Με το λανσάρισμα του εντελώς νέου 4ης γενιάς Fabia, η Skoda ενισχύει σημαντικά την γκάμα της, σε μια κατηγορία που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής τόσο στην Ευρώπη, όσο και στη χώρα μας (25,65% μερίδιο αγοράς το πρώτο 7μηνο). Σε σχέση με το προγενέστερο Fabia, η μοναδική ομοιότητα αφορά μόνο την ονομασία, αφού όλα τα υπόλοιπα μέρη είναι καινούρια και αυτό φαίνεται από την πρώτη ματιά.
Όσον αφορά τους κινητήρες, περιλαμβάνει τον ατμοσφαιρικό 1.0 MPI 80 PS με τιμή από 14.990 ευρώ στη βασική έκδοση Active και τον 1.0 TSI 110 PS, από 17.500 ευρώ στη δεύτερη έκδοση Ambition. Με αυτό το μηχανικό σύνολο συνδυάζεται και με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG των 7 σχέσεων, σε τιμές που εκκινούν από τις 19.150 ευρώ (Ambition). Ο εξοπλισμός του είναι πληρέστατος και περιλαμβάνει όλα τα σύγχρονα στοιχεία ασφαλείας, ανέσεων, συνδεσιμότητας και υποβοήθησης του οδηγού, συν άλλα αξεσουάρ (βλ. παρακάτω πίνακα).
Μεγάλωσε και ομόρφυνε
Η τεράστια αλλαγή που έχει γίνει στο νέο Fabia είναι άμεσα ορατή από το σαφώς πιο μοντέρνου σχεδιασμού αμάξωμα με τις σημαντικά μεγαλύτερες διαστάσεις. Χρησιμοποιώντας ως βάση για πρώτη φορά την πλατφόρμα MQB-A0 του ομίλου VW, το νέο Fabia έχει μήκος 4.108 χλστ., πλάτος 1.780 χλστ., ύψος 1.459 χλστ. και μεταξόνιο 2.564 χλστ. (έναντι 3.997×1.732×1.467 και 2.470 χλστ. αντίστοιχα η 3ης γενιάς). Συνδυαστικά με την αιχμηρή του αισθητική ταιριάζει κατάλληλα την κομψότητα με το δυναμισμό σε σωστές αναλογίες. Κάτι ακόμα πολύ σημαντικό που δεν φαίνεται, είναι ότι διαθέτει κορυφαίο αεροδυναμικό οπισθέλκουσας Cd: 0,28 (η προηγούμενη γενιά είχε 0,32).
Προσεγμένο και ευρύχωρο εσωτερικό
Όπως εξωτερικά, έτσι και το εσωτερικό είναι εντελώς αλλαγμένο και έχει τον «αέρα» μεγαλύτερου αυτοκινήτου. Στο μικρό μοντέλο της Skoda υιοθετείται η νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας με τo μινιμάλ ντιζάιν, όπου αποφεύγονται περιττά στοιχεία εντυπωσιασμού. Το ταμπλό χαρακτηρίζεται από ευθείες γραμμές και επίπεδες επιφάνειες, ενώ στο μεσαίο τμήμα του ξεχωρίζουν οι στρογγυλοί αεραγωγοί, το οριζόντιο διακοσμητικό και η υφασμάτινη επένδυση με τις ραφές (στην κορυφαία έκδοση Style της δοκιμής). Στο κέντρο φιλοξενείται η οθόνη του συστήματος infotainment των 6,5 ιντσών (8,0 ιντσών στην Style και προαιρετικά 9,2 ιντσών).
Η οθόνη αφής λειτουργεί πολύ καλά, αλλά πολλές λειτουργίες γίνονται κατόπιν περιήγησης σε υπομενού και η φωνητική βοηθός «Laura» ενεργοποιείται στο άκουσμα τυχαίων λέξεων και σε ξαφνιάζει. Εργονομικό «φάουλ» εντοπίζεται και στον κλιματισμό, όπου από τα δυο περιστροφικά χειριστήρια ελέγχεις μόνο τη θερμοκρασία. Αν θες να αλλάξεις την ένταση του ανεμιστήρα ή να στείλεις αέρα στα πόδια, αναγκαστικά θα πρέπει να πας μέσω μενού και να ψάξεις. Τη λύση θα έδιναν δύο επιπλέον φυσικά χειριστήρια στην κονσόλα. Την ψηφιακότητα με τη σειρά του τονίζει και ο διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών (στο Style), με τις έως και πέντε βασικές διατάξεις. Από πλευράς κατασκευής, τα πλαστικά είναι όλα σκληρά, αλλά συμπαγή και μονταρισμένα με προσοχή.
Σε ότι έχει να κάνει με τους χώρους, μιλάμε για ένα από τα πιο ευρύχωρα αυτοκίνητα της κατηγορίας, το οποίο είναι σε θέση να καλύψει τις ανάγκες ακόμα και μιας τετραμελούς οικογένειας. Στο πίσω κάθισμα θα φιλοξενηθούν χωρίς καμία παραχώρηση δύο άτομα, ενώ ένα ακόμα θα χωρέσει χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Μεγάλο με τη σειρά του είναι και το πορτ μπαγκάζ των 380 λίτρων, παρόλο που οι θόλοι κλέβουν αρκετό χώρο.
Επιτυχημένο το δίδυμο 1.0 TSI – DSG
Την κίνηση στο Fabia της δοκιμής αναλαμβάνει το γνωστό δίδυμο του 1.0 TSI κινητήρα με το DSG7. Ο turbo 3κύλινδρος των 999 κ.εκ. αποδίδει 110 ίππους και ροπή 200 Nm, που «απλώνονται» ιδεατά στις 7 σχέσεις του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη. Η ροπή είναι παρούσα από τις χαμηλές στροφές, ενώ οι εναλλαγές των ταχυτήτων γίνονται άμεσα και ομαλά, τόσο στην πλήρως αυτόματη λειτουργία, όσο και στη χειροκίνητη με τη μετακίνηση του λεβιέ πάνω για ανέβασμα και κάτω για κατέβασμα σχέσης. Επιπλέον, το DSG7 υποστηρίζεται από τέσσερα προφίλ οδήγησης (Eco, Normal, Sport και Individual), συν το σπορ πρόγραμμα. Έτσι ο χρήστης έχει στη διάθεσή του πολλές επιλογές, ανάλογα με το τι τον εξυπηρετεί και τη διαδρομή που κινείται. Αναμφίβολα το Normal είναι το ιδανικότερο για τις καθημερινές μετακινήσεις, αφού οι εναλλαγές των σχέσεων γίνονται στις κατάλληλες στροφές, όπως θα έκανε ένας οδηγός με χειροκίνητο κιβώτιο. Στο ταξίδι, η 7η ταχύτητα κρατά χαμηλά τις στροφές του κινητήρα (130 χλμ./ώρα με σχεδόν 2.700 σ.α.λ.), χωρίς όμως να λείπει δύναμη.
Το Fabia 1.0 TSI DSG μαζεύει εύκολα χιλιόμετρα και εν κινήσει, χωρίς να ενοχλεί τους επιβάτες με κραδασμούς και ανεπιθύμητους θορύβους. Η Skoda ανακοινώνει 0-100 χλμ./ώρα σε 9,6 δλ. και μέγιστη ταχύτητα 205 χλμ./ώρα, με εκπομπές CO2 127 γρ./χλμ. Όσον αφορά την κατανάλωση, η μέση κατά τη διάρκεια της δοκιμής βρέθηκε στα 7,5 λτ./100 χλμ.
Μεγάλωσε και στο δρόμο
Η υιοθέτηση της πλατφόρμας MQB-A0 στο νέο Fabia έχει κάνει και εδώ θαύματα, μιας και συνδυάζεται ένα στιβαρό πλαίσιο με κατάλληλα ρυθμισμένες αναρτήσεις. Αυτές βρίσκονται στο ενδιάμεσο από πλευράς σκληρότητας, με αποτέλεσμα να ισορροπούν με επιτυχία την άνεση με τις κλίσεις στις στροφές. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική και οι περισσότερες ανωμαλίες φιλτράρονται αποτελεσματικά, με τους επιβάτες να μεταφέρονται ξεκούραστα στις πολύωρες και μακρινές διαδρομές. Σε συνθήκες πιο πιεσμένης οδήγησης, το νέο Fabia παρουσιάζεται ουδέτερο και ελεγχόμενο, με φυσιολογικές αντιδράσεις. Σίγουρα δεν είναι fun to drive γιατί άλλωστε δεν είναι αυτός ο σκοπός του αυτοκινήτου, ωστόσο δεν είναι και αδιάφορο. Οι κλίσεις στις στροφές είναι λογικές και η υποστροφή θα έρθει κατόπιν επιδίωξης, ενώ το τιμόνι μεταφέρει καλή αίσθηση, όπως και τα δυνατά φρένα.