Στον εξοπλισμό των καινούργιων αυτοκινήτων, μεταξύ των πάρα πολλών στοιχείων ανέσεων και ασφαλείας που περιλαμβάνονται, είναι και το σύστημα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Αυτό τοποθετείται υποχρεωτικά από το Νοέμβριο του 2014 σε όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τι είναι όμως αυτό το πολύ χρήσιμο σύστημα, το οποίο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην Porsche 959 το 1986;
Διαβάστε ακόμα: Τι είναι η ζυγοστάθμιση και πότε χρειάζεται να γίνει
Σε κάθε ελαστικό και συγκεκριμένα στο εσωτερικό στέλεχος της βαλβίδας είναι προσαρτημένος ένας ηλεκτρονικός αισθητήρας πίεσης, που μετρά συνεχώς την πίεση του αέρα μέσα στο ελαστικό. Μόλις διαγνωστεί ότι ένα ή περισσότερα ελαστικά έχουν μειωμένη πίεση από αυτή που ορίζει ο κατασκευαστής, τότε ανάβει μια σχετική προειδοποιητική λυχνία στον πίνακα οργάνων και στην οθόνη του συστήματος πολυμέσων. Αρχικά συνήθως αναβοσβήνει, όμως μετά παραμένει μόνιμα αναμμένη.
Η πρώτη κίνηση που θα πρέπει να κάνει ο οδηγός είναι να ελέγξει οπτικά το λάστιχο. Εάν έχει χάσει όλο τον αέρα, τότε η μόνη λύση είναι να τοποθετηθεί η ρεζέρβα, ή να γίνει χρήση του κιτ επιδιόρθωσης ελαστικών, που διαθέτουν πολλά πλέον σύγχρονα αυτοκίνητα. Στην περίπτωση που υπάρχει κάποια ποσότητα αέρα στο λάστιχο, τότε άμεσα ο οδηγός θα πρέπει να αναζητήσει ένα πρατήριο υγρών καυσίμων για να φουσκώσει το λάστιχο, ή ακόμα καλύτερα ένα βουλκανιζατέρ για να γίνει έλεγχος του ελαστικού. Λάστιχο με λίγο αέρα μπορεί να υπερθερμανθεί και να σκάσει.
Διαβάστε ακόμα: Πότε και γιατί πρέπει να αυξάνονται οι πιέσεις των ελαστικών
Βέβαια ο οδηγός δεν πρέπει να περιμένει αν και πότε μπορεί να εμφανιστεί ένδειξη για απώλεια πίεσης μέσω του σχετικού συστήματος, αλλά οφείλει να ελέγχει τις πιέσεις των ελαστικών (κρύα λάστιχα) και την κατάστασή τους για τυχόν έντονες φθορές, τουλάχιστον μία φορά το μήνα (ανάλογα τις συνθήκες οδήγησης). Οι τιμές πιέσεων αναγράφονται συνήθως στην πόρτα του οδηγού ή στο κάλυμμα του ρεζερβουάρ.
Για να σβήσει η λυχνία, εφόσον έχει αποκατασταθεί η πίεση, θα πρέπει ο οδηγός να ανατρέξει στο μενού πληροφοριών του αυτοκινήτου. Διαφορετικά θα είναι μόνιμα αναμμένη.
Όταν γίνει αλλαγή του τροχού θα πρέπει να πραγματοποιηθεί εκ νέου ρύθμιση των αισθητήρων πίεσης ή ακόμα και αλλαγή των αισθητήρων. Εάν πρέπει να αντικατασταθεί ένα από τα ζαντολάστιχα με την προσωρινή ρεζέρβα, το σύστημα συνεχίζει να εντοπίζει την ύπαρξη προβλήματος. Παράλληλα, η αντικατάσταση ελαστικών με άλλα διαφορετικών προδιαγραφών από αυτά που ορίζει ο κατασκευαστής, μπορεί να επηρεάσει την σωστή λειτουργία του TPMS.
Και μην ξεχνάτε την αλλαγή των ελαστικών «εμπρός – πίσω», η οποία καλό είναι να γίνεται κάθε 10.000 χλμ. για να έχουν ομοιόμορφη φθορά, καθώς τα μπροστινά φθείρονται πιο γρήγορα σε κανονικές συνθήκες.
Διαβάστε ακόμα: Τι σημαίνουν οι ενδείξεις στα ελαστικά