Συνθήκες που περιλαμβάνουν χιόνια και πάγους, είναι σαν να διαφημίζουν τα τετρακίνητα αυτοκίνητα. Πάντα είναι καλύτεροι τέσσερις τροχοί από δύο όταν γλιστράει η άσφαλτος, ωστόσο δεν έχουν όλα τα μοντέλα το προνόμιο AWD έκδοσης. Η Ford Mustang ας πούμε, 60 χρόνια τώρα βγαίνει μόνο ως πισωκίνητη (εννοείται εξαιρούμε την ηλεκτρική Mach-E). Ένας Αμερικανός μηχανικός, όμως, πήρε την κατάσταση στα ικανά χέρια του και δημιούργησε την πρώτη τετρακίνητη!
O Tim Roman είναι λάτρης της κίνησης σε όλους τους τροχούς, έχοντας αναγάγει σε επιστήμη τη μετατροπή πισωκίνητων και μπροστοκίνητων σε AWD ή 4WD. Με το που αγόρασε τη Mustang που βλέπουμε, η πρώτη σκέψη ήταν να την κάνει τετρακίνητη. Το προηγούμενης γενιάς pony car (S550) αγοράστηκε μεταχειρισμένο το 2019 (του ’17 το αυτοκίνητο), φυσικά με τον 5.0 V8 κάτω από το καπό. Ο Roman ήθελε να δημιουργήσει ένα αυθεντικό AWD muscle car, οπότε ο οκτακύλινδρος αποτέλεσε την αυτονόητη επιλογή. Μηχανικά, ωστόσο, υπήρχε μεγάλη πιθανότητα να αποδεικνύονταν η απολύτως λάθος. Ο λόγος; Η επάρκεια χώρου.
Το μπλοκ των 4.949 κ.εκ. περιορίζει σε μεγάλο βαθμό την ευελιξία τέτοιου είδους μετατροπών, καθώς εκτός από μεγάλο κατά μόνας κουβαλάει και ευμεγέθη παρελκόμενα (αντλίες, ψυγεία κλπ). Ο 2.3 EcoBoost θα ήταν σαφώς καλύτερη επιλογή, αλλά η προσέγγιση του Roman ήτο απλούστατη: ή V8, ή τίποτα. Κάπως έτσι τα πρώτα 2-3 χρόνια πέρασαν ψάχνοντας τρόπους, ώστε να κουμπώσει σύστημα τετρακίνησης μαζί με τον Coyote Τi-VCT. Τελικά, έπειτα από ενδελεχή αναζήτηση και επίπονες δοκιμές, επιλέχτηκε η λύση του transfer case της Borg-Warner, που χρησιμοποιούν και τα Charger/Challenger V6 AWD.
Από εκεί και πέρα, ανέλαβε η εφευρετικότητα και οι «πατέντες». Το εμπρός διαφορικό αλιεύτηκε από κάποιο Toyota Hilux, χρονολογίας 1985-1996. Το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο TR6060 της Tremec από Shelby GT500. Το κάρτερ και η κρεμαγέρα έπρεπε να υποστούν εκτεταμένες μετατροπές, προκειμένου να χωρέσουν τα επιπρόσθετα εξαρτήματα. Γενικότερα, μιλάμε για μια διαδικασία που χοντρικά διήρκεσε κοντά 5 χρόνια! Το αποτέλεσμα, όμως, δικαιώνει τον κόπο του μάστορα. Πλέον απασχολείται από πολύ πιο ευχάριστους προβληματισμούς, όπως ότι τα 460 άλογα δεν επαρκούν πια για την παρεχόμενη πρόσφυση στο στεγνό. Στο βρεγμένο και το χιονισμένο, όμως, ταιριάζουν «γάντι» με το παραπανήσιο grip που προσφέρει η εμπλοκή του εμπρός άξονα.