Πέρασε μια δεκαετία από την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, όταν στις 9 Νοεμβρίου 2011 έγινε ψήφιση σχετικής τροπολογίας, η οποία άλλων ανέφερε: «Τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά οχήματα ιδιωτικής χρήσης, μεικτού βάρους μέχρι 4.000 χιλιόγραμμων και τα πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης εξαιρούνται των περιορισμών κυκλοφορίας στις περιοχές των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης.» Ένα μέτρο που απαγόρευε τα ντίζελ αυτοκίνητα στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα και είχε επιβληθεί το 1991.
Ο μέχρι τότε «απαγορευμένος καρπός» για εκατομμύρια Ελλήνων, έγινε αμέσως τροφή για βορά, ενώ μία λέξη κυριαρχούσε στην αγορά του αυτοκινήτου: «Ντίζελ». Η χαμηλή κατανάλωση σε συνδυασμό με τη φθηνότερη τιμή του καυσίμου (σε σχέση με τη βενζίνη) απογείωσαν τις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, αγγίζοντας μέχρι και το 70% του μεριδίου της αγοράς, εκτοπίζοντας τους βενζινοκινητήρες. Μετά υπήρξε μια ισορροπία, ωστόσο από το σκάνδαλο του dieselgate (τον Σεπτέμβριο του 2015) και μετά άρχισε η κάθοδος. Ξαφνικά, τα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου ενοχοποιήθηκαν και ήταν δακτυλοδεικτούμενα. Όποιος είχε αυτοκίνητο πετρελαίου θεωρούνταν έως και αμαρτωλός!
Μετά και από αυτή θαλασσοταραχή που ξέσπασε, υπήρξε μια περίοδος νηνεμίας, όμως το ντίζελ είχε πάρει τον κατήφορο. Σύμφωνα με τις εταιρείες, τα κόστη εξέλιξης των πετρελαιοκινητήρων ήταν πολύ υψηλά για να τους κρατήσουν «καθαρούς» σε ρύπους, γι’ αυτό άρχισε η στροφή στην εξέλιξη των υβριδικών συστημάτων και της ηλεκτροκίνησης. Ντίζελ μοντέλα που έκαναν εκατομμύρια πωλήσεις και είχαν πολύ καλά μηχανικά σύνολα, πλέον έχουν διαγραφεί από τις λίστες των κατασκευαστών, για να φτάσουν σήμερα να αποτελούν είδος υπό εξαφάνιση.
Θα θυμάστε ότι στην έξαρση της πετρελαιοκίνησης στη χώρα μας, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα είχαν παραγκωνιστεί και τα πετρελαίου προσφέρονταν σε πάρα πολλές εκδόσεις και μοντέλα. Όλες οι εταιρείες πωλούσαν μικρά ντίζελ, με μοτέρ από 1.1 λτ. έως 1.6 λτ., ικανοποιώντας μια ευρεία γκάμα αγοραστών.
Αυτή την στιγμή, τα καινούργια μικρά αυτοκίνητα με κινητήρα πετρελαίου είναι μόλις τρία, με τον ίδιο κινητήρα και κάτω από τον ίδιο όμιλο. Πρόκειται για τα Citroen C3 1.5 BlueHDi 100, Opel Corsa 1.5D 102hp και Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100. Οπότε, όποιος θελήσει να αγοράσει ένα καινούργιο μικρό ντίζελ αυτοκίνητο, έχει στη διάθεσή του μόνο τις τρεις προαναφερθείσες επιλογές. Ίσως με λίγο ψάξιμο να βρεθεί και κανένα στοκ μοντέλο περσινών προδιαγραφών. Ευτυχώς όμως, στις μεγαλύτερες κατηγορίες διατίθενται ακόμα μοντέλα με πετρελαιοκινητήρες, σε συνδυασμό και με υβριδικά συστήματα για ακόμα πιο χαμηλή κατανάλωση και ρύπους. Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν δεν υπάρχει γυρισμός στα ντίζελ και σιγά – σιγά θα αποτελούν μια ανάμνηση.