Το σύγχρονο Fiat 500 όταν έκανε την πρώτη του επίσημη παρουσία το 2007 προκάλεσε έντονο θαυμασμό στο κοινό με την ιδιαίτερα ελκυστική του σχεδίαση, η οποία παραπέμπει σε εκείνη το πρώτης γενιάς 500 (του 1957) και μοιάζει σαν μια φυσική του μετεξέλιξη. Το 2010, το «500αράκι» ήρθε ξανά στο προσκήνιο για να καινοτομήσει στο downsizing με την τοποθέτηση του 2κύλινδρου κινητήρα των 0.9 λτ., ο οποίος μετέπειτα υιοθετήθηκε σε πολλά μοντέλα του ομίλου Fiat. Εξωτερικά το 500 με τον TwinAir κινητήρα δεν αλλάζει σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις βενζίνης (1,2 69 PS και 1,4 λτ. 100 PS) και πετρελαίου (1.3 95 PS) και διακρίνεται για τις πολλές και έντονες «ερωτεύσιμες» καμπύλες του.
Δυνατός και «ιδιαίτερος» ο TwinAir των 0.9 λτ.
Από τεχνικής σκοπιάς ο 2κύλινδρος turbo TwinAir κινητήρας των 0.9 λτ. διαθέτει κατά 10% και 23% μικρότερο βάρος και μέγεθος αντίστοιχα από τους 4κύλινδρους κινητήρες, ενώ βασίζεται στο MultiΑir όπου η ρύθμιση των τεσσάρων βαλβίδων εισαγωγής γίνεται μέσω υδραυλικού συστήματος. Με το που τίθεται σε λειτουργία αμέσως κάνει αισθητή την διαφορετικότητά του μέσω του χαρακτηριστικού «κροταλίσματος» που παράγει και παραπέμπει σε 2κύλινδρη… μοτοσικλέτα. Ωστόσο οι τεχνικοί της Fiat έχουν καταφέρει να περιορίσουν πολύ τους κραδασμούς που φτάνουν στην καμπίνα, όπως και τον θόρυβο ακόμα και στις υψηλές στροφές. Κατά την κίνηση ο TwinAir εμφανίζεται ράθυμος κάτω από τις 2.000 σ.α.λ., όμως από εκεί και πάνω ο δείκτης του στροφόμετρου φτάνει με χαρακτηριστική ευκολία στον κόφτη (περίπου 5.700 σ.α.λ.). Παράλληλα ο μικρός αυτός κινητήρας εξασφαλίζει γρήγορες επιδόσεις τόσο από στάση όσο και εν κινήσει αλλά υπό πίεση αυξάνεται αναλόγως και η κατανάλωση. Για περισσότερη οικονομία εφοδιάζεται με σύστημα Start&Stop, το οποίο δε διακρίνεται για την ιδιαίτερα ομαλή του λειτουργία, και με επιλογή λειτουργίας ECO, όπου η ροπή περιορίζεται στα 100 Nm στις 1.750 σ.α.λ.
Ευέλικτο και ευχάριστο στην οδήγηση
Το ρετρό αισθητικής μίνι μοντέλο της Fiat 500 0.9 TwinAir με μήκος μόλις 3,5 μέτρα είναι κατάλληλο για τις αστικές μετακινήσεις παρουσιάζοντας πολύ καλή ευελιξία και ευκολία στο παρκάρισμα. Παράλληλα δεν θα νιώσει «άβολα» εκτός πόλεως, όπου είναι σε θέση να κινηθεί με ασφάλεια και σε σβέλτους ρυθμούς που εκπλήσσουν για κινητήρα μόλις 875 κ.εκ. Η ανάρτησή του με την σχετικά σφιχτή ρύθμιση λειτουργεί θετικά ως προς την σταθερότητα και τις μειωμένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, ωστόσο η άνεση δεν είναι η καλύτερη δυνατή, ενώ λόγω και του κοντού μεταξονίου παρατηρείται μια σχετική νευρικότητα του αμαξώματος στις διαδοχικές ανωμαλίες του οδοστρώματος. Το τιμόνι από την πλευρά του διαθέτει καλή αίσθηση και ακρίβεια, όπως και τα θετικά σε απόδοση φρένα.
Νεανικό εσωτερικό με περιορισμένους χώρους
Ιδιαίτερα ελκυστική και ξεχωριστή είναι η εικόνα και του θαλάμου των επιβατών με τις πολλές καμπύλες και τους ευχάριστους χρωματικούς συνδυασμούς που συνθέτουν ένα μοντέρνο διάκοσμο. Στον τομέα της κατασκευής, τα σκληρά πλαστικά που έχουν χρησιμοποιηθεί δείχνουν συμπαγή και έχουν καλή συναρμογή, ενώ ιδιαίτερα παράπονα για την θέση οδήγησης και την εργονομία δεν υπάρχουν. Όσον αφορά στους χώρους, ο οδηγός και ο συνεπιβάτης δεν θα αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα (εκτός από την φαρδιά κεντρική κονσόλα) όμως πίσω οι ανέσεις είναι περιορισμένες για τη μετακίνηση ενήλικων ατόμων. Ικανοποιητικός κρίνεται για τα δεδομένα της κατηγορίας ο αποθηκευτικός χώρος των 185 λίτρων.
(+): Ξεχωριστή σχεδίαση αμαξώματος και εσωτερικού, καλή ποιότητα κατασκευής, ασφαλής οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας
(-): «Κροτάλισμα» κινητήρα, απόδοση στις χαμηλές στροφές, άνεση ανάρτησης, χώροι για επιβάτες και αποσκευές