Τα e-fuel θα μας απασχολήσουν πολύ στο μέλλον, καθότι είναι ακριβώς αυτό για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης: το μέλλον. Από το 2035 και μετά όλα τα θερμικά μοτέρ θα πρέπει να καταναλώνουν καύσιμα μηδενικών εκπομπών ρύπων, αντικαθιστώντας το παραδοσιακό δίπολο βενζίνης-ντίζελ. Μια τεχνοτροπία που δεν θα εκκινήσει από το μηδέν, καθότι συνθετικά και βιοκαύσιμα διατίθενται κανονικά εδώ και κάποια χρόνια. Πώς τα πάνε με τα σημερινά, ή ακόμα και πολύ παλιότερα, μοτέρ;
Ο ADAC πήρε 5 αυτοκίνητα από διαφορετικές κατηγορίες και χρονιές κατασκευής, 3 βενζίνης – 2 ντίζελ, τα γέμισε εναλλάξ με παραδοσιακά καύσιμα και e-fuel, τα οδήγησε για 2 μήνες σε όλες τις συνθήκες, τα μέτρησε πάνω από 100 φορές και έδωσε την απάντηση στο ερώτημα: είναι τα e-fuels βιώσιμη εναλλακτική; Όπως έδειξαν τα αποτελέσματα, τουλάχιστον με τα σημερινά δεδομένα, ξεκάθαρα ναι.
Οι Γερμανοί δοκίμασαν ένα VW Golf 1.4 TSI του 2013 κι ένα Golf 2.0 TSI του 2022, ένα Fiesta EcoBoost του 2016, μια BMW 320d του 2013 κι ένα VW Touran 2.0TDI του 2022. Τα αυτοκίνητα μετρήθηκαν στους τομείς της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων, ενώ αξιολογήθηκαν από τους οδηγούς και στην αίσθηση, την ελαστικότητα, την τραχύτητα κλπ. Ο πήχης τέθηκε στο κατώτατο επιτρεπόμενο όριο βάσει προδιαγραφών του κάθε μοντέλου (Euro 6b τα παλιότερα, Euro 6d τα καινούργια) και κύκλου μέτρησης (NEDC και WLTP αντίστοιχα), προκειμένου να διαπιστωθεί αν κάποιο καύσιμο θα έβγαινε εκτός πλαισίου. Κάτι που όχι μόνο δεν έγινε, αλλά δικαίωσε πανηγυρικά τη δουλειά των μηχανικών στις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ξεκίνημα με το παλαιότερο μοντέλο της πεντάδας, που ταυτόχρονα είχε και τα περισσότερα χιλιόμετρα. Το οδόμετρο της 320d ανέγραφε 280.000 χλμ. πριν την έναρξη του τεστ, όμως αυτό καθόλου δεν εμπόδισε τον 2.0λιτρο ντίζελ από το να εκπλήξει τους πάντες. Οι επιδόσεις του στις εκπομπές υδρογονανθράκων (HC) ήταν εξαιρετικές, όπως και σε εκείνες του μονοξειδίου του άνθρακα (CO). Μόνο στα οξείδια του αζώτου (NOx) κατέγραψαν -αναμενόμενα για πετρελαιοκινητήρα- σχετικά υψηλές τιμές τα μετρητικά όργανα, αλλά και πάλι άνετα κάτω από τα όρια της μονοθεσίας. Τιμές που σε κάθε μέτρηση, πλην αυτής των σωματιδίων, εμφάνισαν βελτίωση με την καύση βιοντίζελ.
*γρ./100 χλμ. οι μετρήσεις
Πολύ καλή εικόνα και από τον τρικύλινδρο τούρμπο 1.0λτ. του Fiesta, ο οποίος επίσης εκπέμπει λιγότερα HC και CO με e-fuel. Σε αντίθεση με την BMW, όμως, το συνθετικό καύσιμο ανεβάζει ελαφρά τις εκπομπές NOx, ενώ ο αριθμός των σωματιδίων μένει απαράλλαχτος σε σχέση με την αμόλυβδη.
Στο Golf του 2016, αντίθετα, τόσο ο αριθμός των σωματιδίων όσο και των οξειδίων του αζώτου παρουσίασαν αύξηση με τη χρήση βιοαιθανόλης. Καύσιμο που βελτιώνει θεαματικά την επίδοση του 1.4 TSI στο μονοξείδιο του άνθρακα, μειώνοντας τις εκπομπές κατά 16 γρ./χλμ.
Στο καινούργιο Golf, ωστόσο, όλες οι εκπομπές ρύπων μειώθηκαν με το e-fuel. Ειδικά τα οξείδια του αζώτου (NOx) έπεσαν κατά 40%!
Πολύ καλά συνδυάζεται και ο 2.0 TDI του Touran με τα βιοκαύσιμα, παρότι η εικόνα δεν είναι εντυπωσιακή όπως στον 2.0 TSI
Πάμε και σε αυτό που «καίει» περισσότερο τους οδηγούς, όταν μιλάμε για καύσιμα και χρήση του αυτοκινήτου : την κατανάλωση. Εδώ τα e-fuel σχηματίζουν μια πολύ αισιόδοξη εικόνα για τα μελλούμενα, καθώς στους τρεις βενζινοκινητήρες κατάφεραν να μειώσουν την ένδειξη των λίτρων/100 χλμ. Στους πετρελαιοκινητήρες έμειναν πάνω-κάτω στα ίδια επίπεδα με το κανονικό ντίζελ, αλλά ούτως ή άλλως σε κάθε περίπτωση μιλάμε για ελάχιστες διαφορές
Σε αυτό που «καίει» τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τα πράγματα είναι ακόμα καλύτερα. Μειωμένες εκπομπές CO2, που μπορούν να φτάσουν μέχρι τα -8 γρ./χλμ!
Εν κατακλείδι, τα e-fuels μπορούν να αποτελέσουν την ιδανική εναλλακτική στα ορυκτά καύσιμα – αρκεί να μην είναι δυσβάσταχτο το κόστος του γεμίσματος.