Η Fiat έχει μακρόχρονη και ισχυρή παράδοση στα αυτοκίνητα πόλης, από το πρώτο 500 που παρουσιάστηκε το 1957 και κατασκευάστηκε σε 3,9 εκατομμύρια αντίτυπα, έως το 1975 που σταμάτησε να παράγεται. Άξιος διάδοχός του είναι το σύγχρονο Fiat 500 που έκανε πρεμιέρα το 2007 και συνεχίζει να διατίθεται μέχρι σήμερα, έχοντας ξεπεράσει τις 2 εκατομμύρια πωλήσεις. Τώρα, το τρίτης γενιάς, νέο ηλεκτρικό 500 ακολουθεί το ρεύμα της εποχής και συνδυάζει τα στοιχεία των προγενέστερων 500, αλλά με υψηλότερη τεχνολογία και μηδενικούς ρύπους.
Τρεις εκδόσεις για κάθε γούστο
Το νέο ηλεκτρικό Fiat 500 είναι το μοναδικό μίνι μοντέλο που είναι πωλείται σε εκδόσεις hatchback, cabrio, αλλά και στην πρωτοποριακή έκδοση 3+1, με τη μία ακόμα μικρότερη μικρότερη από την πλευρά του συνοδηγού, η οποία ανοίγει αντίθετα από την μπροστινή, δίχως να μεταβάλλονται καθόλου οι εξωτερικές διαστάσεις του αυτοκινήτου. Εκτός από τις τρεις επιλογές αμαξωμάτων, το νέο ηλεκτρικό 500, είναι διαθέσιμο σε τέσσερις εκδόσεις εξοπλισμού και δύο απόδοσης (95 και 118 ίππων) και αυτονομίας (μπαταρίες 23,8kWh και 42kWh). Οι τιμές στην αρχική έκδοση Action 95 PS και μόνο με το hatchback 500 ξεκινούν από τις 24.290 ευρώ ή από 18.970 ευρώ με την κρατική επιδότηση και απόσυρση. Το 500 cabrio (στάνταρ με 118 ίππους) κοστίζει από 30.990 ευρώ (24.992 ευρώ με όλες τις επιδοτήσεις).
Ακαταμάχητος ρετρο-μοντέρνος σχεδιασμός
Το νέο ηλεκτρικό 500 είναι αδύνατο να μη σαγηνέψει όποιον το αντικρίζει και να μην ερωτευτεί το πολύ όμορφο «μουτράκι» και τις θελκτικές καμπύλες του. Φυσικά, δεν θα μπορούσε να μην ακολουθεί τη σχεδιαστική γλώσσα της σειράς, ενώ η απουσία θερμικού κινητήρα επέτρεψε την πιο εύκολη προσαρμογή του σχεδίου του νέου αυτοκινήτου στα μέτρα του αρχέτυπου. Στόχος της Fiat ήταν το ηλεκτρικό 500 να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο ως ένα 500, αλλά παράλληλα να έχει το δικό του χαρακτήρα.
Το σίγουρο είναι ότι οι σχεδιαστές το κατάφεραν, αφού δείχνει αμέσως ποιο μοντέλο είναι, υιοθετώντας μια πιο σύγχρονη μορφή. Η γραμμή του καπό κατέβηκε χαμηλότερα και τα φώτα χωρίστηκαν στα δύο. Το βασικό κομμάτι του φωτιστικού σώματος διατηρήθηκε κάτω από τον αρμό του καπό, ενώ η στιλιστική του συνέχεια με ένα φωτεινό τόξο LED βρίσκεται στο καπό. Μοναδικά σχεδιαστικά στοιχεία αποτελούν τα φλας που προεξέχουν στα εμπρός φτερά, το λογότυπο «500» στην κλειστού τύπου μάσκα και οι χωνευτές χειρολαβές των θυρών. Οι πιο προσεκτικοί θα παρατηρήσουν στο πίσω καπό το γράμμα «e» που ενσωματώνεται στο «500».
Το ξεχωριστό του στιλ ενισχύεται περεταίρω στην κάμπριο έκδοση, όπου η υφασμάτινη οροφή ανοίγει από το πάνω μέρος του εμπρός παρμπρίζ, έως το πίσω καπό. Από πλευράς διαστάσεων, το βασισμένο σε νέα πλατφόρμα ηλεκτρικό 500 είναι λίγο μεγαλύτερο και έχει μήκος 3.632 χλστ., πλάτος 1.683 χλστ., ύψος 1.527 χλστ. και μεταξόνιο 2.322 χλστ. (έναντι 3.571×1.627×1.488 και 2.300 χλστ. το 500).
Εντελώς νέο εσωτερικό
Αν εξωτερικά θυμίζει το συμβατικό 500 (συνεχίζει να πωλείται παράλληλα σε νέες εκδόσεις), το εσωτερικό του ηλεκτρικού 500 είναι εντελώς νέο και χαρακτηρίζεται από την απλότητα, την κομψότητα, τις περισσότερες ανέσεις και τη σύγχρονη τεχνολογία. Το φαρδύ ταμπλό με το οβάλ σχήμα και τις καμπύλες γραμμές ενσωματώνει τα βασικά χειριστήρια στην κεντρική κονσόλα για τον έλεγχο του κλιματισμού, ενώ κάτω από αυτά υπάρχει θήκη για ασύρματη φόρτιση κινητού. Στο κέντρο κυριαρχεί η μεγάλη οθόνη αφής των 10,25 ιντσών (7 ιντσών στην πρώτη έκδοση Passion) του συστήματος πολυμέσων U-Connect 5, το οποίο εκτός των άλλων προσφέρει ασύρματη λειτουργία Mirroring με δύο συσκευές κινητών, αλλά και συμβατότητα με δίκτυα 5G. Όλες οι εκδόσεις του νέου ηλεκτρικού 500 εφοδιάζονται με προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS) που εξασφαλίζουν κορυφαία επίπεδα ασφάλειας, άνεσης και δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 (στο πιο ακριβό La Prima).
Πίσω από το τιμόνι με τις δύο ακτίνες και το επίπεδο κάτω μέρος και τις πολλαπλές ρυθμίσεις (σε απόσταση και ύψος), ξεχωρίζει ο πίνακας οργάνων με την οθόνη TFT των 7 ιντσών, όπου προβάλλονται όλες οι πληροφορίες. Το άνοιγμα των θυρών γίνεται εύκολα, με το πάτημα εντός μικρού στρογγυλού μπουτόν. Πιο πίσω, στο εσωτερικό της χειρολαβής διακρίνεται ένα σχέδιο με το παλιό 500 και την αναγραφή Made in Torino. Χαμηλότερα στη θήκη της πόρτας, έχει τοποθετηθεί (για λόγους ασφαλείας) λαβή για να ανοίγουν και μηχανικά οι πόρτες.
Στη θέση του επιλογέα των ταχυτήτων βρίσκονται τέσσερα πλήκτρα για τη μετάδοση της κίνησης (P, R, N, D). Ανάμεσα από τα καθίσματα υπάρχει η κονσόλα με αποθηκευτικό χώρο, μια πτυσσόμενη ποτηροθήκη, ο διακόπτης του ηλεκτρικού χειρόφρενου και τα χειριστήρια για την ένταση του ήχου και την επιλογή των οδηγικών προφίλ του e-Mode (Normal, Range και Sherpa). Το Normal προσομοιάζει την αίσθηση ενός συμβατικού αυτοκινήτου εσωτερικής καύσης και στο Range ενεργοποιείται η λειτουργία «one-pedal-drive» (φρενάρει έντονα το αυτοκίνητο με το άφημα του γκαζιού, ανακτώντας ενέργεια). Η λειτουργία Sherpa εξοικονομεί ενέργεια βελτιστοποιώντας το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, την λειτουργία του κλιματισμού, την ταχύτητα και την επιτάχυνση.
Σε επίπεδο κατασκευής, τα σκληρά πλαστικά που έχουν χρησιμοποιηθεί έχουν στιβαρή συναρμογή και ικανοποιούν με την υφή τους. Τα καθίσματα είναι άνετα, όμως η ψηλή θέση οδήγησης και το γεγονός ότι δεν υπήρχε ρύθμιση σε ύψος (στο αυτοκίνητο του τεστ), ενδεχομένως να μη διευκολύνει τους πιο ψηλούς. Επίσης, σε σχέση με το συμβατικό 500, το ηλεκτρικό 500 είναι λίγο πιο άνετο σε χώρους χάρη και στο επίπεδο δάπεδο, όμως το πίσω κάθισμα προορίζεται κυρίως για μετακινήσεις παιδιών. Τα 185 λίτρα για τις αποσκευές επαρκούν για τις καθημερινές ανάγκες, αν και το μικρό άνοιγμα του καπό (δεν σηκώνεται το παρμπρίζ όπως στο hatchback) δυσχεραίνει τη φωρτο-εκφόρτωση.
Ηλεκτρική άμεση και αθόρυβη ώθηση
Ο μπροστά τοποθετημένος ηλεκτροκινητήρας του 500, αποδίδει 118 ίππους και 220 Nm ροπής. Η μετάδοση γίνεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 1 σχέσης, με το 0-100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνεται σε 9 δευτερόλεπτα και την τελική ταχύτητα να σταματά ηλεκτρονικά στα 150 χλμ./ώρα. Σύμφωνα με την Fiat, η μεικτή κατανάλωση είναι 14,6 kWh/100 χλμ. και η αυτονομία είναι 303 χλμ. σε μεικτές συνθήκες ή 437 χλμ. σε αστικές. Στη δοκιμή η μεικτή κατανάλωση βρέθηκε στις 16,7 kWh/100 χλμ., που σημαίνει ότι με την μπαταρία ιόντων λιθίου των 42,0 kWh η αυτονομία σε πραγματικές συνθήκες κυμαίνεται γύρω στα 250 χιλιόμετρα. Μια πλήρης φόρτιση διαρκεί 15 ώρες και 5 λεπτά σε οικιακή πρίζα σούκο AC 2,3 kW ή 4 ώρες και 15 λεπτά σε AC 11 kW. Σε 35 λεπτά μπορεί να φορτίσει από 0-80% σε ταχυφορτιστή DC 85 kW ή σε 5 λεπτά εξασφαλίζονται περίπου 50 χιλιόμετρα.
Η επιτάχυνση είναι άμεση, αφού με το που θα πιέσει ο οδηγός το πεντάλ του γκαζιού, τα ψηφιακά νούμερα του κοντέρ ανεβαίνουν γρήγορα. Έτσι το ηλεκτρικό 500 κάνει ακόμα πιο εύκολους τους ελιγμούς και ενισχύεται ο εξαιρετικά φιλικός χαρακτήρας του στην οδήγηση. Από τον κινητήρα, πέρα από ένα ελαφρύ ηλεκτρικό σφύριγμα που ακούγεται, ο οδηγός και οι επιβάτες δεν ενοχλούνται από θόρυβο, δονήσεις και κραδασμούς. Όμως, ο οδηγός δεν θα πρέπει να… γλυκαίνεται πολύ από τη γρήγορη επιτάχυνση και το δυνατό τράβηγμα, αλλά να είναι συνετός στο γκάζι, έτσι ώστε να μην πέφτει γρήγορα η αυτονομία. Άλλωστε σκοπός είναι η οικολογική οδήγηση χωρίς ρύπους, ειδικά στις επιβαρυμένες με καυσαέρια μεγάλες πόλεις.
Απίστευτα εύκολο στην οδήγηση
Η κίνηση στην πόλη γίνεται πραγματικά «παιχνιδάκι» πίσω από το τιμόνι του ηλεκτρικού 500. Οι μαζεμένες του διαστάσεις και ο ηλεκτροκινητήρας με τη μία αυτόματη ταχύτητα, θα κάνουν τον οδηγό του να το λατρέψει και να γίνει το δεξί του χέρι στις αστικές διαδρομές. Εξαιρετικά ευέλικτο, εύκολο στους χειρισμούς και στο παρκάρισμα, το νέας γενιάς ηλεκτρικό 500 είναι το απόλυτο αυτοκίνητο πόλης. Την άνεση ενισχύουν με την σειρά τους η πολύ καλή ποιότητα κύλισης και οι σωστά ρυθμισμένες αναρτήσεις. Οι εξωτερικοί θόρυβοι που εισέρχονται στην καμπίνα λόγω της υφασμάτινης οροφή είναι κάτι το αναμενόμενο, όπως άλλωστε ισχύει σε όλα τα κάμπριο με μαλακή οροφή.
Η κλασική δομή με τα γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω σε συνδυασμό με το στιβαρό πλαίσιο, καταφέρνουν και φιλτράρουν με αρκετά καλό τρόπο τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων. Παράλληλα, χαρίζουν στο μίνι αμάξωμα πολύ καλό πάτημα στις στροφές, όπως και στις ευθείες, ακόμα και κοντά στην τελική του ταχύτητα. Όταν περνά πάνω από διαδοχικές ανωμαλίες του οδοστρώματος εμφανίζονται κάποιες ταλαντώσεις λόγω και του κοντού μεταξονίου, αλλά όχι σε ενοχλητικό βαθμό. Επίσης, παρά το συνολικό βάρος των 1.330 κιλών (294 κιλά ζυγίζουν οι μπαταρίες), το αυτοκίνητο δείχνει «ανάλαφρο» στην οδήγηση. Σε αυτό συντελεί και το εστιασμένο στην ευελιξία ελαφρύ τιμόνι, ενώ τα φρένα στη Normal λειτουργία έχουν θετική αίσθηση, σαν ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
+ Σχεδιασμός, ευκολία στην οδήγηση, ευελιξία, επιδόσεις, ποιότητα κύλισης, απουσία θορύβου από τον κινητήρα
– Τιμή, χώροι, περιορισμοί από την αυτονομία και τη φόρτιση