H Lotus εμφανίζεται υπερδραστήρια τον τελευταίο χρόνο. Παρουσίασε την Eletre, τη λάνσαρε στην ευρωπαϊκή αγορά, επέστρεψε στα 2.0λιτρα μοτέρ με την Emira, ανακοίνωσε πως η Evija είναι έτοιμη, έχει γνωστοποιήσει πως υπάρχουν πλάνα για εξέλιξη ηλεκτρικού σεντάν ως ανταγωνιστή της Porsche Taycan. Καμία σχέση με το προβληματικό και γεμάτο παρ’ ολίγον χρεωκοπίες παρελθόν. Τεράστιο ρόλο σε αυτό έχουν παίξει οι Κινέζοι της μητρικής Geely, αλλά δεν σημαίνει πως τα σύννεφα λείπουν από το Heathel.
Οι Άγγλοι άργησαν να δημοσιεύσουν τα στοιχεία πωλήσεων κι αν κρίνουμε από τα αποτελέσματα, μάλλον είχαν τους λόγους τους. Το 2022 υπήρξε, ούτε λίγο ούτε πολύ, καταστροφικό για τη Lotus. Μόλις 576 κομμάτια παγκοσμίως κατάφερε να διαθέσει, την ώρα που το 2021 είχε πουλήσει 1.566 μονάδες. Ακόμα πιο ανησυχητική η εικόνα των ισολογισμών, που συνέχισαν να καταγράφουν ζημιές. Το θέμα δεν είναι μόνο αυτό, όμως, όσο ότι οι απώλειες σημείωσαν τεράστια αύξηση συγκριτικά με το ’21. Πριν δυο χρόνια η Lotus είχε «μπει μέσα» 88,6 εκατ. λίρες (102,4 εκατ. ευρώ). Πέρσι, ωστόσο, η οικονομική αιμορραγία έφτασε στα 145,1 εκατ. λίρες (167,6 εκατ. ευρώ)! Είναι προφανές πως αν δεν υπήρχαν οι κινεζικές «πλάτες», η μάρκα με σήμα το έκκεντρο ενδεχομένως να χτύπαγε «φαλιμέντο». Ακόμα και με τη στήριξη της Geely πάντως, τα δραστικά μέτρα είναι αναπόφευκτα.
Αρχικά θα έχουν τη μορφή που ξέρουμε δεκαετίες τώρα, όταν μια εταιρία δεν πηγαίνει καλά: απολύσεις. Οι Άγγλοι, ή καλύτερα οι Κινέζοι για τους Άγγλους, θέλουν να μειώσουν τους αριθμούς του προσωπικού, εξετάζοντας περικοπές στις θέσεις εργασίας έως 200 ατόμων. H ανακοίνωση της Geely αναφέρει: «Θα προβούμε σε κινήσεις που διασφαλίζουν την ακεραιότητα της οργανωτικής δομής. Τα πλάνα περιλαμβάνουν αναδιάρθρωση του εργατικού δυναμικού, που μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια μέχρι 200 θέσεων εργασίας. Όπου καθίσταται δυνατό θα επιχειρήσουμε την ανακατανομή του προσωπικού σε άλλα πόστα, κοιτώντας παράλληλα να διατηρήσουμε άτομα με συγκεκριμένες ικανότητες στις θέσεις τους, παρά τις προτάσεις για περικοπές».
Σύμφωνα με το προφίλ της Lotus στο LinkedIn, η συνολική έκταση του εργατικού της δυναμικού φτάνει τα 2.004 άτομα. Αν οι περικοπές φτάσουν το μέγιστο προτεινόμενο των 200, θα μιλάμε για το 10% του προσωπικού. Για αρχή, να συμπληρώσουμε εμείς. Γιατί στην περσινή χρονιά καταλογίζονται ελαφρυντικά. Μετά την κατάργηση των Elise, Exige και Evora μόνο η Emira έμεινε να κρατάει το εμπορικό οχυρό, ενόσω εξελισσόταν η Eletre. Σχετικά άλλοθι (όχι τόσο πολύ, βέβαια) θα αποδοθεί και φέτος, αν το ταμείο είναι πάλι μείον (κατά πάσα βεβαιότητα). Η γκάμα της Emira πριν λίγες μέρες επεκτάθηκε προς τα κάτω, με το 2.0λιτρο μοτέρ, ενώ η Eletre δεν έχει ούτε μήνα που λανσαρίστηκε. Συνεπώς οι απώλειες στο τέλος της χρονιάς είναι αναμενόμενες, αλλά όχι στο βαθμό των περσινών. Ακόμα πιο κρίσιμο θα είναι το 2024, όπου η Lotus θα έχει πλήρη γκάμα. Αν και εκεί οι οικονομοτεχνικοί αριθμοί στραφούν εναντίον της, τότε η Geely σίγουρα θα πάρει δριμύτερα μέτρα.