Στα μέσα του 2020 η Volvo καινοτομούσε για ακόμα μια φορά στον τομέα της ασφάλειας, τοποθετώντας ηλεκτρονικό περιοριστή τελικής 180 χλμ./ώρα σε όλα της τα νέα μοντέλα. Από εκείνη τη στιγμή ήταν σαν να ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για κόφτες παντού, καθότι αμέσως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλείας και το National Transportation Safety Board (NTSB – Συμβούλιο Ασφαλείας Μεταφορών στις Η.Π.Α.) άρχισαν να επεξεργάζονται την ιδέα για περιορισμό της τελικής σε κάθε νέο αυτοκίνητο, ανεξαρτήτως κατασκευαστή. Τώρα ακόμα ένας φορέας έρχεται να κάνει το «χατ τρικ», φέρνοντας ένα βήμα πιο κοντά τα universal ηλεκτρονικά δεσμά στο ταχύμετρο.
Ο λόγος για το Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), που θέλει την υποχρεωτική χρήση περιοριστή τελικής σε κάθε νέο αυτοκίνητο το αργότερο μέχρι το 2025. Στην Ευρώπη θα μπει «γκέμι» από το 2024, δίχως ακόμα να οριστικοποιείται η ημερομηνία εφαρμογής του ISA (Intelligent Speed Assistance). Κατά πάσα πιθανότητα προς καλοκαίρι πάει η υπόθεση, στις αρχές Ιουλίου συγκεκριμένα. Τι είναι και τι κάνει το ISA; Χρησιμοποιεί τα δεδομένα του GPS και του συστήματος ανάγνωσης σήμανσης, ώστε να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το όριο ταχύτητας στον εκάστοτε δρόμο και να επεμβαίνει στην απόδοση του κινητήρα έως ότου το αυτοκίνητο να είναι σύννομο με αυτό. Σε αντίθεση με τους κλασικούς περιοριστές, ωστόσο, ο οδηγός θα μπορεί να τον παρακάμψει πατώντας τέρμα το γκάζι. Το σύστημα τότε θα μπαίνει σε λειτουργία προσπεράσματος, θεωρώντας ότι ο χειριστής ζητάει παραπάνω δύναμη και καλείται να υπερβεί το όριο για λόγους ασφαλείας.
Όταν ο οδηγός θα αφήνει το γκάζι και η ταχύτητα θα επανέρχεται στο προκαθορισμένο όριο, τότε ο περιοριστής θα ενεργοποιείται εκ νέου. Προς το παρόν υπάρχουν αρκετά σενάρια για το σημείο ελαστικότητας. Αρχικά, εν είδει περιόδου γνωριμίας, θα υπάρχει επιλογή απενεργοποίησης – όπως συμβαίνει με όλα τα επικουρικά συστήματα (αυτόματο φρενάρισμα, διατήρηση λωρίδας κλπ). Αν συμβεί ατύχημα με το ISA απενεργοποιημένο, τα δεδομένα θα το φανερώνουν και ο υπαίτιος θα τιμωρείται με τις δέουσες κυρώσεις. Μεταγενέστερα, αφού θα έχουμε μάθει να ξεμένουμε υποχρεωτικά από γκάζι αφ’ ενός σημείου και πέρα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να μην παρακάμπτεται στο ελάχιστο.
Προς το παρόν είναι ελαφρώς «τραβηγμένο» σενάριο, αλλά η συζήτηση των Ευρωπαίων νομοθετών κάνει λόγο για ολοκληρωτική λειτουργία. Ακόμα κι αν πατάς τέρμα το γκάζι, εφόσον θα είσαι στο όριο δεν θα έχεις ελευθέρας! Για παράδειγμα, κινούμαστε με 90 χλμ./ώρα σε περιοχή με ανάλογο όριο. Αν πατήσουμε τέρμα το γκάζι, για το ίδιο σενάριο προσπεράσματος, ο κόφτης δεν θα παρακάμπτεται με το σκεπτικό ότι ήδη κινούμαστε στο επιτρεπόμενο όριο!