Το πρώτης γενιάς MINI Clubman που παρουσιάστηκε το 2007 και έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2014, αποτελούσε την πιο πρακτική έκδοση του δεύτερης γενιάς MINI, αφού σε σχέση με το 3θυρο MINI είχε πιο μακρύ μεταξόνιο, μια επιπλέον μικρή πόρτα δεξιά που άνοιγε σε αντίθετη φορά με την μπροστινή και διπλές πίσω πόρτες του πορτ μπαγκάζ που θύμιζαν μικρό van. Ωστόσο, από πλευράς αισθητικής έχανε αρκετά σε κομψότητα σε σχέση με το 3θυρο μοντέλο, από το οποίο διαφοροποιούνταν πολύ από τις εμπρός κολόνες και πίσω.
Το δεύτερης γενιάς MINI Clubman που έκανε την επίσημη εμφάνισή του τον Σεπτέμβριο του 2015, απέκτησε ακόμα περισσότερη πρακτικότητα και αισθητά πιο ισορροπημένη σχεδίαση, αφού απέκτησε δύο «κανονικές» πίσω πλαϊνές πόρτες, ενώ συνολικά παρουσιάζεται πιο ώριμο από το προγενέστερο μοντέλο. Πολλοί ίσως να το ταυτίσουν με το νέο 5θυρο MINI, όμως το Clubman διαφέρει από αυτό αρκετά τόσο εξωτερικά, όσο και στο εσωτερικό. Καταρχήν το Clubman είναι μεγαλύτερο σε μήκος κατά 271 χλστ., σε πλάτος κατά 73 χλστ., σε ύψος κατά 16 χλστ. και σε μεταξόνιο κατά 103 χλστ.
Από πλευράς κινητήρων, όπως και οι υπόλοιπες εκδόσεις του νέου MINI, έτσι και το Clubman εφοδιάζεται με τους TwinPower Turbo βενζίνης των 1.5 λτ. με 102 hp και 136 hp, των 2.0 λτ. 192 hp και τους πετρελαίου 1.5 λτ. 116 hp και 2.0 λτ. 150 hp και 190 hp. Οι τιμές του ξεκινούν από τα 22.027 ευρώ για το MINI One Clubman, ενώ το Cooper της δοκιμής κοστίζει από 25.664 ευρώ (με το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων).
Δυνατός και πολιτισμένος ο 1.5 λτ. turbo κινητήρας
Το MINI Clubman Cooper τροφοδοτείται με το νέο 3κύλινδρο TwinPower Turbo κινητήρα της BMW με άμεσο ψεκασμό, πλήρως μεταβλητό έλεγχο των βαλβίδων και των εκκεντροφόρων, απόδοσης 136 ίππων και 220 Nm ροπής (230 με overboost), από τις μόλις 1.250 σ.α.λ. Στην πράξη το μηχανικό αυτό σύνολο με την πολιτισμένη λειτουργία παρουσιάζει καλό τράβηγμα από τις χαμηλές στροφές, ενώ βρίσκεται στα φόρτε του στις μεσαίες στροφές. Οι επιδόσεις είναι πολύ καλές τόσο από στάση όσο και εν κινήσει και το 6τάχυτο αυτόματο κιβώτιο Steptronic είναι γρήγορο στις εναλλαγές των σχέσεων. Παράλληλα, ο κινητήρας παράγει ένα ευχάριστο ήχο σε συνδυασμό με το ελαφρύ μπάσο της εξάτμισης, ενώ απουσιάζουν και οι κραδασμοί που συνήθως παρουσιάζουν 3κύλινδρα μοτέρ. Όσον αφορά την κατανάλωσή του είναι «τσιμπημένη», αφού κυμαίνεται στα 8,5 λτ./100 χλμ.
Ευρύχωρο και με υψηλή ποιότητα εσωτερικό
Το εσωτερικό του MINI Clubman διαφέρει σχεδιαστικά σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις του νέου MINI, ωστόσο ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία και συνδυάζει το ξεχωριστό στιλ με τα ρετρό χαρακτηριστικά και την υψηλή ποιότητα κατασκευής. Σχεδιαστικά κυριαρχεί το μεγάλο στρογγυλό όργανο στο κέντρο του ταμπλό όπου αναγράφονται διάφορες λειτουργίες του οχήματος και ελέγχονται μέσω του ΜΙΝΙ Controller, που βρίσκεται πίσω από τον επιλογέα ταχυτήτων και δεν είναι ιδιαίτερα πρακτικό, ενώ τα επιμέρους συστήματα που εκείνο διαχειρίζεται και εμφανίζονται στην κεντρική οθόνη, απαιτούν αρκετό χρόνο εκμάθησης. Ξεχωριστό στιλ έχουν ακόμα τα χειριστήρια στην κονσόλα και ο πίνακας οργάνων, ωστόσο η ένδειξη καυσίμου με τις οριζόντιες γραμμές δείχνει αταίριαστη. Η ποιότητα κατασκευής είναι κορυφαία τόσο σε υλικά (μαλακά πλαστικά στο ταμπλό) όσο σε συναρμογή και φινίρισμα. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική και ο οδηγός νιώθει ότι γίνεται ένα με το αυτοκίνητο, ενώ στο πίσω τμήμα της καμπίνας οι χώροι είναι άνετοι για τις μετακινήσεις τεσσάρων ενήλικων ατόμων. Για τις αποσκευές υπάρχουν 360 λίτρα, ωστόσο η διπλή πόρτα με τα ισομεγέθη τμήματα που ανοίγουν προς τα έξω δεν είναι ιδιαίτερα πρακτική.
Πολύ καλό και ευχάριστο στο δρόμο
Όπως όλα τα MINI, έτσι και το πιο οικογενειακό Clubman είναι πολύ ευχάριστο στην οδήγηση και διαθέτει συνολικά ραφιναρισμένα χαρακτηριστικά. Η ανεξάρτητη σε όλους τους τροχούς ανάρτησή του προσφέρει αρκετά καλή άνεση μέσω της ρύθμισης αμορτισέρ ελατηρίων, αλλά δεν απουσιάζει η σφιχτή αίσθηση λόγω και των runflat ελαστικών. Το τιμόνι με την ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση με λειτουργία Servotronic προσφέρει πολύ καλή αίσθηση στα χέρια του οδηγού σε κάθε διαδρομή, όπου το αυτοκίνητο είναι σε θέση να κινηθεί γρήγορα και με ασφάλεια. Σε γρήγορους ρυθμούς σε μια διαδρομή με κλειστές στροφές, το νέο MINI Clubman παρουσιάζει ελαφρά υποστροφικές τάσεις και αισθητές κλίσεις, ενώ το πίσω μέρος που συμμετέχει ενεργά και ελεγχόμενα. Σημαντικό ρόλο παίζουν και τα MINI Driving Modes με τις επιλογές MID, SPORT και GREEN για τυπική, σπορ και οικονομική οδήγηση αντίστοιχα. Ανάλογα την επιλογή ρυθμίζεται ανάλογα η απόκριση του γκαζιού και του τιμονιού, η διαδικασία αλλαγών σχέσεων του κιβωτίου ταχυτήτων και η σκληρότητα των αναρτήσεων μέσω του Dynamic Damper Control.
(+) Απόδοση κινητήρα, ποιότητα κατασκευής, χώροι, οδική συμπεριφορά
(-) Τιμή, κατανάλωση, εργονομία