Τα συστήματα ασφαλείας δεν ελέγχουν πια μόνο τα αυτοκίνητα, αλλά και τον οδηγό. Πέρα από το αυτόματο φρενάρισμα και τη διατήρηση λωρίδας, που επίσης πηγάζουν από τις (μη) αντιδράσεις του ανθρώπου στο τιμόνι, τα ηλεκτρονικά πλέον κυριολεκτικά επιβλέπουν τον οδηγό μέχρι για το αν κοιτάει το δρόμο. Στη θεωρία τουλάχιστον. Διότι στην πράξη, όπως αποδεικνύουν οι δοκιμές του Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), η τεχνολογία πολλές φορές είναι πιο αφηρημένη από τον ανθρώπινο παράγοντα.
Το IIHS δοκίμασε 14 διαφορετικά συστήματα αναγνώρισης εγρήγορσης οδηγού, με τα αποτελέσματα να είναι πολύ λιγότερο από ενθαρρυντικά. Τα 11 εξ αυτών πήραν βαθμολογία κάτω του μετρίου (για την ακρίβεια «φτωχή»), τα δυο κρίθηκαν «οριακά» και μόνο ένα μπόρεσε να αποσπάσει την αξιολόγηση «αποδεκτό», ενώ κανένα δεν κατάφερε να βγει «καλό». Για να πάρει κάποιο σύστημα την κορυφαία βαθμολογία θα πρέπει να ελέγχει διαρκώς τη θέση των ματιών και των χεριών του οδηγού, στέλνοντας δυο ειδοποιήσεις (ηχητικές και οπτικές) εντός 10 δευτερολέπτων αν ο άνθρωπος δεν έχει το νου του. Σε περίπτωση που ο οδηγός δεν «ξυπνήσει» μέσα στα επόμενα 10 δλ. (20 δλ. συνολικά), θα πρέπει είτε να δώσει άλλη μια ειδοποίηση είτε να αρχίσει να μειώνει αυτόματα την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Συνολικά, εντός 35 δλ. χωρίς παρέμβαση από τον οδηγό το όχημα θα πρέπει να έχει αρχίσει να μειώνει την ταχύτητά του.
Το γεγονός ότι 11 στα 14 «πάτωσαν» σημαίνει ότι δυνητικά, μπορεί να περάσει πάνω από μισό λεπτό με τον οδηγό να μην κοιτάει/κρατάει με τα δυο χέρια το τιμόνι και τα ηλεκτρονικά να μην του εφιστούν την προσοχή, ή να του την εφιστούν αλλά εκεί που θα πρέπει να αναλάβουν δράση, να μην το κάνουν. Σε κάθε περίπτωση, εγείρονται σοβαροί προβληματισμοί. Τα λέει κι ο πρόεδρος του IIHS: «Αυτά τα αποτελέσματα είναι ανησυχητικά, λαμβάνοντας υπόψη πόσο γρήγορα οχήματα με αυτά τα συστήματα γεμίζουν τους δρόμους », δήλωσε ο David Harkey. «Ωστόσο δεν είναι όλα μαύρα. Μπορεί κανένα σύστημα να μην τα πήγε καλά σε όλες τις δοκιμασίες, αλλά σε κάθε τομέα τουλάχιστον ένα ήταν καλό. Κάτι που σημαίνει ότι οι βελτιώσεις είναι άμεσα διαθέσιμες και, σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορούν να εφαρμοστούν με μια απλή αναβάθμιση λογισμικού.