Opel 4×4 Mokka, Insignia Country Tourer και OPC

Προσαρμοζόμενα συστήματα all-wheel drive για αυξημένη ασφάλεια

Ένα ευφυές σύστημα AWD μπορεί να προσφέρει αυξημένη ασφάλεια και αξιόπιστη οδική συμπεριφορά όλο το χρόνο χωρίς συμβιβασμούς στην καθημερινή χρήση. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι τα ευφυή AWD συστήματα των Opel Insignia Country Tourer, Opel Insignia OPC και Opel Mokka.

Τα πλεονεκτήματα ενός ‘on demand’ συστήματος ελέγχου κατανομής ισχύος είναι τεράστια συγκριτικά με τα μηχανικά συστήματα που εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται σήμερα. Τα εγγενή μειονεκτήματα τόσο απλών συστημάτων AWD – για παράδειγμα το λεγόμενο ‘κούρδισμα’ του άξονα μετάδοσης που δυσκολεύει τους ελιγμούς σε μικρές ταχύτητες, η σημαντικά υψηλότερη κατανάλωση και η μειωμένη οδηγική άνεση λόγω των ισχυρότερων κραδασμών – σχεδόν εξαλείφονται παντελώς με τα ευφυή συστήματα AWD στα σημερινά 4×4 μοντέλα  Opel.

Το AWD σύστημα της Opel περιλαμβάνει έναν ηλεκτρονικό πολύδισκο συμπλέκτη που εδράζεται μέσω φλάντζας στο διαφορικό του πίσω άξονα. Οι δίσκοι λειτουργούν σε ‘μπάνιο λαδιού’ και η εμπλοκή τους ρυθμίζεται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου από μία ενσωματωμένη μονάδα ελέγχου.

Πέρα από τις τεχνικές ομοιότητες στον ηλεκτρονικό πολύδισκο συμπλέκτη, τα AWD συστήματα των Opel Mokka, Opel Insignia Country Tourer και Opel Insignia OPC μοιράζονται επίσης ομοιότητες στο εκτενές δίκτυο επικοινωνίας CAN bus. Δεδομένα για το συντελεστή περιστροφής αμαξώματος, τη γωνία διεύθυνσης και τις ταχύτητες των τροχών αξιολογούνται και λαμβάνονται υπόψη στη στρατηγική ελέγχου AWD. Το σύστημα αναγνωρίζει επίσης και άλλες οδηγικές καταστάσεις. Η ολοκληρωμένη δικτύωση και η ομαλή και χωρίς καμία καθυστέρηση κατανομή ισχύος επιτρέπουν στο AWD σύστημα της Opel να λειτουργεί προληπτικά. Για παράδειγμα, αντιδρά αμέσως στις εντολές του οδηγού στο τιμόνι και στην κινητήρια ισχύ που απαιτείται (μέσω του αισθητήρα πεταλούδας του γκαζιού), αποτρέποντας την ολίσθηση ή την απώλεια σταθερότητας του οχήματος πριν καν εκδηλωθούν. Ουσιαστικά, το ευφυές σύστημα AWD της Opel μπορεί να θεωρηθεί ένα είδος αντίστροφου ESP

Το σύστημα του Mokka μπορεί να κατανέμει ομαλά και συνεχόμενα την ισχύ μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα σε αναλογία από 100:0 μέχρι 50:50, ενώ σε νορμάλ καθημερινή χρήση λειτουργεί σαν ένα οικονομικό FWD αυτοκίνητο. Αυτή η σχεδίαση επέτρεψε στους μηχανικούς να κατασκευάσουν πολύ ελαφριά εξαρτήματα απαραίτητα για το AWD σύστημα κατά τη διάρκεια εξέλιξης του Mokka. Το πλήρες σύστημα all-wheel drive, συμπεριλαμβανομένων όλων των απαραίτητων εξαρτημάτων του άξονα, μετάδοσης και του κιβωτίου, ζυγίζουν λιγότερο από 65 κιλά. Το all-wheel drive σύστημα ενεργοποιείται όταν το Opel Mokka είναι σταματημένο για να αποτρέψει την ολίσθηση των τροχών κατά την εκκίνηση. Επίσης εμπλέκεται άμεσα μόλις ο οδηγός πατήσει το συμπλέκτη. Μετά την εκκίνηση όλη η ισχύς μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς και το AWD σύστημα εμπλέκεται μόνον εφόσον οι συνθήκες το απαιτούν. Όπως στα περισσότερα SUV, το AWD σύστημα του Mokka υποστηρίζεται από τα Hill Start Assist (HSA) και Hill Descent Control (HDC). Το σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου πρόσφυσης αντικαθιστά επίσης τη λειτουργία του μπλοκέ πίσω διαφορικού με αυτόματη παρέμβαση μέσω πέδησης.

Στο Insignia η αρχιτεκτονική του συστήματος AWD και η ενσωμάτωσή του στο δίαυλο δεδομένων CAN είναι παρόμοια με του Mokka, ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (eLSD) χρησιμοποιείται παράλληλα με τον πολύδισκο συμπλέκτη στον πίσω άξονα. Αυτό επιτρέπει την εγκάρσια κατανομή ισχύος μεταξύ των πίσω τροχών, πέρα από τη διαμήκη μεταξύ των αξόνων. Μία άριστα προσαρμοζόμενη δυναμική συμπεριφορά είναι αποτέλεσμα της σπορ χαρτογράφησης ελέγχου και της ικανότητας του συστήματος να μεταφέρει όλη τη ροπή μέσω του πίσω άξονα. Σε συνδυασμό με το ευφυές διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης που επίσης κατανέμει την ισχύ ομαλά σύμφωνα με τις επικρατούσες συνθήκες, το Opel Insignia 4×4 προσφέρει μία μοναδική οδηγική εμπειρία με  βέλτιστο έλεγχο. Η στρατηγική ελέγχου του ESP έχει προσαρμοστεί στα δεδομένα του συστήματος AWD. Σαν αποτέλεσμα, οι οδηγοί μπορούν να αξιοποιούν πλήρως την βελτιστοποιημένη συμπεριφορά του 4×4 Opel Insignia, κυρίως όταν αποδίδει 325 hp στην σπορ έκδοση OPC. 

Get it on Google Play Download on the App Store