Αυτά τα 3 γράμματα έχουμε αρχίσει να τα μαθαίνουμε καλά στην Ελλάδα. Η Build Your Dreams αποτελεί τον υπέρτατο ορισμό του κινεζικού «success story», διαγράφοντας αξιοζήλευτη εμπορική πορεία και φέροντας περήφανα το παράσημο της αυτοκινητοβιομηχανίας, που κατάφερε να κερδίσει την Tesla στο ίδιο της το παιχνίδι. Η BYD έχει ξεπεράσει σε πολλές περιοχές του κόσμου τους πολυδιαφημισμένους Αμερικανούς, έχοντας βάλει σκοπό να κάνει ακριβώς το ίδιο και στη χώρα μας. Αιχμή του δόρατος, το ανατρεπτικό Dolphin.
Γιατί ανατρεπτικό; Διότι ηλεκτρικό αυτοκίνητο 4,3 μέτρων με πάνω από 200 άλογα, με τέτοιο εξοπλισμό και τιμή κάτω από 20.000 ευρώ, πολύ απλά δεν βρίσκεις πουθενά! Για την ακρίβεια, ούτε σουπερμίνι με το 1/3 των παροχών του Dolphin δεν βρίσκεις, όχι EV. Το «Δελφίνι» αφήνει σύξυλη ολόκληρη την αγορά, ξεκινώντας από τις μόλις 19.998 ευρώ (26.380 ευρώ χωρίς την κρατική επιδότηση) – τιμή που πέφτει στο αδιανόητα χαμηλό επίπεδο των 17.998 ευρώ, αν περιληφθεί και απόσυρση παλαιού οχήματος! Συνδυάζοντας, δε, αυτή την τιμή με τον πλούσιο εξοπλισμό της βασικής έκδοσης Comfort, όπως ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, καθίσματα με ηλεκτρική ρύθμιση και επενδύσεις από Vegan δέρμα, οθόνη infotainment 12,8 ιντσών με σύστημα πλοήγησης, πανοραμική κάμερα 360 μοιρών, αντλία θερμότητας, θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα και περισσότερα από 20 συστήματα άνεσης και ασφάλειας, το Dolphin απλούστατα είναι ασυναγώνιστο. Να σημειώσουμε ακόμα ότι όλα τα μοντέλα BYD συνοδεύονται στάνταρ με πλήρη εγγύηση κατασκευαστή διάρκειας 6 ετών/150.000 χλμ., εγγύηση 8 ετών/200.000 χλμ. για την μπαταρία, καθώς και εγγύηση 8 ετών/150.000 χλμ. για τον ηλεκτροκινητήρα.
Σύγχρονη σχεδίαση χωρίς εξάρσεις
Εμφανισιακά, το μικρότερο BYD είναι μέσα στο κλίμα της κατηγορίας. Μοντέρνες γραμμές, αλλά δίχως υπερβολές. Η ενιαία φάσα της μάσκας και τα LED ημέρας που θυμίζουν την κίνηση των δελφινιών (όπως και η «χαρακιά» στις πόρτες), αποτελούν το highlight του εμπρός μέρους. Ακόμα μεγαλύτερο συνιστούν τα πίσω φωτιστικά σώματα, με την περίτεχνη φωτεινή υπογραφή να θυμίζει μοτίβο διαμαντιών. Στο ίδιο ομοιογενές πλαίσιο και οι ζάντες: όμορφες, με εσάνς αεροδυναμικής σχεδίασης και νορμάλ διάσταση (17άρες). Λόγω των LED το Dolphin τραβάει τα βλέμματα περισσότερο το βράδυ, ωστόσο και κατά τη διάρκεια της ημέρας βλέπεις ότι ο κόσμος το προσέχει. Από πλευράς διαστάσεων είναι στα επίπεδα του VW ID.3, στο οποίο άλλωστε στοχεύει απευθείας. To Dolphin έχει μήκος 4.290 χλστ. (4.264 χλστ. το ID.3), τo μεταξόνιο των 2.700 χλστ. υπόσχεται χώρους, ενώ το πλάτος των 1.770 χλστ. εγγυάται ευελιξία στις μανούβρες εντός στενών και παρκαρισμένων δεξιά-αριστερά, σε συνεργασία με ένα μικρό κύκλο στροφής 10,5 μέτρων.
Ευρύχωρο, καμπυλωτό και στιβαρής κατασκευής
Στην καμπίνα του Dolphin κυριαρχούν οι πολλές καμπύλες στο ταμπλό, οι κυκλικοί αεραγωγοί, η μεγάλη περιστρεφόμενη οθόνη των 12,8 ιντσών και το ανάγλυφο μοτίβο των πλαστικών κάτω-γύρω από αυτή. Ο διάκοσμος σε κερδίζει μονομιάς, κι όχι μόνο λόγω ντιζάιν. Η θήκη για το smartphone στην κεντρική κονσόλα σου λύνει τα χέρια, τα καλοβαλμένα (κι ας είναι σκληρά) πλαστικά αφήνουν τις καλύτερες εντυπώσεις, το ίδιο και η λεπτή επένδυση που καλύπτει ένα μικρό κεντρικό τμήμα, ενώ η εργονομία δεν απαιτεί καθόλου χρόνο εξοικείωσης. Μόνο ο μικρός ψηφιακός πίνακας οργάνων των 5 ιντσών κάπως ενοχλεί, μιας και οι ενδείξεις δεν είναι όσο ευανάγνωστες θα περίμενες, άντε και λίγο τα κουμπιά στο τιμόνι που μοιάζουν ένα «τσακ» πίσω σε ποιότητα από τα υπόλοιπα.
Από χώρους; Θα πρέπει να είσαι γύρω στο 1,90 για να παραπονεθείς. Το Dolphin φιλοξενεί με αξιοζήλευτη άνεση τέσσερις επιβάτες, οι οποίοι δυνητικά γίνονται πέντε αν είναι κανονικής σωματικής διάπλασης, αφού βολεύει πολύ και το εντελώς επίπεδο δάπεδο. Όσο για το πορτμπαγκάζ των 345 λίτρων ικανοποιεί τόσο ως χωρητικότητα όσο και ως σχήμα, αλλά παίρνει βελτίωση στο κατώφλι φόρτωσης (ψηλό) και το άνοιγμα της πόρτας (μικρό). Με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων φτάνει τα 1.310 λίτρα. Σε γενικές γραμμές πάντως, το Dolphin θα «στεγάσει» μια τετραμελή οικογένεια με περισσή θαλπωρή (εξαιρετικό το σύστημα κλιματισμού, παρεμπιπτόντως).
Πάει «σφαίρα», «καίει» λίγο
Η τεχνολογία του Dolphin αποτελεί μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες του, Διαθέτει την Blade Battery, μια μπαταρία 60,4 kWh λιθίου φωσφορικού σιδήρου (LFP), που προσφέρει αυτονομία έως 427 χλμ. (559 χλμ. στην πόλη). Η πλατφόρμα e-Platform 3.0 ενσωματώνει το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης«8 σε 1». Αυτό περιλαμβάνει τη μονάδα ελέγχου, το σύστημα διαχείρισης μπαταρίας, τη μονάδα διανομής ισχύος, τον κινητήρα, τον εναλλάκτη, τη μετάδοση, το μετατροπέα DC-DC και τον onboard φορτιστή. Το αποτέλεσμα είναι μια απόδοση της τάξης του 89%, εκπληκτικό packaging (άρα και χώρους), αυξημένη ακαμψία και βέλτιστη κατανομή των μαζών.
Πρακτικά, τα ανωτέρω μεταφράζονται σε ισχύ 204 ίππων και 310 Nm, εξασφαλίζοντας επιταχύνσεις σπορ αυτοκινήτου και κατανάλωση μικρού ηλεκτρικού. Το «Δελφίνι» ανακοινώνεται στα 7,0 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα, ενώ και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις πραγματοποιούνται ταχύτατα. Αν θέλεις να «παίξεις» μαζί του στα φανάρια, διαπιστώνεις ότι ακόμα και μοτοσικλέτες σεβαστού κυβισμού δυσκολεύονται να μείνουν δίπλα σου στα πρώτα μέτρα. Ο ηλεκτρονικός περιοριστής των 160 χλμ./ώρα συνιστά χαμηλό ταβάνι για το γκάζι του, αλλά δεν χρειάζονται και παραπάνω. Τα 130 χλμ./ώρα στον αυτοκινητόδρομο επιτυγχάνονται/διατηρούνται «σβηστά», με εντυπωσιακά χαμηλές απαιτήσεις σε ενέργεια. Τέτοιοι ρυθμοί πιάνονται χαϊδεύοντας το δεξί πεντάλ, κάτι που μεταφράζεται σε κατανάλωση 14,3-14,8 kWh/100 χλμ. Στην πόλη που κάνει δουλειά και η ανάκτηση ενέργειας (χωρίς λειτουργία one pedal ωστόσο), πέφτει κάτω από τα 13 kWh/100 χλμ. Η μέση τιμή των 15,1 kWh/100 χλμ. είναι εντυπωσιακή για αυτοκίνητο 200+ ίππων, που δεν το λες και ελαφρύ (1.658 κιλά βάρος). Σημειωτέον, η BYD αναφέρει 15,9 kWh/100 χλμ., για να αντιληφθούμε το πόσο λίγο ρεύμα «τραβάει».
Ομοιογενές και άνετο στο δρόμο
Το Dolphin παρουσιάζεται all around στη συμπεριφορά του. Στρίβει με φόρα, φρενάρει πολύ καλά (και με πολύ καλή αίσθηση από το πεντάλ), μα κυρίως σε μεταφέρει από το ένα σημείο στο άλλο εξαιρετικά άνετα. Ποιότητα κύλισης και χαμηλά επίπεδα θορύβου αποτελούν τις δυο μεγαλύτερες, αλλά και αγχολυτικές, αρετές του, ασχέτως αν οδηγείς σε πόλη, επαρχία ή εθνική. Η ανάρτηση ακροβατεί μεταξύ σφιχτού και μαλακού setup, κρατώντας τη μεγαλύτερη πλειονότητα λακκουβών, κραδασμών και ανωμαλιών μεταξύ αυτής και του σασί. Θαύματα δεν κάνει, ειδικά στους δικούς μας «κατσικόδρομους», αλλά μόνο σε πολύ έντονα κοψίματα θα περάσουν ντεσιμπέλ από τερματισμένα αμορτισέρ στην καμπίνα.
Οι κλίσεις μένουν πάντα σε λογικά επίπεδα, άσχετα του πόσο πιέζεις. Το τιμόνι, από την άλλη μεριά, δεν παίρνει το ίδιο καλό βαθμό, καθότι αφενός είναι πιο ελαφρύ (και με πολύ τεχνητή αίσθηση, ακόμα και στο Sport) από όσο θες, αφετέρου χαρακτηρίζεται από μια περίεργη ασάφεια όταν πατάς τέρμα το γκάζι (σαν να πηγαίνει για torgue steer, αλλά να το προλαβαίνει). Σε άσφαλτο με χαμηλή πρόσφυση θα νιώσεις το traction control να παρεμβαίνει, για να πάρει τη θέση του το ESP σε στροφές. Όχι ότι βγάζει πολύ «μούτρα», απλά πρέπει να δείχνεις μια άλφα εγκράτεια στο γκάζι με το τιμόνι στριμμένο, σε κλειστή ή μέτρια καμπή και «γυαλισμένο» οδόστρωμα. Σε καλή άσφαλτο, αντίθετα, στρίβεις με μπόλικα χιλιόμετρα χωρίς να σε απασχολεί κάτι -μόνο οι διαρκείς στριγκλιές των ελαστικών χαμηλής τριβής, πάντα υπό έντονη πίεση. Από πρόσφυση, όμως, κανένα θέμα, αφού κρατάει πολύ καλά.