Δοκιμή Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid AllGrip

Η τέταρτη γενιά Vitara (με το ενδιάμεσο ονοματολογικό διάλειμμα δεύτερης-τρίτης, ως Grand) έχει φέρει τις πιο ριζικές αλλαγές, στα 35 μέχρι σήμερα χρόνια του μοντέλου. Η πρώτη που έγινε SUV, η πρώτη που φιλοξένησε υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα και η πρώτη με υβριδική τεχνολογία. Ήπιας μορφής, μέχρι πρότινος.

Τώρα έρχεται το Strong Hybrid να βάλει το διαχρονικό best seller από το Χαμαμάτσου, στα μονοπάτια της πλήρους υβριδικής εμπλοκής. Ένα ολοκαίνουργιο σύνολο που επιτρέπει στο Vitara κίνηση μόνο με ρεύμα, προσθέτοντας μια ακόμα εξαιρετική πρόταση στην κατηγορία των full hybrid Β-SUVs. Με τιμή εκκίνησης 25.580 ευρώ και εξοπλισμό που περιλαμβάνει ουσιαστικά τα πάντα (μόνο το navigation να πεις ότι του λείπει), το Vitara 1.5 Strong Hybrid αποτελεί μια από τις πιο συμφέρουσες αγορές της κατηγορίας. Το σύστημα τετρακίνησης AllGrip προσθέτει 2.800 ευρώ με την τιμή να ξεκινά από 28.380 ευρώ.

Στιβαρή συναρμογή και ποιοτικά υλικά

Το Strong από τα Mild Hybrid Vitara δεν ξεχωρίζει σε τίποτα εμφανισιακά, πέρα από το σήμα στην πίσω πόρτα. Συνεπώς περνάμε κατευθείαν στο εσωτερικό, όπου διακρίνεται το –ιδιαίτερα ευχάριστο στην υφή- μαλακό πλαστικό στην κορυφή του ταμπλό, που τοποθετείται από το προ διετίας facelift. Η συναρμογή είναι γεροδεμένη και μόνο τα πλαστικά στις πόρτες θα μπορούσαν να ήταν καλύτερα σε όψη και υφή. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η ευκρινής οθόνη αφής των 7 ιντσών, που ενσωματώνει το σύστημα πολυμέσων και τις συνδεσιμότητες Android Auto/Apple CarPlay, μαζί με το σύστημα πλοήγησης στην έκδοση της δοκιμής. Ο πίνακας οργάνων ανθίσταται στα ψηφιακά μοτίβα της εποχής, αλλά προσφέρει την ανάλογη νότα μέσα από τη μικρή οθόνη των 4,2 ιντσών.

Εκεί, στον πίνακα οργάνων, εντοπίζονται οι σημαντικές οπτικές διαφοροποιήσεις του Strong Hybrid. Η ένδειξη «EV Mode» δηλώνει τη λειτουργία του αυτοκινήτου μόνο μέσω του ηλεκτρικού μοτέρ, σηματοδοτώντας ορόσημο για την 35ετή πορεία του Vitara. Οι χώροι των επιβατών παραμένουν αμετάβλητοι στα καλόβολα επίπεδα που γνωρίζουμε, δηλαδή αρκετοί για τις μετακινήσεις τεσσάρων επιβατών. Μοναδικός χαμένος παρουσιάζεται -αναμενόμενα- ο χώρος αποσκευών, γιατί λόγω της τοποθέτησης της μπαταρίας κάτω από το δάπεδο μειώνεται κατά 86 λίτρα σε σχέση με το 4WD Mild Hybrid, περιοριζόμενος στα 289 λίτρα και με αρκετά ρηχό πάτωμα.

Υβρι-δική του υπόθεση

Μπρος στα κάλλη της ηλεκτρικής συνδρομής, όμως, τι είναι ένα μικρότερο πορτμπαγκάζ; Το πρώτο πλήρως υβριδικό Vitara κινείται από έναν συνδυασμό βενζίνης – ηλεκτροκινητήρα, που αποτελείται από έναν τετρακύλινδρο ατμοσφαιρικό 1.5 λίτρων 102 ίππων/138 Nm και ηλεκτρικό μοτέρ 33 ίππων/60 Nm. Η συνδυαστική ισχύς φτάνει τα 116 άλογα, με τον ηλεκτροκινητήρα να κινεί κατά μόνας το αυτοκίνητο υπό ευνοϊκές συνθήκες μέχρι τα 60 χλμ./ώρα (πιο πολύ μέχρι τα 20-30 χλμ./ώρα) και να επιτρέπει το σβήσιμο του βενζινοκινητήρα σε λειτουργία coasting, σε ταχύτητες έως 80 χλμ./ώρα.

Όλα αυτά τα τεχνολογικά εφαρμόζονται στην εντέλεια επί του πρακτέου, προσφέροντας καταπληκτικά νούμερα κατανάλωσης. Με μια σχετική εγκράτεια στο γκάζι και μεγιστοποίηση του ηλεκτροκινητήρα, φτάνεις να βλέπεις μέσες τιμές μέχρι 6,2-6,3 λίτρα/100 χλμ. Το κουμπάκι Eco, αριστερά του τιμονιού, καλό είναι να μην το πατάμε, καθώς μειώνει την απόκριση του γκαζιού και «τρέχει» το κιβώτιο στην επόμενη σχέση, οδηγώντας εν τέλει στο «κρέμασμα» του κινητήρα. Το μοτέρ, μια και μιλάμε για τράβηγμα, επικουρείται τα μάλα του ρεύματος -ειδικά στις χαμηλές στροφές- και εμφανίζει παραπλήσια εικόνα με τον 1.4 ΒoosterJet 129 PS.

Από επιδόσεις μην περιμένετε ανάλογη εικόνα, καθώς το Strong Hybrid υπολείπεται αρκετά τόσο σε επιτάχυνση από στάση (13,5 δλ. το 0-100 χλμ./ώρα, αντί 10,2 δλ.) όσο και τελική (180 χλμ./ώρα αντί 190). Στις ρεπρίζ, ωστόσο, που ενδιαφέρουν πολύ περισσότερο το 90% των καθημερινών μετακινήσεων, η μονάδα MGU (motor generator unit) δίνει όση ώθηση χρειάζεται ο K15C. Συνολικά, η συνέργεια των δυο κινητήρων είναι εξαιρετική και οι εναλλαγές στη λειτουργία τους γίνονται ταχύτατα, αλλά και με σεβαστή ομαλότητα.

Στο τελευταίο σκέλος χωλαίνει το κιβώτιο, αλλά είναι κάτι που περιμένεις. Η 6τάχυτη μετάδοση δεν είναι διπλού συμπλέκτη, ούτε παραδοσιακή με μετατροπέα ροπής. Το κιβώτιο είναι ένα ημιαυτόματο, με ρομποτικές αλλαγές σχέσεων και ό,τι αυτές συνεπάγονται για τα χρονικά διαστήματα μεταξύ τους, τα «κοψίματα» στα ανεβάσματα με τέρμα γκάζι και την απόκριση στο kickdown. Αν ακολουθήσεις την πλάγια οδό των ημιαυτόματων, δηλαδή να αλλάζεις μόνος σου ταχύτητες και να αφήνεις το δεξί πεντάλ όταν ανεβάζεις «πατημένος», η κατάσταση βελτιώνεται σημαντικά. Σε ήπιες επιταχύνσεις δεν ενοχλεί, όμως όταν ζητηθεί φουλ ισχύς, τότε γίνεται αισθητός ο αργός ρυθμός αλλαγής των ταχυτήτων. Τουλάχιστον δεν έχει το… μούγκρισμα των CVT.

Ευχάριστο στο δρόμο και πολύ ικανό εκτός

Η οδική συμπεριφορά του Vitara είναι ευχάριστη, με τη σφιχτή ανάρτηση να κοντρολάρει το αμάξωμα δίχως να το αφήνει να πάρει περιττές κλίσεις και τα φρένα να στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, με καλή αίσθηση και σωστή διαδρομή στο πεντάλ. Η ανάκτηση ενέργειας βοηθά στο να πατάς λιγότερο το φρένο, εξοικονομώντας τόσο τακάκια και δίσκους, όσο και ενέργεια στη συστοιχία των 840 Wh. H ηλεκτρική λειτουργία χαρίζει στο best seller Suzuki πρωτόγνωρη ησυχία στην πόλη, ενισχύοντας παράλληλα την ποιότητα κύλισης στο ταξίδι ελέω coasting.

Με τον 1.500άρη σβηστό δεν θα ακούσεις πολύ παραπάνω τον αέρα ή τα λάστιχα, δείγμα του πόσο καλή δουλειά έχουν κάνει οι μηχανικοί στη μόνωση της καμπίνας. Εύσημα τους δίνεις κι όταν αρχίσεις να στρίβεις, όπου οι κλίσεις παραμένουν σε απολύτως λογικά πλαίσια και η ασφάλεια διέπει κάθε «μπάσιμο». Η πρώτη -και κυριότερη- αντίδραση όταν ξεπεραστούν τα όρια της πρόσφυσης είναι ήπια υποστροφή, με την ουρά να μπαίνει στο παιχνίδι μόνο κατόπιν επιδίωξης του οδηγού. Σε ολισθηρά οδοστρώματα και κλειστές στροφές, αν επιμείνει ο οδηγός στο γκάζι, το σύστημα τετρακίνησης AllGrip θα στείλει πίσω όση ροπή χρειάζεται για να δώσει μια ιδέα γλιστρήματος.

Πέρα από την άσφαλτο, το Vitara έχει ένα όνομα να τιμήσει. Και το κάνει με άνεση, απόρροια των τεσσάρων επιλογών που προσφέρει το AllGrip, των μικτών ελαστικών και της χωροταξίας των μηχανικών μερών στο πάτωμα, που μεγιστοποιούν την αξιοποίηση των 175 χλστ. (-10 σε σχέση με το Mild Hybrid, λόγω μπαταρίας) της απόστασης από το έδαφος. Το Auto κάνει μια χαρά δουλειά στις περισσότερες των περιστάσεων, το Sport κάνει ταχύτερες τις αλλαγές του κιβωτίου και αμεσότερη την απόκριση του γκαζιού, το Snow το ακριβώς αντίθετο (προς όφελος της ομαλότητας χειρισμών σε ιδιαίτερα ολισθηρές επιφάνειες), ενώ στο Lock η μετάδοση της κίνησης μοιράζεται ισόποσα μεταξύ των δυο αξόνων (50-50) μέχρι τα 40 χλμ./ώρα για κίνηση σε δύσκολες συνθήκες εκτός δρόμου.

(+) Λειτουργία υβριδικού συνόλου, κατανάλωση, οδική συμπεριφορά, εκτός δρόμου δυνατότητες, εξοπλισμός
(-) Αργό κιβώτιο ταχυτήτων, μικρός χώρος αποσκευών

Καύσιμο
Βενζίνη + ηλεκτροκινητήρας
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.462
Κύλινδροι/βαλβίδες
4/16
Ταχύτητες
6
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
102/6.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
138/4.400
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα (PS)
33
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm)
60
Συνδυαστική ισχύς (PS)
116
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
13,5
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
180
Αστική (λτ./100 χλμ.)
4,8-4,9
Υπεραστική (λτ./100 χλμ.)
5,8-5,9
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
5,7-5,8
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
130
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
83,2
Εμπρός ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω ανάρτηση
Ημιάκαμπτος άξονας
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.175
Πλάτος (χλστ.)
1.775
Ύψος (χλστ.)
1.610
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.500
Βάρος (κιλά)
1.315-1.338
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
289
ESP
 
Αερόσακοι
7
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
28.380 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store