Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη φάση του προγράμματος ανάπτυξης ΥΦΑ Poseidon Med ενώ ταυτόχρονα ξεκινά η επόμενη φάση Poseidon Med II. Για το λόγο αυτό πραγματοποιήθηκε πρόσφατα εκδήλωση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες. Η ΔΕΠΑ ως βασικός φορέας ανάπτυξης του ΥΦΑ στην Ελλάδα είναι ο συντονιστής του προγράμματος Poseidon Med II. Η εκπροσώπηση της ΔΕΠΑ στις Βρυξέλλες, έγινε από τον Αντιπρόεδρο του Δ.Σ. κ. Δημήτρη Δημητριάδη και τον Διευθυντή Δραστηριοτήτων Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης κ. Γεώργιο Πολυχρονίου, ο οποίος ήταν και ομιλητής.
Το Poseidon Med II συνδέεται με την ευρύτερη στρατηγική της ΔΕΠΑ για την ανάπτυξη εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ μικρής κλίμακας (Small Scale LNG). Ο στόχος είναι να καταστήσει δυνατή την τροφοδοσία με ΦΑ απομακρυσμένων περιοχών, συμπεριλαμβανομένων και των νησιών. Επίσης, να προωθήσει τη διάθεση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, καθώς και άλλες μη συμβατικές χρήσεις του ΦΑ όπως η χρήση του ως καύσιμο οδικών μεταφορών.
Το Poseidon Med II είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα σχεδιασμού του νομοθετικού πλαισίου και των προϋποθέσεων για τη χρήση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο. Μέσα από τον σχεδιασμό στοχευμένων και βιώσιμων υποδομών, το πρόγραμμα συμβάλλει στην ανάπτυξη της αλυσίδας εφοδιασμού με ΥΦΑ. Με τον τρόπο αυτό, αναμένεται η ενεργοποίηση της ζήτησης ΥΦΑ για ναυτιλιακή χρήση ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες διεθνείς περιβαλλοντικές απαιτήσεις.
Το Poseidon Med II, το οποίο αποτελεί συνέχεια των προγραμμάτων “Poseidon-Med” και “Archipelago-LNG”, συγχρηματοδοτείται από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» και θα διαρκέσει 5 χρόνια. Πρόκειται για διεθνές έργο με τη συμμετοχή 26 εταίρων από τρία κράτη-μέλη (Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρος). Απώτερος στόχος του έργου είναι η διάθεση του ΥΦΑ σε πέντε κύρια λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός).
Στα πλαίσια του Poseidon Med II διεξάγονται μελέτες για την εισαγωγή και χρήση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, στοχεύοντας στον ευρύτερο σχεδιασμό του δικτύου προμήθειας ΥΦΑ αλλά και των σχετικών υποδομών.
Οι δράσεις του προγράμματος μεταξύ άλλων είναι:
- Προετοιμασία προτάσεων κανονιστικού πλαισίου για τον ανεφοδιασμό πλοίων με ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου
- Σχεδίαση αναβάθμισης της υποδομής του Τερματικού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας που θα εξασφαλίζει την δυνατότητα φόρτωσης LNG σε πλοία ανεφοδιασμού καυσίμων
- Τεχνικός σχεδιασμός εγκεκριμένος από τις αρμόδιες Αρχές για μετασκευή/ναυπήγηση πλοίων με καύσιμο ΥΦΑ καθώς επίσης και για τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής των λιμένων για υποστήριξη ανεφοδιασμού πλοίων με ΥΦΑ
- Σχεδίαση και κατασκευή ειδικού πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που θα κινείται με ΥΦΑ (πιλοτική δράση στην περιοχή της Βενετίας – Ιταλική συμμετοχή)
- Εξέταση συνεργειών με άλλες χρήσεις και τομείς (όπως αυτός της ενέργειας) που θα επιτύχουν οικονομία κλίμακας στην χρήση του ΥΦΑ.
- Ανάπτυξη βιώσιμου σχήματος τιμολόγησης/εμπορίας ΥΦΑ
- Ανάπτυξη χρηματοδοτικών εργαλείων για υποστήριξη των εγκαταστάσεων των λιμένων και των πλοίων.
Οι εταίροι του προγράμματος Poseidon Med II
ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΟΛΠ, Ο.Λ. Ηρακλείου, Ο.Λ. Πατρών, Ο.Λ. Ηγουμενίτσας, Αρχή Λιμένων Κύπρου, Λιμενική Αρχή Βενετίας, Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΝΜΑ), Σύνδεσμος Εφοπλιστών Επιβατικών Πλοίων (ΣΕΕΝ), ΕΚΕΤΑ, Μινωικές Γραμμές, Blue Star Ferries Maritime, ΑΝΕΚ, Attica Ferries Maritime, Neptune Lines, Hellenic Seaways, Lavar Shipping, Arista Shipping, Bunkernet, Hellenic Lloyd’s, Ocean Finance, Environmental Protection Engineering, Naval Architecture Pratikakis & Partners CO, Rogan Associates, Rimorchiatori Riunti Panfido & C. SRL
Τα στοιχεία του Poseidon Med II
Διάρκεια: Από 01/06/2015 έως 31/12/2020
Χώρες: Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρος
Λιμάνια προς μελέτη: Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός
Προϋπολογισμός: 53.279.405€
Συγχρηματοδότηση: 50% από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Μηχανισμός: Συνδέοντας την Ευρώπη/CEF-Transport).
Συντονιστής του προγράμματος: ΔΕΠΑ
Τεχνικός Συντονιστής του προγράμματος: ΔΕΣΦΑ