To Mazda3 ανανεώθηκε τόσο εμφανισιακά, όσο και μηχανολογικά με τις ουσιαστικές αλλαγές κάτω από το καπό του να συμβάλλουν στη χαμηλή κατανάλωση, αλλά και στα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.
Είναι άλλωστε γνωστό πως οι Ιάπωνες δεν επαναπαύονται στις δάφνες της επιτυχίας τους και για αυτό συνεχώς βελτιώνουν τα αυτοκίνητα που μας προσφέρουν. Υπό αυτό το μοτίβο, η Mazda φρόντισε να μας φέρει την ανανεωμένη έκδοση του Mazda3, δυο χρόνια μετά από την αρχική παρουσίαση της 4ης γενιάς του. Βλέπετε είχαν εξελίξει περαιτέρω τον κινητήρα Skyactive-Χ (πλέον ονομάζεται e-Skyactive-Χ), δυναμώνοντάς τον κατά 6 ίππους και 16 Nm ροπής, μειώνοντας παράλληλα την κατανάλωση καυσίμου. Βέβαια όλα αυτά θα τα πούμε αναλυτικότερα στο κομμάτι του κινητήρα.
Το Mazda3 είναι διαθέσιμο με hatchback και sedan αμάξωμα, αποκλειστικά με 2λιτρο κινητήρα βενζίνης με ήπιο υβριδικό σύστημα και τρεις διαφορετικές εκδοχές ισχύος, 122, 150 και 186 ίππων. Η τιμή για το hatchback Mazda3 με το βασικό e-Skyactiv-G των 122 ίππων ξεκινάει από τα 23.304 ευρώ ενώ η ισχυρότερη έκδοση, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής, των 186 ίππων από 27.677 ευρώ. Στις ίδιες τιμές προσφέρονται κι οι αντίστοιχες sedan εκδοχές του Mazda3.
Σχεδίαση όπως επιτάσσει η φιλοσοφία «Kodo»
Στον τομέα της εξωτερικής εμφάνισης με ευκολία μπορούμε να πούμε πως το Mazda3 είναι ένα από τα πιο ελκυστικά αμαξώματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην μικρομεσαία κατηγορία, επιβεβαιώνοντας πως μόνο τυχαία δεν έχει κατακτήσει τα βραβεία σχεδιασμού όλα αυτά τα χρόνια! Το βλέμμα σας αρχικά θα επικεντρωθεί στο μακρύ καπό, καθώς επίσης και στα λεπτά φωτιστικά σώματα, που στο σύνολο τους δημιουργούν ένα αρκετά αιχμηρό εμπρόσθιο τμήμα! Πηγαίνοντας προς το οπίσθιο μέρος και παρατηρώντας το προφίλ του αυτοκίνητο θα ενθουσιαστείτε με το πως η γραμμή των παραθύρων ανεβαίνει προς τα πίσω, «σβήνοντας» ιδανικά στην καμπύλη της οροφής! Τα πίσω φωτιστικά σώματα μας άρεσαν ιδιαίτερα και ειδικότερα το πως αυτά αγκαλιάζουν τα πίσω φτερά. Το εξαιρετικό είναι πως οι σχεδιαστές κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα αρμονικό και δυναμικό αμάξωμα, με σεβαστές διαστάσεις για τα δεδομένα των μικρομεσαίων 5θυρων (μήκος 4.460 χλστ., πλάτος 1.795 χλστ. και ύψος 1.435 χλστ.).
Απλό, αλλά εξαιρετικά ποιοτικό εσωτερικό!
Από την πρώτη επαφή ακόμα κι ο μη σχετικός με τα αυτοκίνητα, αντιλαμβάνεται ότι βρίσκεται σε μια καμπίνα που βρίθει πολυτέλειας. Επιπλέον σε επίπεδο σχεδιασμού φαίνεται ότι η φλυαρία δεν είναι χαρακτηριστικό των Ιαπώνων, εξ ου κι ο ασπασμός της φιλοσοφίας «Less is More», με την κονσόλα να είναι εξαιρετικά απλή με ελάχιστους διακόπτες να υπάρχουν. Στο ανώτερο σημείο της κεντρικής κονσόλα ξεπροβάλλει η μακρόστενη οθόνη για το infotainment, με διαγώνιο 8,8 ίντσες, ενώ παρακάτω συναντάμε μια μικρή οθόνη για τις λειτουργίες του κλιματισμού μαζί με τα χειριστήρια ελέγχου του.
Στο σύνολο το ταμπλό και οι επενδύσεις των θυρών του Mazda3 αποτελούνται από πολύ καλής ποιότητας μαλακά στην αφή και αφρώδη υλικά, που συνδυαστικά με την πολύ καλή συναρμογή και το εξαιρετικό φινίρισμα, απογειώνουν την ποιοτική αίσθηση που λαμβάνει οδηγός κι επιβάτες. Σε ότι έχει να κάνει με τους χώρους σίγουρα δεν χαρακτηρίζονται πλουσιοπάροχοι, ειδικά για τα κεφάλια των πίσω, λόγω της κλίσης της οροφής. Ωστόσο δυο ενήλικες στις πίσω θέσεις απλά θα βολευτούν, με ικανοποιητικό χώρο για τα γόνατα χάρη στο μακρύ μεταξόνιο των 2.725 χλστ. Ο χώρος αποσκευών με τα 358 λίτρα επαρκεί (1.026 λίτρα με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα), όμως το ψηλό κατώφλι φόρτωσης θα δυσκολέψει στο «βάλε – βγάλε» ειδικά αντικειμένων σεβαστού βάρους.
Μηχανολογικό διαμάντι!
Κάτω από το μακρύ καπό του Mazda3 υπάρχει η βελτιωμένη εκδοχή του Skyactiv-X, που οι μηχανικοί της Mazda βάφτισαν e-Skyactiv-X. Το ιδιαίτερο που έχει αυτός ο κινητήρας, είναι πως κατορθώνει να συνδυάζει τον τρόπο λειτουργίας ενός συμβατικού μοτέρ, με τη δυνατότητα ανάφλεξης του μίγματος μέσω της συμπίεσης, όπως ακριβώς δουλεύει ένας diesel. Αυτό υλοποιείται χάρη στην ενσωμάτωση της τεχνολογίας «SPCCI» («Spark Controlled Compression Ignition»), που ουσιαστικά αναφλέγει το μείγμα (βενζίνη – αέρας) είτε μέσω σπινθήρα από τα μπουζί, είτε μέσω αυτανάφλεξης.
Προηγμένη τεχνολογία, που συνδυαστικά με το ήπιο υβριδικό σύστημα M Hybrid 24 Volt και τη λειτουργία απενεργοποίησης των 2 κυλίνδρων (του πρώτου και του τέταρτου), μειώνει περαιτέρω την κατανάλωση καυσίμου! Όμως οι μηχανικοί δεν σταμάτησαν εκεί, μιας και δυνάμωσαν τον κινητήρα συγκριτικά με τον προηγούμενο κατά 6 ίππους, με τη συνολική ισχύ να αγγίζει τους 186 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. (180 άλογα ο προηγούμενος κινητήρας), ενώ αυξημένη είναι κι ροπή που πλέον αγγίζει τα 240 Nm στις 4.000 σ.α.λ.! Νούμερα που προσφέρουν πολύ καλές επιδόσεις, μιας και τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 8,1 δλ., με την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 216 χλμ./ώρα. Η μέση εργοστασιακή κατανάλωση με ζάντες 16 ιντσών είναι 5,2 λτ./100 χλμ., ενώ με τις 18άρες ζάντες (όπως είχε και το αυτοκίνητο δοκιμής), απαιτούνται 5,3 λτ./100 χλμ.! Εμείς στην πράξη είδαμε 6,7 λτ./100 χλμ., ενώ ακόμα και υπό έντονη πίεση το trip computer θα ξεπεράσει ελάχιστα τα 7 λτ./100 χλμ. (7,1 λτ./100 χλμ. για την ακρίβεια)!
Ένα ακόμα ευχάριστο αφορά τις εκπομπές CO2 που αγγίζουν τα 118 και 121 γρ./χλμ. με ζάντες 16 και 18 ιντσών αντίστοιχα, με αποτέλεσμα το Mazda3 να απαλλάσσεται από την καταβολή τελών κυκλοφορίας. Σε επίπεδο λειτουργίας τώρα, ο e-Skyactiv-X έχει μια εξαιρετικά ραφιναρισμένη και γεμάτη λειτουργία, με τα επίπεδα θορύβου συγκριτικά με τον προηγούμενο κινητήρα να έχουν μειωθεί αρκετά. Δεν προσφέρει εκρηκτικές επιδόσεις (ατμοσφαιρικός βλέπετε) μιας και η λειτουργία του είναι γραμμική από το ρελαντί έως και τον κόφτη! Για να δείξει τις αρετές του, ο οδηγός θα πρέπει να καταφεύγει συχνά στο 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων με τη καλή κλιμάκωση, το οποίο τουλάχιστον έχει καλή αίσθηση και σαφές κούμπωμα ακόμα και στις γρήγορες αλλαγές των σχέσεων.
Σου εμπνέει εμπιστοσύνη!
Από τα πρώτα συναισθήματα που θα νιώσει ο οδηγός, αλλά κι οι επιβάτες του Mazda3 είναι αυτό της ασφάλειας. Το στιβαρό πλαίσιο συνδυαστικά με τη σφιχτή λειτουργία της ανάρτησης εξασφαλίζουν την ακρίβεια στους χειρισμούς ακόμα και με υψηλές ταχύτητες και χωρίς να σας κουράζει. Η εθνική δεν αποτελεί πρόβλημα για το Mazda3, ταξιδεύοντας άνετα και διατηρώντας με ευκολία υψηλές ταχύτητες στο κοντέρ, ενώ σε εξίσου διασκεδαστικό τέμπο το ιαπωνικό μικρομεσαίο θα κινηθεί και στις επαρχιακές καμπές! Το πλαίσιο είναι βράχος και φωνάζει ότι μπορεί να διαχειριστεί κι άλλη δύναμη, με την ανάρτηση να προσφέρει άφθονη πρόσφυση και τις κλίσεις του αμαξώματος να είναι ελάχιστες. Η χαμηλή θέση οδήγησης βάζει τον οδηγό στο επίκεντρο των γεγονότων, με το τιμόνι να μεταφέρει ανόθευτη την πληροφορία για το που κοιτάνε οι εμπρός τροχοί. Αυτό που δεν μας ενθουσίασε είναι η σπογγώδης αίσθηση που απέκτησε το πεντάλ του φρένου λόγω της προσθήκης του ήπιου υβριδικού συστήματος!
Τελικά;
Η Mazda για ακόμα μια φορά καταφέρνει να μας δείξει ότι ξέρει να κατασκευάζει όμορφα, στιβαρά, τεχνολογικά προηγμένα κι οδηγοκεντρικά αυτοκίνητα. Χαρακτηριστικά που ισχύουν και στη περίπτωση του Mazda3! Όμως όσα προτερήματα και αν διαθέτει, μεγάλη μερίδα του κοινού δεν μπορεί να ξεπεράσει το φορολογικό κόστος που επιφέρει η ενσωμάτωση του 2λιτρου κινητήρα, ακόμα κι αν κλείσει τα μάτια στην τσιμπημένη τιμή κτήσης. Όμως αν το χρήμα δεν είναι πρόβλημα, τότε θα αποκτήσετε ένα καλοκατασκευασμένο αυτοκίνητο το οποίο υπόσχεται ότι θα σας συντροφεύσει για πολλά χρόνια!
(+) Εμφάνιση, οδική συμπεριφορά, λειτουργία κινητήρα, ποιότητα κύλισης, άνεση, ποιότητα κατασκευής εσωτερικού, αίσθηση και λειτουργία κιβωτίου
(-) Κυβισμός κινητήρα, αίσθηση πεντάλ φρένου, χώροι για τα κεφάλια των πίσω επιβατών