Από τις σημαντικότερες πρεμιέρες του 2012 είναι και το νέο V40, το οποίο αποτελεί το πρώτο 5θυρο μικρομεσαίο στην ιστορία της Volvo και φυσικά, η εταιρεία στηρίζει πολλά πάνω του ώστε να ανταγωνιστεί τη BMW Σειρά 1, το νέο Audi A3, αλλά και τη νέα γενιά της Mercedes A-Class.
Εξωτερικά αποκαλύπτεται ένα πολύ ενδιαφέρον νέο μικρομεσαίο, που παρότι 5θυρο, παραπέμπει έντονα σε κουπέ. Στο εμπρόσθιό του τμήμα, το νέο V40 ακολουθεί τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της Volvo διαθέτοντας μια αρκετά δυναμική παρουσία. Όμως, πολύ πιο ενδιαφέρουσα είναι η σχεδίαση του πίσω τμήματος, η οποία ενσωματώνει πολλές γλυπτές επιφάνειες, ακμές, αλλά και έντονα κάθετα φωτιστικά.
Οι διαστάσεις του νέου Volvo V40 το τοποθετούν λίγο πιο πάνω από τη συνήθη πρακτική στην κατηγορία, αφού το μήκος του είναι ελαφρώς αυξημένο στα 4.369 χλστ. Αντίστοιχα, το μεταξόνιο είναι επίσης από τα μεγαλύτερα στα μικρομεσαία με 2.647 χλστ., ενώ από την άλλη το ύψος του φτάνει τα 1.445 χλστ.
Στο πολύ καλής ποιότητας εσωτερικό του, το νέο μοντέλο της Volvo ακολουθεί τη γνωστή κομψή αισθητική των αυτοκινήτων της εταιρείας, χωρίς πάντως να λείπουν και κάποια στοιχεία μοναδικότητας, όπως είναι κυρίως ο φουτουριστικός πίνακας οργάνων με τα ψηφιακά όργανα. Από πλευράς χώρων, προσφέρονται καλές ανέσεις για τους επιβάτες, ωστόσο το πορτ μπαγκάζ των 335 λτ. είναι μικρό για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Το νέο Volvo V40 διατίθεται με μια μεγάλη γκάμα κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου. Στην πρώτη περίπτωση, κυρίαρχα είναι τα υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ των 1,6 λίτρων σε εκδόσεις με 150 (T3) και 180 (T4) ίππους. Η μέγιστη ροπή είναι 240 Nm μεταξύ 1.600-4.000 σ.α.λ. για το πρώτο (270 Νm με Overboost) και επίσης 240 Nm μεταξύ όμως στις 1.600-5.000 σ.α.λ. για το δεύτερο (270 Nm με Overboost). Στην κορυφή της γκάμας τοποθετείται ο 5κύλινδρος 2,5λιτρος turbo με 254 ίππους και 0-100 χλμ./ώρα σε 6,5 δλ. Στους diesel, η αρχική επιλογή του 1,6 D2 κινητήρα θα αποδίδει 115 ίππους στις 3.600 σ.α.λ. και 270 Nm μεταξύ 1.750 και 2.500 σ.α.λ. (285 Nm με Overboost), καταναλώνοντας μόνο 3,6 λτ. πετρελαίου ανά 100 χλμ. και εκπέμποντας 94 γρ./χλμ. CO2. Η γκάμα συμπληρώνεται τέλος με δύο εκδόσεις ισχύος ενός 2λιτρου diesel κινητήρα με 150 (D3) και 177 (D4) ίππους, με ροπή 350 (στις 1.500-2.750 σ.α.λ.) και 420 Nm (στις 1.750-2.750 σ.α.λ.) αντίστοιχα.
Όλοι οι κινητήρες του νέου V40 διαθέτουν Σύστημα «start-stop», καθώς και Σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση, ανεξάρτητα από το εάν είναι εφοδιασμένοι με χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων.