Η κορυφαία έκδοση του Leon πλέον τοποθετείται ως αυθύπαρκτο μοντέλο, υπό το brand της CUPRA. Η ισχύς φτάνει μέχρι τους 310 ίππους, με τα 300 άλογα να έχουν μπει στο «ρεπερτόριο» του ισπανικού hot hatch από τη 2η γενιά του και το 2.0 TFSI Cupra 310 Limited Edition. Όμως όλα ξεκίνησαν 100 ίππους κάτω, πίσω στο 2002.
Ήταν τότε που η SΕΑΤ αποφάσισε να τεθεί απέναντι στο Ford Focus RS και να αποτελέσει τη μπροστοκίνητη εναλλακτική στο πρώτο Audi S3. Ο θρυλικός 20βάλβιδος τούρμπο των 1.781 κ.εκ. είχε την ίδια απόδοση στο Leon Cupra R 1ης γενιάς, αποδίδοντας 210 ίππους στις 5.800 σ.α.λ. και 270 Nm ροπής στις 2.100 σ.α.λ. Ένα 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο αναλάμβανε να μεταδώσει την ισχύ στους εμπρός τροχούς και από εκεί στο οδόστρωμα, με τα 100 χλμ./ώρα από στάση να έρχονται σε 7,1 δλ. και την τελική να φτάνει στα 237 χλμ./ώρα.
Λίγο αργότερα ακολούθησε το S3 στην αύξηση της δύναμης, φτάνοντας τα 225 άλογα. Το 0-100 χλμ./ώρα κατέβηκε στα 6,8 δλ. και η τελική άγγιξε τα 240 χλμ./ώρα, δημιουργώντας ένα από τα ταχύτερα hot hatches που είχαμε δει μέχρι τότε. Φυσικά, οι βελτιωτές έκαναν «πάρτι» με τα 300 άλογα να έρχονται κατόπιν συνοπτικών διαδικασιών και τις επιδόσεις να «εκτινάσσονται» ανάλογα.
Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα Cupra R «πρώτης εσοδείας», που με κάποιον τρόπο έχει καταφέρει να παραμείνει απολύτως εργοστασιακό! Παρότι δεν διαθέτει ούτε ένα άλογο πάνω από τα 210 και το κοντέρ εμφανίζει σχεδόν 304.000 χλμ. (303.892), ο 21χρονος «Λέοντας» φτάνει τη βελόνα του ταχύμετρου μέχρι τα 250 χλμ./ώρα, που ισοδυναμούν σε 240 χλμ./ώρα στο GPS.