«Χάρος» τα μεγάλα αυτοκίνητα απέναντι στα μικρά

Τα SUV έχουν πλημμυρίσει τους δρόμους και έχουν πλέον κατακτήσει την αγορά αυτοκινήτου, καθώς προτιμούνται έναντι των κλασικών χάτσμπακ ή σεντάν για πολλούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι γιατί οι οδηγοί νιώθουν πιο ασφαλείς, επειδή κάθονται πιο ψηλά και έχουν καλύτερη ορατότητα, αλλά και για τον λόγο ότι τα SUV έχουν περισσότερο όγκο. Την αίσθηση ασφάλειας επιβεβαιώνουν οι αριθμοί, που προκύπτουν από τα στοιχεία των τροχαίων ατυχημάτων/δυστυχημάτων στην Αμερική, δείχνοντας ότι όσο μεγαλύτερο το αυτοκίνητο σε μια σύγκρουση, τόσο πιο χαμένο είναι το στοίχημα για ένα μικρό.

Tο Automotive News δημοσίευσε το πόρισμα του Insurance Institute for Highway Safety, σύμφωνα με το οποίο SUVs και pick ups συγκαταλέγονται μεταξύ των οχημάτων με τους λιγότερους θανάτους οδηγού και επιβατών. Παράλληλα, όμως, τα ίδια αυτοκίνητα αυξάνουν το κίνδυνο του μοιραίου για τους χρήστες άλλων από  μικρότερες κατηγορίες, ειδικότερα στην compact κλίμακα. Όπως αναφέρει το IIHS, μοντέλα μεσαίου μεγέθους, crossover και αγροτικά καταλαμβάνουν τις 17 από τις 20 θέσεις στα αυτοκίνητα με τη μικρότερη θνησιμότητα οδηγού-επιβατών, σε περίπτωση ατυχήματος. Οι Αμερικανοί μάλιστα τονίζουν πως η «θωράκιση» δεν είναι αποκλειστική συνάρτηση του ύψους, αλλά γενικότερα του όγκου και του βάρους. Με άλλα λόγια, τόσο τα μεσαία ή μεγάλα σεντάν όσο και τα muscle cars κάνουν παρέα στα SUVs, άσχετα αν τα τελευταία δεν κοντράρονται σε ποσότητα.

Παράλληλα, μοντέλα από ακριβώς τις ίδιες κατηγορίες προκαλούν τους περισσότερους θανάτους σε αυτοκίνητα μικρότερου μεγέθους. Δώδεκα από τα 20 πιο θανατηφόρα σε σύγκρουση είναι SUV, pick up ή γενικότερα μεσαίου μεγέθους, τη στιγμή που πετυχαίνουμε τα σουπερμίνι και τα μικρομεσαία. Με άλλα λόγια, για να το κάνουμε πιο κατανοητό χρησιμοποιώντας παραδείγματα, αν ένα Toyota RAV4 συγκρουστεί με ένα Corolla οι επιβάτες του πρώτου κατά πάσα πιθανότητα θα επιβιώσουν. Εκείνοι στο Corolla, όχι. Το ίδιο θα συμβεί αν τη θέση του RAV4 πάρει το Hilux, ενώ σε δυσχερές σημείο θα βρεθεί και σε περίπτωση ατυχήματος με Camry. Αν αντί για Corolla βάλουμε Yaris, τότε τα ποσοστά επιβίωσης των επιβαινόντων μειώνονται ακόμα περισσότερο. Κοντολογίς, «το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό».

Σε κάθε περίπτωση, αν η σύγκρουση περιλαμβάνει SUV ή pick up με κανονικό αυτοκίνητο, ειδικά πλάγια, οι επιβάτες στο πιο χαμηλό τετράτροχο κινδυνεύουν απείρως περισσότερο. Κι αυτό διότι όσο ψηλότερο ένα όχημα, τόσο πιο ψηλά εμβολίζει τον άλλο. Κάτι που σημαίνει ότι η δύναμη της σύγκρουσης δεν κατανέμεται τόσο στο κεντρικό τμήμα των θυρών, όπου υπάρχουν οι απαραίτητες μπάρες, όσο στα σημεία που είναι πιο κοντά στα παράθυρα. Το «μπαμ» δηλαδή απορροφάται κυρίως από τα πλαίσια των παραθύρων και τη μεσαία κολώνα, αντί για τις πόρτες. Περιττό να αναφέρουμε το πόσο πιο επικίνδυνα είναι τα μεγάλα μεγέθη για πεζούς, μοτοσικλετιστές και ποδηλάτες.

Get it on Google Play Download on the App Store