Δοκιμή Dacia Duster 1.2 TCe 130 4×4

Μια πορεία 14 ετών, με πάνω από 40 βραβεία και 2,2 εκατ. πωλήσεις, πέρασε στο επόμενο κεφάλαιο. Το Dacia Duster μπήκε στην τρίτη του γενιά, ριζικά διαφοροποιημένο και ολιστικά αναβαθμισμένο σε κάθε τομέα, με σκοπό να συνεχίσει το καταπληκτικό εμπορικό σερί που τρέχει το όνομα «Duster» από το 2010. Κάτι που είναι βέβαιο ότι θα κάνει, με τις τιμές που το συνοδεύουν στην ελληνική αγορά.

Την ώρα που ο κόσμος κάνει «κρα» για να βρει καινούργιο C-SUV κάτω από τις 25.000 ευρώ, το νέο Duster ανοίγει τον τιμοκατάλογο κάτω από τις 20.000! Η Dacia έκανε ξανά το θαύμα της και ανατρέπει δεδομένα, όχι μόνο στην κατηγορία των μικρομεσαίων SUV όπου ανήκει το νέο Duster, αλλά και στην «τάξη» των πιο δημοφιλών μικρών SUV. Με τιμή από 19.950 ευρώ που ξεκινά η εισαγωγική έκδοση 1.0 TCe 100 ECO-G Essential, είναι το απόλυτο value for money SUV. Χαμηλή είναι η τιμή και με το νέο κινητήρα 1.2 TCe 130, αφού το Expression ξεκινά από τις 23.990 ευρώ. Ακόμα και τετρακίνηση να χρειάζεσαι, πάνω από 27.000 ευρώ δεν θα χρειαστεί να δαπανήσεις (από 26.990 το TCe 130 4×4). Για το Duster Extreme της δοκιμής; Λίγο πάνω από 29.000 ευρώ (29.290).

Κι όλα αυτά, μην ξεχνάμε, όχι σε facelift. Σε ολοκαίνουργιο μοντέλο. Από το βασικό του εξοπλισμό του ECO-G 100 Essential απουσιάζουν κάποια απαιτούμενα σύγχρονα καλούδια, όπως το infotainment με οθόνη αφής. Όμως διαθέτει 6 αερόσακους, αυτόματο φρενάρισμα, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, air condition, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, ηλεκτρικούς καθρέπτες, ψηφιακό ραδιόφωνο και αισθητήρα φώτων. Για αυτό, εξάλλου, υπάρχει η έκδοση Expression (από αυτή ξεκινάει το TCe 130) που -μεταξύ άλλων- προσφέρει οθόνη πολυμέσων 10,1 ιντσών, ψηφιακό πίνακα οργάνων 7 ιντσών, 4 θύρες USB, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτρικά παράθυρα πίσω, αισθητήρες βροχής και εμπρός υποβραχιόνιο.

«Αρματωμένη» εμφάνιση, ίδιες διαστάσεις

Η πρώτη ματιά φανερώνει τα πάντα για το νέο Duster. Άλλο αυτοκίνητο σε σχέση με το απερχόμενο, με εντελώς διαφορετική εμφάνιση και ακόμα πιο off road προσέγγιση. Το σκληροτράχηλο παρουσιαστικό, με τα μακρόστενα φωτιστικά και τους τονισμένους θόλους (ειδικά πίσω) αλλάζουν επίπεδο την αισθητική του Duster, η οποία εμφανίζεται με κρυφές χειρολαβές για τις πίσω πόρτες. Τα φανάρια πίσω δεν διατηρούν την παραμικρή σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, αποτελώντας μικρότερη παραλλαγή εκείνων που είδαμε στο πρωτότυπο Bigster, ενώ και οι φαρδιοί ώμοι με τις αιχμηρές γραμμές διαφοροποιούν πλήρως το προφίλ της 3ης γενιάς Duster.

Συνολικά, μιλάμε για ένα σχέδιο που χαρίζει στα C-SUVs ένα από τα πιο «γυμνασμένα» και ενδιαφέροντα σχήματα της κατηγορίας. Όσο θηρίο και αλλαγμένο δείχνει σε σχέση με το προηγούμενο, άλλο τόσο κοντά στις διαστάσεις εκείνου παραμένει. Το νέο Duster μοιάζει μεγαλύτερο, αλλά πρακτικά είναι στα ίδια επίπεδα με το MK2. Το μήκος φτάνει τα 4.343 χλστ. (+2 χλστ.), το πλάτος τα 1.813 χλστ. (+9 χλστ.), το ύψος τα 1.661 χλστ. (-21 χλστ.) και το μεταξόνιο τα 2.657 χλστ. (-19 χλστ.), συνεπώς δεν χρειάζεται να ανησυχεί κάποιος για απώλεια ευελιξίας ή δύσκολες καταστάσεις στην πόλη. Εκεί που χώραγε το προηγούμενο, χωράει και το καινούργιο, δίχως κανένα απολύτως πρόβλημα.

Πλήρες τεχνολογιών και χώρων εντός

Καμία σχέση σε σχέση με το σημερινό Duster και εσωτερικά, όπου για πρώτη φορά συναντάμε ψηφιακό πίνακα οργάνων 7 ιντσών (στις πλούσιες εκδόσεις) και νέα οθόνη αφής 10,1 ιντσών, η οποία έχει και κλίση 10 μοιρών προς τη μεριά του οδηγού. Εκεί απεικονίζονται ενδείξεις μέχρι για το αλτίμετρο, την κλίση του εδάφους και την κατανομή της ροπής (στο τετρακίνητο), χάρη στο νέο σύστημα All Road Info. Παράλληλα εμφανίζονται πληροφορίες για τη λειτουργία των 5 διαφορετικών προγραμμάτων οδήγησης (Auto, Snow, Mud/Sand, Off-Road και Eco), που επιδρούν στο γκάζι, το τιμόνι, την απόδοση της ισχύος, την κατανομή της μεταξύ αξόνων και τροχών (στο 4×4), και τη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου (όπου τοποθετείται).

Τα υλικά είναι αναβαθμισμένα σε όψη και ποιότητα, αλλά και ακόμα πιο ανθεκτικά στο λέρωμα. Ειδικά στην έκδοση Extreme, όπου οι επενδύσεις TEP Microcloud είναι πλήρως πλενόμενες, όπως και τα ειδικά σχεδιασμένα λαστιχένια ταπέτα. Πρόσθετα υπάρχουν πρακτικές λύσεις που σού λύνουν τα χέρια, όπως το γαντζάκι χαμηλά στη μεριά του συνοδηγού ή τα αντίστοιχα στο πορτμπαγκάζ, όπου κρεμάς τσάντες και τις κρατάς μακριά από τυχόν λάσπες. Νέο γκάτζετ αποτελεί και το έξυπνο σύστημα στερέωσης πολλαπλών χρήσεων YouClip. Πρόκειται για ένα απλό και πρακτικό σύστημα που συγκρατεί και κρατά σφιχτά πολλά συγκεκριμένα αξεσουάρ σε συγκεκριμένες θέσεις, στο χώρο των επιβατών. Ο χώρος αποσκευών, κρίνεται επαρκέστατος στα 453 λίτρα, αν και η αντιολισθητική επένδυση του Extreme σε δυσκολεύει στα ψώνια της καθημερινότητας καθώς δεν σε αφήνει να τσουλήσεις τσάντες ή αντικείμενα, απαιτώντας κάποιες έξτρα αχρείαστες κινήσεις στη φορτο-εκφόρτωση. Για τους χώρους των επιβατών, αντίθετα, κανένα παράπονο. Ούτε η παρουσία 5 ενηλίκων δεν θα δημιουργήσει παράπονα, με κάθε έναν να έχει αρκετή «άπλα» τόσο για τα πόδια, όσο και για το άνω άκρο (κεφάλι-ώμους) – συμπεριλαμβανομένου του μεσαίου πίσω.

Πρώτη φορά 1.200άρι mild hybrid, σταθερά αποτελεσματικό

Πρεμιέρα σε Duster κάνει ο 1.200άρης τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος TCe, ο οποίος αντικαθιστά τον τετρακύλινδρο 1.3 TCe. Πλέον μοναδική «μεγάλη» έκδοση ισχύος είναι τα 130 άλογα (πριν υπήρχε και η επιλογή των 150 ίππων), που συνοδεύονται από 230 Nm και ήπια υβριδικό σύστημα 48 Volt. Στη θεωρία, η mild hybrid διάταξη συνεισφέρει στις χαμηλές στροφές (κάτω από τις 1.700-2.000 σ.α.λ.) και «στρογγυλεύει» την καμπύλη ροπής, η οποία αποδίδεται στις 2.100-3.500 σ.α.λ. Τι συμβαίνει στην πράξη;

Εν πολλοίς, αυτό που υπόσχονται οι προδιαγραφές. Το τράβηγμα του μοτέρ είναι εξαιρετικό, αρκεί να έχεις μαζέψει φόρα. Αν, δηλαδή, κινείσαι με λίγα χιλιόμετρα και 3η σχέση, φερ’ ειπείν, δεν χρειάζεται να κατεβάσεις. Αν, όμως, θες να επιταχύνεις από στάση, θα πρέπει να δουλέψεις τον κινητήρα πάνω από τις 3.000 σ.α.λ. Ίσως χρειαζόταν πιο κοντή 1η και 2η σχέση, για να μη φορτίζεις το δεξί πεντάλ και ανεβάζεις τα επίπεδα θορύβου. Όχι ότι ενοχλούν, μια χαρά τα αποκρούει η ηχομόνωση. Αλλά αρκετές φορές θα ακούσεις -απόμακρα, είναι η αλήθεια- το κλασικό κροτάλισμα των τριών κυλίνδρων. Αφού βρεις το ρυθμό σου, θα σταθεροποιήσεις τη μέση κατανάλωση γύρω στα 8,0 λίτρα/100 χλμ. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής έφτασε τα 8,4 λίτρα/100 χλμ., αλλά με αρκετά πιεσμένη οδήγηση. Σε νορμάλ συνθήκες μπορείς να πέσεις και κάτω από το «8άρι», αλλά εξίσου εύκολα μπορείς να υπερβείς τα 9,5 λίτρα/100 χλμ. στην πόλη ή το βουνό.

Εντυπωσιακό εντός, ασταμάτητο εκτός δρόμου

Μια και η κουβέντα ήρθε στο βουνό, το νέο Duster δε «νοιάζεται» αν μιλάμε για ασφάλτινα ή χωμάτινα κομμάτια εκεί. Όπου και να το βάλεις, θα σε αφήσει έκπληκτο. Εντός δρόμου, η ρύθμιση της ανεξάρτητης σε όλους τους τροχούς ανάρτηση (πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω, προνόμιο του 4×4) απορροφά τα πάντα, και αναλογικά αθόρυβα μάλιστα! Περισσότερο ακούς την κύλιση από τα μεικτά ελαστικά, παρά τον τρόπο που τα αμορτισέρ «σβήνουν» τα σπασίματα της ασφάλτου. Οι τεχνικοί της Dacia έχουν καταφέρει παράλληλα να μειώσουν τις κλίσεις στις στροφές κατά 20%, χάρη στο σφίξιμο των αντιστρεπτικών, εξασφαλίζοντας ζηλευτή σταθερότητα στο δυναμικό στυλ οδήγησης. Τα ελαστικά παρέχουν επαρκέστατη πρόσφυση, ενώ υπό πίεση το αυτοκίνητο θα αρχίσει να γλιστρά προοδευτικά και με την πίσω κίνηση να εμπλέκεται άμεσα (στην επιλογή Auto) όταν οι εμπρός τροχοί αρχίσουν να υποχωρούν. Το τιμόνι μεταφέρει τεχνητή αίσθηση και είναι κομματάκι ελαφρύ, όμως δεν πρέπει να αμελούμε πως το σύστημα διεύθυνσης έχει και το off roading κατά νου.

Όταν αφήσεις τον πολιτισμό, το πρώτο χαρακτηριστικό που εντυπωσιάζει είναι ο πολύ αποτελεσματικός τρόπος που οι αναρτήσεις φιλτράρουν φυτευτές πέτρες και κροκάλα. Περνάς «αέρα» από τέτοιες επιφάνειες, χωρίς οι επιβάτες να ταλαιπωρούνται και να… χοροπηδάνε στα (άνετα) καθίσματα. Σε πιο βατά εδάφη μπορείς εύκολα να ανεβάσεις ρυθμό, εκμεταλλευόμενος τα 217 χλστ. της απόστασης από κάτω, την κατανομή της ροπής από το σύστημα τετρακίνησης και το δυνατό μοτέρ. Δίχως υπερβολή, πιάνεις τον εαυτό σου να χαρίζει γωνίες… Ακρόπολις χωρίς κόπο. Τα πλαστικά προστατευτικά, τα σήματα, τα τριγωνάκια στον εμπρός προφυλακτήρα και οι ποδιές εμπρός-πίσω κατασκευάζονται από ένα νέο υλικό, ονόματι Starkle, που αποτελείται κατά 20% από ανακυκλωμένα υλικά και διαθέτει αντιχαρακτικές ιδιότητες. Η προσοχή στην εκτός δρόμου δυναμική απεικονίζεται στις κορυφαίες γωνίες προσέγγισης και αποχώρησης, που αγγίζουν τις 31 και 36 μοίρες αντίστοιχα

Στις περισσότερες των δύσκολων περιπτώσεων τώρα, δεν απαιτείται καν το «κλείδωμα» της τετρακίνησης. Βάζεις 1η και αναρριχάσαι απροβλημάτιστα, ακόμα και σε λασπωμένο έδαφος. Εξίσου εύκολη είναι και η κατάβαση, δίχως καν την εμπλοκή του Hill Descent Control. Απλά αφήνεις στο κιβώτιο 1η (αν μιλάμε για έντονο «χάσιμο») και ρεγουλάρεις με το αξιοσημείωτα ακριβές πεντάλ του φρένου, χωρίς την έγνοια ότι μπορεί να ρετάρει ή να σβήσει το μοτέρ.

(+) Τιμή, εξοπλισμός, εμφάνιση, χώροι, άνεση, οδική συμπεριφορά, εκτός δρόμου δυνατότητες
(-) Ελαφρύ τιμόνι, θόρυβος κινητήρα και κατανάλωση υπό πίεση

Καύσιμο
Βενζίνη
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.199
Κύλινδροι/βαλβίδες
3/12
Ταχύτητες
6 χειροκίνητο
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
130/4.500-5.500
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
230/2.100-3.500
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
11,0
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
180
Αστική (λτ./100 χλμ.)
6,9-7,0
Υπεραστική (λτ./100 χλμ.)
5,2-5,3
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
6,0-6,1
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
135-137
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
86,4-87,68
Εμπρός ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Πίσω ανάρτηση
Πολλαπλών συνδέσμων, αντ. δοκός
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.340
Πλάτος (χλστ.)
1.813
Ύψος (χλστ.)
1.661
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.657
Βάρος (κιλά)
1.390
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
453
Αστέρια
(3)
Ασφάλεια ενηλίκου
70%
Ασφάλεια παιδιού
84%
Ασφάλεια πεζού
60%
Επικουρικά συστήματα
57%
ESP
 
Αερόσακοι
6
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
26.990 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store