Mazda2 κυκλοφορούν αρκετά στους ελληνικούς δρόμους, ειδικά στη δεύτερη γενιά του, καθώς ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα μικρά αυτοκίνητα της εποχής και εκ των διαχρονικών best seller της ιαπωνικής φίρμας. Για εμάς ήταν και η τελευταία που είδαμε, καθώς η παρουσίαση της 3ης γενιάς το 2014 συνέπεσε με την απόσυρση της Mazda από την ελληνική αγορά.
Σήμερα, όμως, η φίρμα από την Χιροσίμα πραγματοποιεί το comeback της και το Mazda2 αναμένεται να αποτελέσει την αιχμή του εμπορικού δόρατος. Από πλευράς κινητήρων υπάρχει μόνο ο 1.500άρης SKYACTIV-G, σε τρεις αποδόσεις: 75, 90 και 115 ίππων. Οι τιμές ξεκινάνε από τις 13.719 ευρώ για το βασικό Emotion, προχωράνε στις 16.506 ευρώ για το Takumi των 90 ίππων και φτάνουν τις 21.506 ευρώ για την κορυφαία έκδοση Revolution Top, με τα 115 άλογα. Το αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν το Revolution, όντας πλήρως εξοπλισμένο με αυτόματο κλιματισμό, σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας, ανίχνευσης τυφλού σημείου, υποβοήθηση εκκίνησης σε ανηφόρα, cruise control, δερμάτινο τιμόνι και λεβιέ, 15 ιντσών ζάντες αλουμινίου και φιμέ πίσω κρύσταλλα. Το αντίτιμο για όλα αυτά, φτάνει τις 17.228 ευρώ – όσο κοστίζει και η μοναδική έκδοση Attraction που συνδυάζεται με 6άρι αυτόματο κιβώτιο (5τάχυτο χειροκίνητο οι υπόλοιπες).
Συμπαγείς διαστάσεις, ξεχωριστή σχεδίαση
Μπορεί να βρίσκεται στην αγορά από το 2014, όμως το γεγονός πως δεν υπήρχε ίχνος του σημερινού Mazda2 στους δρόμους, το καθιστούν πόλο έλξης. Εκτός από την σπανιότητα, η ίδια η σχεδίαση του ιαπωνικού σουπερμίνι είναι ικανή να κεντρίσει τα βλέμματα.
Οι γραμμές ακολουθούν την τεχνοτροπία «Jinba Intai». «Αναβάτης και άλογο, ένα σώμα» από εποχής Σαμουράι. Το αίσθημα της άμεσης σχέσης με το όχημα, σε απλά ελληνικά. Μια φιλοσοφία που αποτελεί υποενότητα της αρχιτεκτονικής KODO και διέπει όλα τα Mazda – «η ψυχή στην κίνηση». Οι φιλοσοφικές αυτές προτάσεις μεταφράζονται σε αιχμηρό εμπρός μέρος, με το χρωμιωμένο περίγραμμα της μάσκας να συνεχίζει από τα φωτιστικά σώματα, καμπύλη γραμμή οροφής που κλίνει στο πίσω μέρος και εν γένει δυναμικό σχήμα.
Δείτε ακόμα: Πάει για best seller το Mazda MX-5 στην Ελλάδα;
Οι διαστάσεις του μοιάζουν μικρότερες στο μάτι λόγω του σχεδιασμού του, όμως τοποθετείται στο άνω άκρο της κατηγορίας με 4.060 χλστ. μήκος, 1.695 χλστ. πλάτος, 1.495 χλστ. ύψος και 2.570 χλστ. μεταξόνιο. Ωστόσο, σύμφωνα με την τακτική της Mazda, το βάρος διατηρείται χαμηλά – λίγο πάνω από τον 1 τόνο.
Λιτότης και ποιότης
Γενικότερα τα Mazda ευαγγελίζονται την απλότητα και την έλλειψη περιττών στοιχείων. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα από το εσωτερικό του Mazda2, δύσκολα θα βρει κανείς.
Τα πάντα είναι τοποθετημένα εντός βεληνεκούς οδηγού και με συναρμογή που σου δίνει την αίσθηση ότι τα -σκληρά- πλαστικά θα αντέξουν στο πέρασμα του χρόνου. Εντυπωσιασμοί και φανφάρες με πληθωρικές οθόνες και συρφετό gadgets δεν συναντώνται. Λίγοι διακόπτες, μια μικρή οθόνη στην κορυφή του ταμπλό, όμορφος και ευανάγνωστος πίνακας οργάνων, μελετημένη σχεδίαση. Αυτές είναι οι αρχές που διέπουν την καμπίνα των επιβατών – και είναι πέρα για πέρα ευπρόσδεκτες, σε μια εποχή που η πολυπλοκότητα κάνει «πάρτι» στα συστήματα πολυμέσων. Το MZD Connect είναι από τα πιο εύκολα που συναντάς σε σύγχρονο αυτοκίνητο, αλλά η οθόνη έχει την τάση να μην «ακούει» στο άγγιγμα.
Οι προσφερόμενοι χώροι, αντιθέτως, δεν είναι λιτοί – αλλά δεν είναι και ιδανικοί, τηρουμένων και των 4+ μέτρων μήκους. Οι πίσω επιβάτες έχουν σχετικά λίγο αέρα για το κεφάλι, ενώ καλό είναι να μείνουν 2 στον αριθμό. Το πορτμπαγκάζ των 255 λίτρων δεν προκαλούσε παράπονα το 2014, αλλά σήμερα πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα διαθέτουν μέχρι και 100 λίτρα παραπάνω.
Διαφορετικότητα και οικονομία
Αυτό, όμως, είναι και το τίμημα του διαφορετικού. Οι compact διαστάσεις και το χαμηλό βάρος προϋποθέτουν περικοπές σε χώρους και πορτμπαγκάζ – αλλά ανταμείβουν τον οδηγό μόλις θελήσει να εξερευνήσει αν το «Zoom-Zoom» υπάρχει ακόμα στο DNA του μικρού Mazda.
Κόντρα στο ρεύμα της εποχής, οι Ιάπωνες επιμένουν ατμοσφαιρικά. Τα 90 άλογα από 1.496 κυβικά φαντάζουν λίγα, σε μια περίοδο που την ίδια ισχύ βρίσκουμε σε 900άρια τούρμπο. Όμως το δόγμα της Mazda είναι απαράβατο: απλότητα και απόλαυση μέσω αυτής. Ο SKYACTIV-G διαθέτει το σύστημα G-Vectoring Control, το οποίο επιδρά στο γκάζι και τα φρένα προς όφελος της αμεσότητας απόκρισης και την βελτίωση της πρόσφυσης. Τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 9,7 δλ. και η τελική φτάνει τα 183 χλμ./ώρα, αποδεικνύοντας πως δεν χρειάζεσαι τουρμπίνες και λοιπά παρελκόμενα για να κινηθείς σβέλτα.
Διαβάστε επίσης: Οι τιμές όλων των Mazda στην Ελλάδα
Τα χρειάζεσαι, όμως, όταν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο, σε έντονη ανωφέρεια, με τον κλιματισμό ενεργοποιημένο και ειδικά σε συνδυασμό όλων των ανωτέρω. Το 5 ταχυτήτων κιβώτιο είναι θεσπέσιο σε αίσθηση και όσο μακρύ χρειάζεται για να μην γίνεται φορτικό και αυξάνει τις απαιτήσεις σε καύσιμο στα ταξίδια (3.000 σ.α.λ. για 130 χλμ./ώρα), όμως τα 148 Nm στις 4.000 σ.α.λ. απαιτούν συνεχή κατεβάσματα για να διατηρήσεις ροή στην κίνηση. Κάτι που εν τέλει δεν επηρεάζει τόσο την κατανάλωση, η οποία κυμάνθηκε στα 7,4 λίτρα/100 χλμ.
Το «Zoom-Zoom» είναι εδώ!
Η ουσία γύρω από… την ουσία του Mazda2, βρίσκεται με το που αρχίσεις να δίνεις γωνίες στο τιμόνι. Εξαιρετική αίσθηση και ακρίβεια, ανάλαφρο πλαίσιο, ρυθμισιμότητα (η οποία φιμώνεται από το ESP, που δεν απενεργοποιείται πλήρως), επιλογέας που χαίρεσαι να αλλάζεις ταχύτητες και πεντάλ φρένων που σε πληροφορεί λεπτομερώς για τα τεκταινόμενα στο σύστημα πέδησης.
Οι 90 ίπποι και η σχετική έλλειψη ροπής δεν σε απασχολούν μόλις μαζέψεις ταχύτητα. Το Mazda2 τη μεταφέρει με χαρακτηριστική άνεση εντός στροφής, ελισσόμενο με χάρη στις αλλαγές πορείας. Η ανάρτηση είναι σφιχτή, κάτι που γίνεται αντιληπτό σε κατσαρό οδόστρωμα και συνεχείς ανωμαλίες, αλλά δεν κουράζει. Κραδασμοί και αναπηδήσεις είναι σπάνιοι, αλλά ακόμα και εν μέσω στροφής να εκδηλωθούν, επ’ ουδενί δεν διαταράσσουν την ισορροπία του πλαισίου.
+ Εμφάνιση, οδική συμπεριφορά, κιβώτιο ταχυτήτων, κατανάλωση, σχεδίαση εσωτερικού, διαφορετικότητα
– Τιμή, χώρος αποσκευών, έλλειψη ροπής