Το Skoda Fabia άλλαξε και αναβαθμίστηκε εκ βάθρων για την 4η γενιά του, προσεγγίζοντας τα στάνταρ της αμέσως επόμενης κατηγορίας πιο πολύ από ποτέ. Όχι μόνο από πλευράς χώρων, όπου ούτως ή άλλως διαπρέπει εδώ και 24 χρόνια, αλλά εν συνόλω. Από αυτό το σύνολο δεν θα μπορούσε να λείπει η κορυφαία και ταχύτερη έκδοση, με τον 1.5 TSI και τα 150 άλογά του στο μηχανοστάσιο, συν τις Monte Carlo περιποιήσεις εξωτερικά-εσωτερικά.
Monte Carlo το Fabia βγαίνει και με τον 1.0 ΤSI των 110 ίππων, εκκινώντας από τις 23.300 ευρώ. Ο 1.5 TSI και το γκάζι του ζητούν επιπλέον 3.600 ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό αντίτιμο στις 26.900 ευρώ. Ο εξοπλισμός δεν θα μπορούσε να μην είναι υπερπλήρης, ενώ το κόστος μπορεί εκ πρώτης όψεως να μοιάζει υψηλό, όμως λαμβάνοντας υπόψη πως υπάρχουν 1.000άρια ατμοσφαιρικά σουπερμίνι που ξεκινούν από τις 20+ χιλιάδες ευρώ, οι σχεδόν 27.000 για ένα μίνι-GTI αρχίζουν να φαίνονται λογικές.
Όσο σπορ πρέπει, με ξεχωριστές πινελιές
Οι -τύποις- GTI διαθέσεις φαίνονται με την πρώτη ματιά. Οι μαύρες αποχρώσεις σε μάσκα, οροφή, καθρέπτες και γράμματα στην 5η πόρτα δίνουν τους απαραίτητους τόνους δυναμισμού, την ώρα που οι 17άρες ζάντες αναλαμβάνουν αφενός την τόνωση του παρουσιαστικού και αφετέρου τη βελτίωση της αεροδυναμικής. Η Skoda αναφέρει πως ο ειδικός σχεδιασμός κατεβάζει τον συντελεστή οπισθέλκουσας στο 0,28 (από Cd 0,29), αλλά η αλήθεια είναι πως θα περίμενες ένα πιο επιθετικό σχέδιο από την ταχύτερη έκδοση του μοντέλου. Η λύση; Δεν λυπάσαι τα 500 ευρώ και βάζεις τις προαιρετικές 18άρες (ίδιο σχέδιο, χωρίς τα αεροδυναμικά καλύμματα).
Θα περίμενες επίσης περισσότερη διαφοροποίηση από το 1.0 TSI Monte Carlo. Η εμφάνιση ανήκει μεν στα δυνατά στοιχεία της συγκεκριμένης έκδοσης, με τα σήματα «Monte Carlo» και την καρό σημαία να δεσπόζουν στα φτερά, όμως για το 1.5 TSI και τη διαφορετική κλίμακα επιδόσεων που ανήκει, ζητάς κάτι παραπάνω. Όχι ότι δεν σου φτιάχνουν το μάτι το splitter στον εμπρός προφυλακτήρα, οι πλαϊνές ποδιές και ο διαχύτης, κάθε άλλο. Απλά, για την απολύτως κορυφαία και πιο σπορ έκδοση του Fabia (εφόσον δεν υπάρχει RS πλέον) θα ήθελες ένα «κλικ» παραπάνω σε όλα, συγκριτικά με το 1.000άρι πάντα. Γιατί ως look από μόνο του, το Monte Carlo έρχεται ακριβώς στα σπορτίβ μέτρα που υπόσχεται. Δίχως υπερβολές, αλλά ούτε και υπέρμετρα διακριτικό. Τόσο-όσο.
Χαίρεσαι να βρίσκεσαι στην καμπίνα
Τις καλύτερες εντυπώσεις σου αφήνει μεμιάς και ο εσωτερικός κόσμος του τσεχικού σουπερμίνι. Κόκκινες λεπτομέρειες σε ταμπλό, πόρτες, κεντρική κονσόλα και αεραγωγούς, τύπου μπάκετ καθίσματα και τρίχρωμες λωρίδες, λευκές ραφές ολούθε, σπέσιαλ γραφικά στην οθόνη αφής των 9,2 ιντσών και το ψηφιακό καντράν των 10,25 ιντσών, τριάκτινο τιμόνι (αντί 2 ακτινών στα άλλα Fabia), πολύ καλή ποιότητα, γεροδεμένη συναρμογή, προσεγμένη εργονομία. Μπαίνεις στο Monte Carlo και δεν θες να βγεις. Όλα αυτά με τις χάρες και αρετές της πλατφόρμας MQB-A0, πάνω στην οποία η 4η γενιά Fabia χτίζει σχέσεις λατρείας και εμπιστοσύνης με τους επιβάτες. Πρόκειται για ένα από τα πιο ευρύχωρα αυτοκίνητα της κατηγορίας, με μόνη παραφωνία το ψηλό κεντρικό τούνελ. Επίσης, τα 380 λίτρα του πορτ μπαγκάζ είναι και αυτά από τα περισσότερα μεταξύ των σουπερμίνι και άνετα εξυπηρετούν τις ανάγκες μιας μικρής οικογένειας. Κι αν χρειαστεί το κάτι παραπάνω, ρίχνεις τις πλάτες των πίσω καθισμάτων και έχεις 1.190 λίτρα!
«Πιστόλι» ο 1.5 TSI, και χωρίς να καίει
Καλοί οι χώροι (εξαιρετικοί, βασικά), αλλά όταν έχεις ένα σουπερμίνι 150 ίππων προτεραιότητα αποτελούν και οι επιδόσεις. Ο συνδυασμός του 1.5 TSI και του 7τάχυτου DSG αποτελούν εχέγγυο, ειδικά όταν καλούνται να κινήσουν λίγο πάνω από 1.200 κιλά. Ακόμα και με το πρόγραμμα Eco, η επιτάχυνση του Fabia εντυπωσιάζει. Φυσικά στο Dynamic είναι που τα δίνει όλα, ακονίζοντας την αίσθηση του δεξιού πεντάλ και μειώνοντας τις αλλαγές ταχύτητας, φέρνοντας το χρόνο του 0-100 χλμ./ώρα μια ανάσα από το να πέσουν στο φάσμα των «7 κόμμα» δευτερολέπτων. Το 1.500άρι Fabia Monte Carlo ολοκληρώνει το σπριντ σε ένα «ξερό» 8άρι και συνεχίζει να επιταχύνει στους ίδιους ρυθμούς μέχρι τα… πολλά χιλιόμετρα. Ενδεικτική η τελική των 222 χλμ./ώρα, που είναι η υψηλότερη στα σουπερμίνι όταν εξαιρέσεις τα καθαρόαιμα Ford Fiesta ST και VW Polo GTI. Ακόμα καλύτερα για την καθημερινή χρήση, το γεγονός πως οι κορυφαίες επιδόσεις συνοδεύονται από εξίσου θετικά νούμερα κατανάλωσης. Τέρμα γκάζι προφανώς θα δεις το trip να ανεβαίνει, αλλά όχι πάνω από τα 9,2-9,6 λίτρα/100 χλμ. μέσης τιμής. Σε νορμάλ συνθήκες κινείσαι με 7,2-7,3 λίτρα/100 χλμ., ενώ αν προσέχεις μπορεί να κατέβεις και από τα 7,0 λίτρα/100 χλμ.
Το τράβηγμα του μοτέρ είναι σύμμαχος, όπως και η πλούσια ροπή (250 Nm είναι αυτά) από τις μόλις 1.500 σ.α.λ. Το μόνο που θα σε ενοχλήσει, είναι το start-stop. Παραείναι ευαίσθητο στα «σταμάτα-ξεκίνα», εκκινώντας και σβήνοντας διαρκώς τον κινητήρα στο «σούρσιμο» του μποτιλιαρίσματος, ή όταν περιμένεις να βγεις από στενό. Το λογισμικό δεν αναγνωρίζει τις συνθήκες, δίνοντας διαρκώς μικρές «κλωτσιές» όταν θες μάξιμουμ ομαλότητα, ενόσω εξέρχεσαι σιγά-σιγά από έναν δρόμο για τον άλλον προκειμένου να ελέγχεις την κυκλοφορία.
Μπόλικη πρόσφυση, ποιοτική κύλιση, αλλά όχι σπορ
Ο χαρακτήρας του Fabia Monte Carlo ήταν το πρώτο πράγμα που αναφέραμε. Σπορτίβ, όχι σπορ. Υπό αυτό το πρίσμα οι μηχανικοί σκλήρυναν και χαμήλωσαν ελαφρώς την ανάρτηση, αλλά έχοντας πάντα κατά νου το ποιοτικό φιλτράρισμα των ανωμαλιών, την άνεση των επιβατών και την παροχή πρόσφυσης. Έτσι ακριβώς συμπεριφέρεται και το αυτοκίνητο σε καταστάσεις «κυνηγητού». Ακόμα και σπάσιμο να βρεις μέσα στη στροφή, η ανάρτηση θα το αφομοιώσει και θα κρατήσει ατάραχη την κινηματική της. Το τιμόνι έχει το κατάλληλο βάρος (άλλο που το νιώθεις τεχνητό) και ενημερώνει επαρκώς για τα δρώμενα του μπροστινού, αλλά του λείπει η αίσθηση ακρίβειας. Οι κλίσεις διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα, δημιουργώντας ένα «κουκούλι» ασφάλειας στη γρήγορη οδήγηση, αλλά δίχως όρεξη για παιχνίδια. Η ουρά «μουλαρώνει» είτε την προκαλέσεις με τιμονιά είτε με το φρένο, οδηγώντας εν τέλει σε υποστροφή αν επιμείνεις. Αυτή είναι και η μόνη αντίδραση που θα εκλάβεις ως απώλεια πρόσφυσης, πριν μπει το ESP (λίγο απότομα) και σε συμμαζέψει. Τα φρένα βρίσκονται σε κορυφαίο επίπεδο τόσο από πλευράς αλληλεπίδρασης πεντάλ-ποδιού, όσο και αποτελεσματικότητας. Παράλληλα, όταν οι σφυγμοί πέσουν και αφεθείς στο χαλάρωμα της εθνικής, απολαμβάνεις χαμηλό επίπεδο θορύβου και ποιοτικότατη κύλιση. Ό,τι και στα υπόλοιπα Fabia, δηλαδή, στο λίγο πιο σφιχτό.