Καινούργια οικογενειακά αυτοκίνητα σε πολύ χαμηλές τιμές της τάξεως των 13.000-15.000 ευρώ υπήρχαν αρκετά μέχρι πριν από μερικά χρόνια. Τώρα με τα ίδια λεφτά αγοράζει κανείς μίνι μοντέλα και κάποια μικρά, εκτός αν κοιτάξει προς τα μεταχειρισμένα. Με ακόμα πιο λίγα χρήματα κοντά στις 10.000 ευρώ, υπάρχουν επίσης καλές προτάσεις για όσους θέτουν ως βασικές προτεραιότητες τους πολύ άνετους χώρους και την οικονομία σε κατανάλωση.
Δύο από αυτές, είναι τα ομόσταυλα Skoda Rapid και SEAT Toledo, τα οποία παρουσιάστηκαν το 2012 (το Rapid Spaceback λανσαρίστηκε το 2013). Ουσιαστικά πρόκειται για το ίδιο αυτοκίνητο με διαφορές στον εξωτερικό σχεδιασμό, καθώς εσωτερικό, κινητήρες και πλατφόρμα (PQ25 του ομίλου VW, αυτή των προγενέστερων Ibiza, Fabia, Polo) είναι ίδια, όπως και το εργοστάσιο που παράγονταν (στο Mladá Boleslav της Skoda). Παρόμοιες είναι και οι διαστάσεις τους, με μήκος 4,48 μ., πλάτος 1,7 μ, ύψος 1,46 μ. και μεταξόνιο 2,6 μ. Να υπενθυμίζουμε ότι και τα δύο έχουν σταματήσει να πωλούνται στην Ευρώπη από το 2019, όμως το Rapid παραμένει στη Ρωσία και στην Κίνα, όπου και συνεχίζει να παράγεται.
Σήμερα τα περισσότερα μεταχειρισμένα Rapid και Toledo, διατίθενται με τον 1.6 TDI κινητήρα των 105 ίππων. Το 4κύλινδρο, 16βάλβιδο μηχανικό αυτό σύνολο, χάρη και στην μπόλικη ροπή των 250 Nm από τις 1.500 σ.α.λ., κινεί σε σβέλτους ρυθμούς τα αμαξώματά τους, χαρίζοντας επιτάχυνση στο 0-100 χλμ./ώρα σε 10,4 δλ. και μέγιστη ταχύτητα 190 χλμ./ώρα. O 1.6 TDI διαθέτει θετικό τράβηγμα και ελαστικότητα από τις χαμηλές στροφές, ο θόρυβος και οι κραδασμοί που φτάνουν στο εσωτερικό δεν θα ενοχλήσουν, ενώ η κατανάλωση κυμαίνεται γύρω στα 5,5 λτ./100 χλμ. σε πραγματικές συνθήκες κίνησης.
Οι αναρτήσεις τους (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτος άξονας πίσω) είναι κατάλληλα ρυθμισμένες έτσι ώστε να αμβλύνουν αποτελεσματικά τις διάφορες ανωμαλίες του οδοστρώματος και να προσφέρουν αρκετά καλή σταθερότητα στο αμάξωμα, τόσο στις ευθείες όσο και σε στροφές. Μια ευπάθεια σε πλευρικούς ανέμους είναι υπαρκτή, ειδικά σε πιο σβέλτους ρυθμούς.
Στο εσωτερικό τους διέφεραν ως προς τον σχεδιασμό του τιμονιού και τις επενδύσεις, όμως τα υπόλοιπα ήταν ίδια. Αμφότερα αποτελούσαν τις πιο προσιτές οικογενειακές προτάσεις του ομίλου VW, γεγονός που αποτυπώνεται στην ευρεία χρήση σκληρών πλαστικών, με στην προσεγμένη όμως συναρμογή. Ο σχεδιασμός είναι απλός και συντηρητικός, κάτι που ευνοεί όμως την εργονομία και την πρακτικότητα. Σημείο αναφοράς του Rapid και του Toledo αποτελούν οι άπλετοι χώροι που παρέχουν για τους επιβάτες και τις αποσκευές. Στο πίσω τμήμα της καμπίνας οι ενήλικοι φιλοξενούμενοι έχουν στη διάθεσή τους πολύ αέρα για τα πόδια και αρκετό ωφέλιμο πλάτος. Το πορτ μπαγκάζ των 550 λίτρων (έως 1.490 λτ. με πεσμένα τα πίσω καθίσματα) έχει πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα και τεράστιο άνοιγμα, διευκολύνοντας την φόρτωση ογκωδών αντικειμένων.