Ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα των τελευταίων ετών στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι αναμφίβολα αυτό της Volkswagen.
Συγκεκριμένα στις 18 Σεπτεμβρίου 2015, η Αμερικάνικη Προστασία Περιβάλλοντος των Η.Π.Α. (EPA) εξέδωσε ανακοίνωση για την παραβίαση του νόμου «καθαρού αέρα» από το Volkswagen Group, αφού διαπιστώθηκε ότι είχε προγραμματίσει σκόπιμα το λογισμικό των κινητήρων πετρελαίου TDI για τη μείωση των οξειδίων του αζώτου (NOx) κατά τη διάρκεια εργαστηριακών δοκιμών. Συγκεκριμένα οι μετρήσεις έδειξαν πάνω από 40 φορές πιο πάνω εκπομπές NOx σε σχέση με τις ρεαλιστικές συνθήκες κίνησης.
Στο σκάνδαλο αυτό εμπλέκονται παγκοσμίως περίπου 11 εκατομμύρια οχήματα με κινητήρες πετρελαίου από 1.2 λτ. έως 2.0 λτ., γεγονός που δημιούργησε τεράστια προβλήματα και αλλαγές στο γερμανικό όμιλο. Δέκα μήνες μετά το σκάνδαλο, η VW έχει επιδιορθώσει λίγες μόνο χιλιάδες εμπλεκόμενα οχήματα, βάζοντας τους κατόχους των μοντέλων της (VW, Audi, SEAT, Skoda) σε μια ταλαιπωρία χωρίς να φταίνε κάπου, αφού θα χρειαστεί να αφιερώσουν χρόνο για την επισκευή ή την ενημέρωση του λογισμικού.
Το σκάνδαλο θα κοστίσει περίπου 15 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο για τις αποζημιώσεις που θα χρειαστεί να καταβάλλει στους κατόχους των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στις Η.Π.Α. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα επαναγοράς αυτοκινήτων που έχει γίνει ποτέ στις Η.Π.Α., ενώ εκτιμάται ότι κάθε ιδιοκτήτης πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου που εμπλέκεται στο σκάνδαλο θα λάβει κατά μέσο όρο 5.000 δολάρια, συν την αξία του αυτοκινήτου που είχε πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο τον Σεπτέμβριο του 2015. Παράλληλα, όσοι επιλέξουν να γίνει η επιδιόρθωση θα λάβουν και αυτοί αποζημίωση. Στην Ευρώπη όμως, οι κάτοχοι των μοντέλων του ομίλου VW δεν θα λάβουν ούτε 1 ευρώ αποζημίωση, αν και έχουν υπάρξει διαμαρτυρίες γι’αυτό.
Ωστόσο το κόστος είναι ακόμα μεγαλύτερο, αν λάβουμε υπόψη και τη μεγάλη πτώση πωλήσεων που υπέστη στις Η.Π.Α. Συγκεκριμένα τον Ιούνιο οι πωλήσεις της VW υποχώρησαν κατά 21,8%, ενώ από τις αρχές του 2016 έχει φτάσει το -14,6%.
Για να καλύψει μέρος της «χασούρας» ο όμιλος VW ετοιμάζει μεγάλες αλλαγές στα επόμενα χρόνια, αφού σύμφωνα με πληροφορίες από τη Γερμανία, θα σταματήσει να παράγει περισσότερα από 40 μοντέλα, στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής του γερμανικού ομίλου. Μάλιστα σκοπεύει να γίνει ηγέτης στην «πράσινη» μετακίνηση έως το 2025, αφού θα ρίξει μεγάλο βάρος τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα.
Ωστόσο η «ρετσινιά» έχει μείνει, αν και η αλήθεια είναι ότι όσο περνάει ο καιρός σιγά – σιγά θα ξεχνιέται. Όμως μετά το σκάνδαλο, εμπιστεύεστε τα προϊόντα της VW, ή φοβάστε ότι ίσως «κρύβουν» κάτι που, ίσως αποκαλυφθεί μετά από κάποια χρόνια;