Η αναζήτηση για εναλλακτικά φθηνότερα καύσιμα κίνησης έχει οδηγήσει πολλούς κατόχους αυτοκινήτων στη μετατροπή υγραεριοκίνησης που είναι περισσότερο διαδεδομένη και πιο πρόσφατα στο φυσικό αέριο. Το τελευταίο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην χώρα μας το 2001 στα λεωφορεία και απορριμματοφόρα, ωστόσο η χρήση του σε αυτοκίνητα στην χώρα μας έχει αρχίσει και γίνεται εδώ και περίπου 1-2 χρόνια με το λανσάρισμα εργοστασιακών αυτοκινήτων CNG. Πλέον, επιτρέπεται νόμιμα η μετατροπή αυτοκινήτων και σε φυσικό αέριο.
Το υγραέριο κίνησης και το φυσικό αέριο κίνησης είναι δύο εντελώς διαφορετικά καύσιμα, όμως πάρα πολλοί λανθασμένα τα συγχέουν. Δε διαφέρουν μόνο ως προς την σύστασή τους, αλλά και στην εγκατάσταση, την κατανάλωση, τον τρόπο που μετριούνται κ.λπ. Παρακάτω επικεντρωνόμαστε στο τι είναι το κάθε καύσιμο και ποιες είναι γενικότερα οι διαφορές τους, προκειμένου να λυθούν οι όποιες απορίες και ερωτήματα που μας θέτετε συχνά. Επίσης, πατήστε εδώ για LPG εργοστασιακά αυτοκίνητα και εδώ με CNG, τα οποία συγκρίνουμε με αντίστοιχα βενζίνης ή πετρελαίου σε κατανάλωση, επιδόσεις και κόστος.
Τι είναι το υγραέριο;
Το υγραέριο ή LPG (Liquefield Petroleum Gas) παράγεται από το πετρέλαιο κατά τη βιομηχανική επεξεργασία διύλισής του και αποτελείται κυρίως από προπάνιο. Το υγραέριο είναι βαρύτερο του αέρα (1,6 έως 2,1 φορές), δε διαχέεται στην ατμόσφαιρα και σε ενδεχόμενο διαρροής συγκεντρώνεται χαμηλά στο έδαφος, γι’αυτό είναι πολύ επικίνδυνο να προκαλέσει έκρηξη. Η θερμοκρασία ανάφλεξης του LPG είναι στους 480 βαθμούς Κελσίου, όταν στη βενζίνη είναι γύρω στους 300 βαθμούς Κελσίου και στο πετρέλαιο είναι στους 220 βαθμούς Κελσίου.
Τι είναι το φυσικό αέριο;
Το φυσικό αέριο ή CNG (Compressed Natural Gas), όπως υποδηλώνει και η ονομασία του προέρχεται από την φύση και εξάγεται από γεωτρήσεις, σε αντίθεση με το LPG που είναι παράγωγο του πετρελαίου. Το CNG αποτελείται κυρίως από μεθάνιο και είναι ελαφρύτερο από τον ατμοσφαιρικό αέρα κατά 0,6 φορές. Έτσι διαφεύγει προς τα πάνω και διαχέεται εύκολα στην ατμόσφαιρα σε αντίθεση με το βαρύτερο LPG. Η θερμοκρασία ανάφλεξής του είναι υψηλότερη έναντι των άλλων καυσίμων, στους 650 βαθμούς Κελσίου.
Πόσα οκτάνια έχει το υγραέριο, πως και πόσο πωλείται;
Το υγραέριο έχει 105 οκτάνια (η απλή βενζίνη έχει 95 οκτάνια) και πωλείται στα πρατήρια υγρών καυσίμων σε λίτρα, όπως αντίστοιχα η βενζίνη και το πετρέλαιο. Ένα λίτρο LPG έχει ενέργεια 7 kWh, όταν 1 λτ. βενζίνης έχει 9 kWh και 1 λτ. diesel έχει 10 kWh. Η μέση τιμή του κυμαίνεται αυτή την περίοδο πανελλαδικά στα 0,818 €/λτ. Πρατήρια που πωλούν υγραέριο κίνησης είναι πάρα πολλά σε όλη την Ελλάδα (σχεδόν 300).
Πόσα οκτάνια έχει το φυσικό αέριο, πως και πόσο πωλείται;
Το CNG έχει περισσότερα οκτάνια (120-130) και πωλείται σε κιλά και όχι σε λίτρα όπως τα υπόλοιπα καύσιμα. Ένα κιλό φυσικού αερίου ισοδυναμεί με 2 λίτρα υγραερίου και η περιεκτικότητά του σε ενέργεια είναι 14 kWh. Πρατήρια που πωλούν φυσικό αέριο κίνησης είναι έντεκα σε όλη την Ελλάδα (δείτε τα εδώ). Η τρέχουσα τιμή του φυσικού αερίου κίνησης είναι 0,889 €/κιλό.
Που αποθηκεύεται το υγραέριο στο αυτοκίνητο;
Η δεξαμενή του υγραερίου τοποθετείται συνήθως στον χώρο της ρεζέρβας και είναι κυλινδρική. Η χωρητικότητά της φτάνει έως και τα 50 περίπου λίτρα, ωστόσο για λόγους ασφαλείας γεμίζει το πολύ στο 80% του όγκου της. Η πίεση μέσα στο ρεζερβουάρ κυμαίνεται μεταξύ 5-10 bar.
Πατήστε εδώ για Δοκιμές αυτοκινήτων φυσικού αερίου
Που αποθηκεύεται το φυσικό αέριο στο αυτοκίνητο;
Το φυσικό αέριο αποθηκεύεται σε κυλινδρικές δεξαμενές χωρίς συγκολλήσεις και με μεγαλύτερο πάχος από εκείνες του υγραερίου, κατασκευασμένες ακόμα και από ανθρακόνημα για να ζυγίζουν λιγότερο και για να αντέχουν στις πολύ υψηλές πιέσεις αποθήκευσης των 200 bar. Για τον λόγο αυτό διαφέρει πολύ η εγκατάσταση και οι σωληνώσεις από του LPG. Έτσι, ένα αυτοκίνητο με LPG δεν μπορεί να ανεφοδιαστεί με CNG χωρίς να αλλάξουν σωληνώσεις και δεξαμενή. Στα εργοστασιακά αυτοκίνητα με CNG υπάρχουν συνήθως δύο δεξαμενές ή και περισσότερες τοποθετημένες κάτω από το δάπεδο του πορτ μπαγκάζ. Στις μετατροπές τοποθετείται μία μεγάλη δεξαμενή στον χώρο αποσκευών.
Πόσο κοστίζει η εγκατάσταση και πιο καύσιμο συμφέρει περισσότερο;
Το κόστος εγκατάστασης ενός συστήματος υγραερίου κίνησης κυμαίνεται περίπου από τα 700 ευρώ για 4κύλινδρο κινητήρα, ενώ για το φυσικό αέριο το κόστος είναι διπλάσιο, λόγω κυρίως της ακριβότερης εγκατάστασης και εξαρτημάτων. Από πλευράς κατανάλωσης και κόστους κίνησης το φυσικό αέριο είναι πιο οικονομικό. Ενδεικτικά, το Fiat Panda 1.2 LPG 69hp, καταναλώνει 6,6 λτ./100 χλμ.* LPG (αντιστοιχούν με 5,4€) και το Panda 0.9 TwinAir CNG 80hp καταναλώνει 3,1 κιλά/100 χλμ.* (2,6€). *εργοστασιακές μετρήσεις κατανάλωσης.
Ποιο είναι το κοινό τους χαρακτηριστικό;
Όλα τα αυτοκίνητα και τα οχήματα γενικότερα που χρησιμοποιούν υγραέριο κίνησης ή φυσικό αέριο κίνησης είναι διπλού καυσίμου, που σημαίνει ότι κινούνται και με βενζίνη, διαθέτοντας ξεχωριστό ρεζερβουάρ. Μπορούν να κινηθούν με υγραέριο και βενζίνη ή με φυσικό αέριο και βενζίνη σε περίπτωση που τελειώσει ένα από τα δύο καύσιμα. Έτσι επιτυγχάνεται και μεγαλύτερη αυτονομία και οικονομία.