Παράλληλα με τις αλλαγές που ετοιμάζονται για τα τέλη κυκλοφορίας 2017, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει αλλαγές και στα τεκμήρια των αυτοκινήτων, με μειώσεις για τα ΙΧ μεγάλου κυβισμού ως κίνητρο για την άρση ακινησίας οχημάτων από τους ιδιοκτήτες τους.
Σε ό,τι αφορά στα τεκμήρια διαβίωσης για τα ΙΧ βρίσκονται στο τραπέζι δυο εναλλακτικές προτάσεις:
Η πρώτη πρόταση προβλέπει τη σύνδεση του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης με την εμπορική αξία των οχημάτων. Η σύνδεση αυτή μελετάται να γίνει με βάση τις αξίες που έχουν υπολογίσει οι ασφαλιστικές εταιρείες για τις αποζημιώσεις πυρός και κλοπής ενώ υπάρχει και η σκέψη για χρησιμοποίηση της αρχικής λιανικής τιμής των αυτοκινήτων που θα απομειώνεται με βάση τα έτη στα οποία το όχημα βρίσκεται σε κυκλοφορία.
Η δεύτερη λύση που εξετάζεται και είναι περισσότερο πιθανό να υιοθετηθεί προβλέπει την οριζόντια μείωση του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης κατά 20% έως 30% για τα οχήματα άνω των 2.000 κυβικών και ηλικίας άνω των 10 ετών.
Στο ΥΠΟΙΚ θεωρούν ότι τα πολύ υψηλά τεκμήρια σε οχήματα μεγάλης ηλικίας και κυβισμού αποτελούν, μαζί με τα υψηλά τέλη κυκλοφορίας, έναν από τους βασικούς παράγοντες που έχουν αναγκάσει τους ιδιοκτήτες τους να καταθέσουν πινακίδες. Για παράδειγμα, το ετήσιο τεκμήριο διαβίωσης για ένα ΙΧ 2.500 κυβικών ηλικίας 12 ετών είναι σήμερα 6.650 ευρώ, ποσό που δεν έχει καμία σχέση με το πραγματικό ετήσιο κόστος συντήρησης και χρήσης του ΙΧ. Για λόγους σύγκρισης θα πρέπει να σημειωθεί ότι ένα αντίστοιχο ΙΧ 12 ετών αλλά 1.200 κυβικών έχει ετήσιο τεκμήριο 2.000 ευρώ, δηλαδή 70% χαμηλότερο.
Τέλη κυκλοφορίας
Στα τέλη κυκλοφορίας οι αλλαγές που έχουν πέσει στο τραπέζι προβλέπουν:
– Μείωση των τελών για τα οχήματα υψηλού κυβισμού που έχουν πρωτοκυκλοφορήσει πριν το 2002.
– Υπολογισμό των τελών με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους για τα οχήματα που έχουν πρωτοκυκλοφορήσει από το 2007 και μετά
– Αλλαγή της κλίμακας υπολογισμού των τελών με βάση του ρύπους (ευρώ ανά γραμμάριο).
– Μείωση του ορίου ρύπων για την απαλλαγή από τα τέλη από τα 90 στα 85 ή και 80 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα.
Από τις παραπάνω αλλαγές αναμένεται μείωση των τελών για τα οχήματα ηλικίας άνω των 15 ετών και αυξήσεις για τα οχήματα ηλικίας έως 10 ετών και αυτά με χαμηλούς ρύπους.