Τα ελαστικά σε κάθε όχημα ανεξαρτήτως μάρκας, διαστάσεων, τύπου κ.ο.κ. έχουν ορισμένες προδιαγραφές και χρειάζονται και αυτά την συντήρησή τους, έτσι ώστε να διατηρούνται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση για να διανύουν πολλά χιλιόμετρα με ασφάλεια. Παράλληλα, τα ελαστικά έρχονται καθημερινά αντιμέτωπα με πολλούς εχθρούς που τα φθείρουν πιο γρήγορα και οφείλονται τόσο στις συνθήκες του περιβάλλοντος όσο και στον ανθρώπινο παράγοντα. Ποιοι είναι αυτοί;
Διαβάστε ακόμα: Πρόστιμα και παραβάσεις για τους πεζούς
Διαβάστε αναλυτικά παρακάτω:
• Οι ακραίες θερμοκρασίες του περιβάλλοντος, όπως οι πολύ υψηλές που κάνουν την άσφαλτο να καίει αλλά και οι πολύ ψυχρές με ακατάλληλα ελαστικά (π.χ. θερινά), φθείρουν πιο γρήγορα ένα λάστιχο, επιταχύνοντας την γήρανσή του.
• Η οδήγηση σε δρόμους κακής ποιότητας με πολλές λακκούβες, σαμαράκια, κράσπεδα κ.ο.κ. προκαλεί γρήγορη φθορά του πέλματος, ενώ ενδέχεται να εμφανιστούν σπασίματα στα πλαϊνά τοιχώματα, τα οποία δεν επιδιορθώνονται.
• Η αμέλεια επισκευής ενός κλαταρισμένου ελαστικού (εφόσον επιδιορθώνεται) και η κίνηση του οχήματος με σκασμένο λάστιχο για αρκετά μέτρα, αυτομάτως το καταστρέφει, ενώ δημιουργεί φθορές στις ζάντες ακόμα και στην ανάρτηση. Ένα ξεφούσκωτο λάστιχο “τετραγωνίζεται” και στην περίπτωση που το όχημα είναι ακινητοποιημένο για πολλές μέρες.
Διαβάστε ακόμα: Τι πρέπει να προσέχουμε στα αυτοκίνητα με αερόσακους
• Η παράλειψη του τακτικού ελέγχου των πιέσεων των ελαστικών (π.χ. μια φορά το μήνα) είναι από τους πιο κύριους παράγοντες πρόκλησης γρήγορης φθοράς των ελαστικών. Παράλληλα όταν ένα λάστιχο έχει χάσει έστω και λίγο αέρα, τότε γίνεται επικίνδυνη η συμπεριφορά του οχήματος στο δρόμο.
• Η ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση μειώνει σημαντικά την φθορά των ελαστικών. Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο τραβάει δεξιά ή αριστερά όταν το τιμόνι είναι ευθεία και ο δρόμος είναι επίπεδος, τότε χρειάζεται ευθυγράμμιση. Ζυγοστάθμιση χρειάζεται όταν ένας τροχός (ή περισσότεροι) προκαλούν κραδασμούς και τρέμουλο στο τιμόνι.
• Η παρατεταμένη οδήγηση σε πολύ γρήγορες ταχύτητες έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη πολύ υψηλών θερμοκρασιών στο λάστιχο, κάτι που μπορεί να του προκαλέσει ζημιά, μέχρι και αιφνίδια καταστροφή όταν ξεπεραστεί ο δείκτης ταχύτητάς του.
• Η υπερφόρτωση και η υπέρβαση ορίου του μέγιστου φορτίου που προβλέπεται για το ελαστικό οδηγεί γρήγορα στην καταστροφή του. Αντίστοιχα η παράλειψη αύξησης της πίεσης όταν ρυμουλκείται τρέιλερ ή όταν μετακινούνται πολλοί επιβάτες με αποσκευές αυξάνει σημαντικά τη θερμοκρασία των ελαστικών.
• Αντίστοιχα η υποπίεση στο ελαστικό δημιουργεί κάμψη του σκελετού και δημιουργεί υπερθέρμανση, ανομοιόμορφη φθορά, αύξηση της αντίστασης κύλισης και υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου.
• Πίεση αέρα στο ελαστικό σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή του αυτοκινήτου. Η σχετική ετικέτα συνήθως βρίσκεται στην τάπα του καυσίμου, ή στην πόρτα του οδηγού ή στο εγχειρίδιο χρήσης. Σε πολλά αυτοκίνητα διαφέρει η πίεση μεταξύ των εμπρός και πίσω τροχών. Στα ελαστικά δεν αναγράφεται η συνιστώμενη πίεση αλλά η μέγιστη πίεση αέρα (στα πλαϊνά).
Διαβάστε ακόμα: Γνωρίζετε τι ισχύει για την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων;
• Η τοποθέτηση διαφορετικών ελαστικών στο ίδιο αυτοκίνητο, εκτός από το ότι προκαλεί ανομοιόμορφη φθορά είναι και επικίνδυνη για την οδική του συμπεριφορά, γιατί κάθε ελαστικό έχει διαφορετικές προδιαγραφές και χαρακτηριστικά πρόσφυσης, υδρολίσθησης κ.ο.κ.
• Ένα χαλασμένο αμορτισέρ ή με σημαντικά μειωμένη απόδοση συντελεί με την σειρά του στην πιο γρήγορη φθορά του ελαστικού από την στιγμή που δεν πατάει σωστά στο δρόμο.