Πέρασαν τέσσερα χρόνια από τη στιγμή που το Opel Mokka μπήκε στο λεξικό της αυτοκίνησης και η ανανεωμένη του έκδοση, η ονομασία της οποίας συνοδεύεται από το X (γράμμα το οποίο θα συνοδεύει στο εξής όλα τα μοντέλα της Opel με offroad προσανατολισμό) είναι πλέον γεγονός και διατίθεται εδώ και λίγους μήνες και στη χώρα μας. Το ανανεωμένο Opel Mokka, λέγε με Mokka X, έρχεται να τονώσει το ηθικό του υπάρχοντος μοντέλου και να το θωρακίσει απέναντι στον διαρκώς αυξανόμενο ανταγωνισμό. Προκειμένου λοιπόν το Mokka X να συνεχίσει την επιτυχημένη εμπορική πορεία του Mokka, έχει μία σειρά από νέα χαρακτηριστικά τα οποία θα αναλύσουμε πιο κάτω, ενώ η γκάμα κινητήρων του εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από πλουραλισμό. Αποτελείται από το μοτέρ βενζίνης 1.4 λτ. turbo των 140 ίππων, το επίσης 1.4 λτ. τούρμπο μοτέρ των 152 ίππων και τον πετρελαιοκινητήρα 1.6 λτ. CDTI σε εκδόσεις με 110 και 136 ίππους. Εμείς δοκιμάζουμε το πετρελαιοκίνητο Opel Mokka X στην έκδοση με τους 136 ίππους και τετρακίνηση.
Μικρές αλλά αισθητές διαφορές
Μπορεί οι σχεδιαστικές αλλαγές στο Mokka X να μην… βγάζουν μάτι, ακολουθούν όμως τη σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας, ώστε το μικρό crossover να είναι «ενημερωμένο» εμφανισιακά. Συγκεκριμένα, στο μήκους 4.275 χλστ. αμάξωμα ανασχεδιασμένος είναι ο εμπρός και ο πίσω προφυλακτήρας καθώς και οι προβολείς ομίχλης. Η εμφάνιση του εμπρός τμήματος είναι εναρμονισμένη με τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της Opel με στοιχεία όπως οριζόντια εμπρός μάσκα σε σχήμα φτερού (τουλάχιστον έτσι την περιγράφει η Opel) που σε συνδυασμό με τη δυναμική σχεδίαση φώτων ημέρας LED σε σχήμα «διπλού φτερού» δίνουν το ρυθμό και μοιάζουν να αποτελούν ενιαίο σύνολο. Στο πίσω μέρος υπάρχει ένα ακόμα στοιχείο «διπλού φτερού» στα φώτα, τα οποία προαιρετικά διατίθενται με τεχνολογία LED. Όσον αφορά στο προφίλ του αμαξώματος, εκεί συναντάμε την κλασική «λεπίδα» της Opel, το νεύρο δηλαδή που ξεκινά από χαμηλά στο αμάξωμα και καταλήγει ψηλά προς τη χειρολαβή.
Μεγαλύτερες αλλαγές στο εσωτερικό
Στο εσωτερικό τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα καθώς οι αλλαγές είναι πιο έντονες από ό,τι στο αμάξωμα και αφορούν στη σχεδίαση και την εργονομία περισσότερο και όχι τόσο στην ποιότητα και τους χώρους, τομείς που παραμένουν σε πολύ καλό επίπεδο. Συγκεκριμένα, ο πίνακας οργάνων είναι ανασχεδιασμένος, προκειμένου να είναι πιο ευανάγνωστος και ακριβής (περιλαμβάνει πλέον μεγαλύτερες, έγχρωμες οθόνες για τον υπολογιστή ταξιδιού 3,7 ή 4,2 ιντσών, αναλόγως έκδοσης), ενώ η κεντρική κονσόλα είναι πλήρως ανασχεδιασμένη. Η οθόνη αφής για το σύστημα πολυμέσων είναι 7,0 ή 8,0 ιντσών (πάλι αναλόγως έκδοσης). Εδώ βλέπουμε την έκδοση Color Active η οποία συνοδεύεται από την μεγαλύτερη οθόνη αφής για το σύστημα πολυμέσων, που προσφέρει μαζί και χάρτες πλοήγησης. Τα πλαστικά στο εσωτερικό είναι καλά ποιοτικώς, με το άνω μέρος του ταμπλό να είναι μαλακό, ενώ η συναρμογή τους δεν παρουσιάζει ατέλειες. Η θέση οδήγησης είναι ψηλή και αναπαυτική ενώ προσφέρει όλες τις ρυθμίσεις και σε μεγάλο εύρος. Έτσι θα βολευτούν όλοι οι σωματότυποι. Χώροι μικροαντικειμένων υπάρχουν πολλοί και διάσπαρτοι σε διάφορα σημεία. Στις εμπρός πόρτες υπάρχουν δύο τσέπες μία στο κέντρο του πάνελ της πόρτας και μία πιο χαμηλά. Στην κεντρική κονσόλα υπάρχει θήκη με πορτάκι, ενώ στην κονσόλα δαπέδου συναντάμε δύο ποτηροθήκες αλλά και θήκη για αντικείμενα. Το πίσω κάθισμα είναι και αυτό άνετο για δύο ενήλικες και ο χώρος για το κεφάλι είναι ικανοποιητικός. Τρεις ενήλικες πίσω θα χωρέσουν, μόνο αν είναι μεσαίου αναστήματος κάποιος εξ αυτών. Οι πίσω μπορούν να βάλουν τα αντικείμενά τους στις τσέπες των θυρών. Ο χώρος αποσκευών είναι ικανοποιητικός σε μέγεθος, καθώς είναι στα 356 λίτρα, ενώ με την αναδίπλωση της πλάτης του πίσω καθίσματος (σε δύο μέρη και αναλογία 60:40) φτάνει τα 1.372 λίτρα. Το σχήμα του είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμο αλλά θα τον θέλαμε λίγο πιο βαθύ. Χαρακτηριστικό που υπονομεύεται από την ύπαρξη ρεζέρβας και όχι κιτ επισκευής (σωστή επιλογή αν θες να κινηθείς εκτός δρόμου).
Τετρακίνητο, diesel με 136 ίππους
Όπως προαναφέραμε, κάτω από το καπό του αυτοκινήτου της δοκιμής μας βρίσκεται ο πετρελαιοκινητήρας 1.6 λτ. ο οποίος με τη βοήθεια τούρμπο αποδίδει 136 ίππους από τις 3.500 έως και τις 4.000 σ.α.λ. και 320 Nm ροπής από τις 2.000 έως και τις 2.250 σ.α.λ. ενώ συνδυάζεται με τετρακίνηση και χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Με αυτό το σετ απ λοιπόν το Opel Mokka X χρειάζεται για το 0-100 χλμ./ώρα 10.3 δλ. και έχει τελική ταχύτητα 187 χλμ./ώρα. Όσον αφορά την κατανάλωσή του, η Opel ανακοινώνει μέση τιμή στα 4,5 λτ./100 χλμ. και εκπομπές CO2 στα 119 γρ./χλμ. Αυτά όσον αφορά τα νούμερα. Στην πράξη τώρα έχουμε να κάνουμε με ένα ισορροπημένο σύνολο, το οποίο παρά το γεγονός πως είναι ντίζελ δεν κάνει ιδιαίτερο θόρυβο και δεν παρουσιάζει σοβαρούς κραδασμούς που να περνούν στην καμπίνα. Επομένως έχουμε ένα ποιοτικό σε λειτουργία μοτέρ το οποίο δικαιώνει και τον χαρακτηρισμό «whisper» που του έχει προσδώσει η ίδια η μάρκα. Αν και η ροπή του είναι αρκετά υψηλή, στην πράξη θα το θέλαμε λίγο πιο ισχυρό, καθώς μπορεί να έχει καλό τράβηγμα αλλά με φουλ φορτίο από επιβάτες και αποσκευές νιώθεις πως χάνει λίγη από την σπιρτάδα του. Βλέπετε είναι και τα 1.449 κιλά (απόβαρο) που ζυγίζει το αυτοκίνητο, που δυσκολεύουν παραπάνω το έργο του. Όσον αφορά στην πραγματική κατανάλωσή του, αυτή που είδαμε εμείς στην πράξη δηλαδή, δεν ξεπέρασε τα 6,2 λιτρα/100 χλμ. Τιμή απολύτως ικανοποιητική.
Άνετο στην άσφαλτο, ικανό στο χώμα
Ας μην γελιόμαστε. Το Opel Mokka X δεν είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο θα το πάρεις για να κινηθείς εκτός δρόμου. Ακόμη και αν πρόκειται για την τετρακίνητη έκδοσή του. Το Mokka X είναι ένα κατά κύριο λόγο ασφάλτινο crossover, το οποίο χάρη στην τετρακίνηση δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό του να κινηθεί με μεγαλύτερη ασφάλεια και σιγουριά σε τερέν με μειωμένη πρόσφυση ή αν θέλετε με λιγότερο άγχος από ότι θα το έκανε με το δικίνητο μοντέλο. Στην άσφαλτο λοιπόν, όπου και θα περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, το Mokka X 1.6 CDTI 4×4 είναι ευκολοδήγητο και η ανάρτησή του φιλτράρει ικανοποιητικά τους κραδασμούς, ενώ η ποιότητα κύλισης είναι άνω του μέσου όρου. Στον αυτοκινητόδρομο είναι αρκετά ήσυχο και κάποιες πλεύσεις στο αμάξωμα δεν είναι αρκετές για να χαλάσουν τη συνολική εικόνα του αυτοκινήτου. Το μοτέρ ακολουθεί τις διαταγές του οδηγού, ενώ μόνο σε πολύ γρήγορο ρυθμό υστερεί λίγο σε απόκριση. Όσον αφορά στις εκτός δρόμου ικανότητες του, το Opel Mokka X ικανοποιεί καθώς η αυτόματη τετρακίνηση που μοιράζει τη ροπή έως και 50:50 σε εμπρός και πίσω άξονα (ζυγίζει μόλις 65 κιλά όλο το σύστημα της τετρακίνησης) είναι αρκετά άμεση στην εμπλοκή της. Φυσικά αν είχε μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και ελαστικά για χρήση offroad θα ήταν ακόμη καλύτερα. Είπαμε όμως δεν είναι αυτός ο χαρακτήρας του. Το τιμόνι είναι αδιάφορο σε αίσθηση αλλά κάνει σωστά τη δουλειά του και χωρίς να κουράζει με το βάρος του, ενώ τα φρένα είναι ισχυρά, θα θέλαμε όμως περισσότερη υποβοήθηση και καλύτερη αίσθηση από το πεντάλ. Ο επιλογέας του κιβωτίου ταχυτήτων με τις έξι, μακριά κλιμακωμένες σχέσεις, έχει λογικές διαδρομές και απροβλημάτιστο κούμπωμα κατά την αλλαγή ταχυτήτων. Η περιμετρική ορατότητα ικανοποιεί, ενώ η εργονομία ευνοείται από την ύπαρξη λίγων κουμπιών πλέον (σε σχέση με το Opel Mokka), αφού αυτά παραχώρησαν ευγενικά τη θέση τους στην οθόνη πολυμέσων.
Ένα από τα βασικά προτερήματα του Opel Mokka X είναι πως διατίθεται με προηγμένα συστήματα άνεσης και ασφαλείας, καθώς και συστήματα υποβοήθησης που βασίζονται στην εμπρός κάμερα Opel Eye. Εκτός από αυτά όμως λανσάρει στην ελληνική αγορά και το OnStar. Πρόκειται για μια προσωπική υπηρεσία συνδεσιμότητας και εξυπηρέτησης που παρέχεται δωρεάν για τα πέντε πρώτα χρόνια συμβίωσης με το αυτοκίνητο και προσφέρει μεταξύ άλλων, αυτόματη ενημέρωση σε περίπτωση ατυχήματος (SOS), συμπεριλαμβανομένης 24ωρης τηλεφωνικής γραμμής επείγουσας ανάγκης και οδικής βοήθειας, Wi-Fi hotspot με σύνδεση μεταφοράς δεδομένων υψηλών ταχυτήτων για έως επτά συσκευές, εφαρμογή smartphone για έλεγχο από απόσταση (όπως κλείδωμα /ξεκλείδωμα αυτοκινήτου με τηλεχειρισμό).
Το ανανεωμένο Opel Mokka X παραμένει πιστό στις αρχές που το έκαναν επιτυχημένο και πλέον έρχεται με περισσότερη αυτοπεποίθηση να αντιμετωπίσει τον φρέσκο ανταγωνισμό. Οι τιμές του ξεκινούν από τα 20.000 ευρώ, ενώ για το πετρελαιοκίνητο 1.6 CDTI των 136 ίππων με την τετρακίνηση η τιμή αφετηρίας είναι τα 26.000 ευρώ. Η έκδοση Color Active που βλέπετε και στις εικόνες πιο πάνω θα σας κοστίσει 27.000 ευρώ.
(+) Ποιότητα λειτουργίας κινητήρα, εκμετάλλευση χώρων, θέση οδήγησης, οδική συμπεριφορά, λειτουργία τετρακίνησης, εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας, OnStar, ποιότητα κατασκευής
(-) Απόκριση κινητήρα σε γρήγορη οδήγηση, απόσταση από το έδαφος