Τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, ιδίως εκείνο του αυτόματου φρεναρίσματος, έχουν πάει σε άλλο επίπεδο την ενεργητική ασφάλεια των σύγχρονων αυτοκινήτων. Σύμφωνα με πολλούς κατασκευαστές, όμως, η τεχνολογία έχει δώσει το βήμα στους νομοθέτες να περνάει ό,τι νόρμα τους κατεβαίνει. Για αυτό, μια σύμπραξη αυτοκινητοβιομηχανιών προχωρούν σε μηνύσεις εναντίον του αμερικανικού Υπουργείου Μεταφορών!
Η Συμμαχία για την Καινοτομία στα Αυτοκίνητα (Alliance for Automotive Innovation, ΑΑΙ για συντομία) είναι ένα εκτενές λόμπι, αποτελούμενο από κατασκευαστές όπως οι BMW, Ferrari, Ford, GM, Honda, Hyundai, Jaguar-Land Rover, Kia, Mazda, Mercedes, Toyota και VW. Όλοι μαζί κατέθεσαν πριν λίγες μέρες μηνυτήρια αναφορά κατά του Υπουργείου Μεταφορών στις Η.Π.Α., σε μια προσπάθεια να προσβάλλουν ένα νομοθέτημα που προβλέπει την υποχρεωτική τοποθέτηση αυτόματου φρεναρίσματος, σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και ημιφορτηγά (αγροτικά και βαν δηλαδή) μέχρι το 2029. Η ένσταση του AAI δεν αφορά τόσο την υποχρέωση στην καθολική εφαρμογή της εν λόγω τεχνολογίας, όσο στις παραμέτρους λειτουργίας της.
Τον Απρίλιο του 2024, η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (National Highway Traffic Safety Administration/NHTSA) οριστικοποίησε έναν κανονισμό , που απαιτεί όλα τα αυτοκίνητα να μπορούν να σταματούν και να αποφεύγουν την επαφή με όχημα μπροστά τους σε ταχύτητες έως και 62 μίλια την ώρα (100 χλμ./ώρα), αλλά και να εντοπίζουν τους πεζούς τόσο στο φως της ημέρας όσο και στο σκοτάδι. Οι όροι του κανονισμού αναφέρουν πως τα συστήματα αυτόματης πέδησης θα πρέπει να ενεργοποιούν αυτόματα τα φρένα σε ταχύτητες έως 90 μίλια/ώρα (144,8 χλμ./ώρα) όταν επίκειται σύγκρουση με άλλο όχημα, και έως 45 μίλια/ώρα (72,4 χλμ./ώρα) όταν ανιχνεύεται πεζός.
Η συμμαχία των κατασκευαστών τώρα, αντιτίθεται στη συγκεκριμένη απόφαση και υποστηρίζει πως με την παρούσα τεχνολογία, απλούστατα δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί – τουλάχιστον όχι με τρόπο, που δεν θα εκτινάξει τις τιμές των αυτοκινήτων. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος και CEO του συνασπισμού AAI, John Bozzella: «Αυτά που μας ζητώνται είναι πρακτικά αδύνατο να γίνουν με τη διαθέσιμη τεχνολογία. Πρόκειται για μια καταστροφική κίνηση της κορυφαίας ρυθμιστικής αρχής για την οδική ασφάλεια των Η.Π.Α., που θα απογοητεύσει ατελείωτα -και αναίτια- τους οδηγούς, θα κάνει τα οχήματα πανάκριβά και, εν τέλει, δεν θα βελτιώσει σημαντικά την ασφάλεια των οδηγών ή των πεζών». Αντί αυτού, η καλύτερη λύση θα μπορούσε να έχει ευρωπαϊκή προέλευση.
Σε επιστολή του AAI στο Κογκρέσο προ ολίγων μηνών, οι κατασκευαστές αντιπρότειναν την εφαρμογή ενός κανονισμού παρόμοιου με αυτού που έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Εδώ τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος ανιχνεύουν πιθανούς κινδύνους και πρώτα ειδοποιούν τον οδηγό, πριν ενεργοποιήσουν αυτόματα την πέδηση για να αποτρέψουν ή μετριάσουν επικείμενη σύγκρουση, αξιοποιώντας ήδη υπάρχουσες τεχνολογικές εφαρμογές για την προστασία των χρηστών του δρόμου. Όλα είναι ανοιχτά πάντως, καθότι το επίμαχο νομοθέτημα είχε περάσει επί εποχής Μπάιντεν. Τώρα που ορκίστηκε ο Τραμπ, ουδείς γνωρίζει τι αποφάσεις έρχονται.