Την τελευταία δεκαετία τα αυτόματα κιβώτια απέκτησαν τρομακτική δυναμική στην αγορά. Τέτοια, που σήμερα απειλούν ευθέως με εξαφάνιση το χειροκίνητο κιβώτιο. Πλέον καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, ενώ σε ορισμένες κατηγορίες (βλέπε supercars) κυριαρχούν ολοκληρωτικά έναντι του συνδυασμού λεβιέ-συμπλέκτη. Κάπως έτσι, μπήκαν στην καθημερινότητά μας έννοιες όπως το kickdown.
Σε ένα αυτόματο, το νιώθουμε όταν πατήσουμε δυνατά/ απότομα το γκάζι, αλλά και χωρίς να το κάνουμε, πάντα σε συνάρτηση με την ταχύτητα που κινούμαστε. Το kickdown, όπως υποδηλώνει κι η ονομασία του, ουσιαστικά είναι το κατέβασμα που κάνουμε σε ένα χειροκίνητο όταν δούμε πως δεν «τραβάει» το αυτοκίνητο. Η ηλεκτρονική μονάδα του κιβωτίου αντλεί δεδομένα από τους αισθητήρες θέσης γκαζιού και στροφάλου, την ταχύτητα του αυτοκινήτου, την κλίση και τις στροφές του κινητήρα. Αν κρίνει πως ο ρυθμός κίνησης δεν συνάδει με το άνοιγμα του γκαζιού ή αυτό «ανοίξει» απότομα, τότε καταλαβαίνει πως χρειάζεται παραπάνω ισχύς και επιλέγει χαμηλότερη σχέση. Τις περισσότερες φορές αναλαμβάνει δράση σε προσπεράσματα ή οδήγηση σε ανωφέρεια.
Ακόμα κι αν ο οδηγός δεν πατήσει παραπάνω το γκάζι, το λογισμικό είναι σε θέση να αντιληφθεί πως το αυτοκίνητο χρειάζεται τη συνδρομή χαμηλότερης ταχύτητας. Αν, για παράδειγμα, είστε με 3η και βρεθείτε σε ανηφόρα που δεν τη «σηκώνει», τότε οι στροφές του κινητήρα θα αρχίσουν να πέφτουν. Με το που συμβεί αυτό, το κιβώτιο αμέσως θα περάσει σε 2α ώστε να βοηθήσει το έργο του κινητήρα. Φυσικά ο τρόπος, η ταχύτητα, η ομαλότητα και η εν γένει αποτελεσματικότητα του κάθε κιβωτίου στο kickdown ποικίλει από κατασκευή σε κατασκευή, αλλά και από μηχανολογικής σκοπιάς. Τα απλά, αυτοματοποιημένα χειροκίνητα ας πούμε (τα ημιαυτόματα κοινώς), δεν μπορούν αντιδράσουν ούτε το ίδιο γρήγορα, ούτε το ίδιο ομαλά με τα υπερσύγχρονα αυτόματα ή τα διπλού συμπλέκτη.
Το DSG της VW μπορεί να κατεβάσει«μονοκοπανιά» δυο ταχύτητες, εκμεταλλευόμενο τους δυο άξονες (από 4η κατευθείαν σε 2α, χωρίς το πέρασμα από 3η). Τα κλασικά αυτόματα έχουν φτάσει σε σημείο να κατεβάζουν μέχρι 3 και 4 σχέσεις (σε 9τάχυτες και 10τάχυτες, όπως τα 9G-Tronic και PowerShift των Mercedes και Ford αντίστοιχα) αστραπιαία, εκμηδενίζοντας την υστέρηση. Η λειτουργία του kickdown όμως, είναι κοινή σε όλα.