Από σήμερα, μαζί με την αύξηση του Φ.Π.Α. από 23% σε 24% που ισχύει σε εκατοντάδες προϊόντα και υπηρεσίες, αλλάζει τελείως ο τρόπος υπολογισμού των τελών ταξινόμησης των αυτοκινήτων. Ορίζονται νέοι συντελεστές οι οποίοι κυμαίνονται από 4% ως 32%, ανάλογα με την φορολογητέα αξία και καταργείται το κριτήριο του κυλινδρισμού του κινητήρα.
Πλέον τα τέλη ταξινόμησης υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές CO2 και τα Πρότυπα Εκπομπών Ρύπων (Euro). Επίσης, αλλάζει ο τρόπος διαμόρφωσης της φορολογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων και λαμβάνεται υπόψη η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων, συμπεριλαμβανομένου και του εξτρά εξοπλισμού.
Προς το παρόν δεν έχει γίνει καμία επίσημη ανακοίνωση νέου τιμοκαταλόγου αυτοκινήτων για να δούμε ποιες είναι οι διαφορές μετά και την αύξηση του Φ.Π.Α.
Τι αναφέρει αναλυτικά η σχετική εγκύκλιος:
Καθορισμός του όρου «Λιανική τιμή πώλησης προ φόρων»
Με τη διάταξη της παραγράφου 1, προστίθεται περίπτωση κ’ στο άρθρο 120 του ν.2960/2001 για τον καθορισμό του όρου «Λιανική τιμή πώλησης προ φόρων για τη διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης», βάσει τιμοκαταλόγων, οι οποίοι υποβάλλονται στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή από τους επίσημους αντιπροσώπους/διανομείς.
Συντελεστές τέλους ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων
Με τη διάταξη της παραγράφου 2, αντικαθίσταται η παράγραφος 2 του άρθρου 121 του ν.2960/2001 και ορίζονται νέοι συντελεστές για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων της δασμολογικής κλάσης 87.03 της Σ.Ο., οι οποίοι κυμαίνονται από 4% ως 32%, ανάλογα με την φορολογητέα αξία τους και καταργείται το κριτήριο του κυλινδρισμού του κινητήρα. Τα εδάφια στ) & ζ) της τροποποιούμενης παραγράφου, δεν αφορούν νέες ρυθμίσεις, αλλά αναρίθμηση των εδαφίων ε) & στ) αντίστοιχα.
Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τη διάταξη του εδαφίου η), για την επιλογή του συντελεστή των περιπτώσεων α) έως ε), για μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα, λαμβάνεται υπόψη η φορολογητέα αξία της παραγράφου 1 του άρθρου 126, πριν από τις μειώσεις που ορίζονται σε αυτό.
Με τη διάταξη της παραγράφου 3, αντικαθίσταται η παράγραφος 3 του άρθρου 121 του ν.2960/2001 και για επιβατικά αυτοκίνητα οι συντελεστές των περ. α) έως & ε) του άρθρου 121, διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Επίσης, με τη διάταξη της παραγράφου 7, αντικαθίσταται το πρώτο και το δεύτερο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 121 του ν.2960/2001 και με τη ρύθμιση αυτή, για την υπαγωγή στους αντίστοιχους συντελεστές τέλους ταξινόμησης των παραγράφων 2, 3 και 4 του άρθρου 121, η διαπίστωση των Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα (CO2), όπως και του Προτύπου Εκπομπών Ρύπων (Euro), τις προδιαγραφές του οποίου πληροί εκ κατασκευής το όχημα, θα πραγματοποιείται με την προσκόμιση στην αρμόδια τελωνειακή αρχή της έγκρισης τύπου ή του δελτίου κοινοποίησης έγκρισης τύπου και του αντίστοιχου πιστοποιητικού συμμόρφωσης του οχήματος.
Ειδικότερα, οι εκπομπές CO2, για οχήματα που έχουν καταχωρηθεί στο Τεχνικό Αρχείο Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σύμφωνα με το (α) σχετικό, μπορούν να ανευρεθούν στο σημείο της έγκρισης τύπου που αναφέρεται ως «CO2 συνδυασμένος». Στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης, η σχετική πληροφορία βρίσκεται στη 2η πλευρά, στο σημείο 49.1.
Για σκοπούς επαλήθευσης, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα συμπληρώνονται στο ICISnet στο πεδίο «αριθμός» της θέσης 44.2 «επισυναπτόμενα έγγραφα» της Ειδικής Δήλωσης και στη θέση 44.1 της διασάφησης (ΕΔΕ) με κωδικό 1Ε16.
Πέρα των ανωτέρω, σύμφωνα με το (β) σχετικό, δημιουργήθηκαν νέοι πρόσθετοι κωδικοί εθνικής φορολογίας 1927-1934, με τις ακόλουθες περιγραφές:
1927 | Εκπομπές CO2 0-100 |
1928 | Εκπομπές CO2 101-120 |
1929 | Εκπομπές CO2 121-140 |
1930 | Εκπομπές CO2 141-160 |
1931 | Εκπομπές CO2 161-180 |
1932 | Εκπομπές CO2 181-200 |
1933 | Εκπομπές CO2 201-250 |
1934 | Εκπομπές CO2 >250 |
Με τη διάταξη της παραγράφου 4 αντικαθίσταται η παρ. 4 του άρθρου 121 του ν.2960/2001 και προβλέπεται ότι οι συντελεστές για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης διαφοροποιούνται περαιτέρω σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα. Για επιβατικά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης 87.03 της Σ.Ο. που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του αμέσως προηγούμενου από το ισχύον, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκού πρότυπου εκπομπών ρύπων (Euro), οι συντελεστές των περ. α) έως και ε) της παρ.2 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, όπως τροποποιείται από την κοινοποιούμενη διάταξη, αυξάνονται κατά 50%, ενώ για όσα δεν πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του ισχύοντος, ως προς την ταξινόμηση και του αμέσως προηγούμενου προτύπου και δεν είναι συμβατικής τεχνολογίας, οι εν λόγω συντελεστές αυξάνονται κατά 200%. Τέλος, για τις περιπτώσεις επιβατικών αυτοκινήτων που δεν πληρούν προδιαγραφές ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro), συμβατικής τεχνολογίας οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης αυξάνονται κατά 500%, σε συνδυασμό με την περ. ζ).
Σύμφωνα με το (α) σχετικό, διευκρινίζεται ότι, το ισχύον ευρωπαϊκό πρότυπο εκπομπών ρύπων (Euro) που πρέπει να πληρούν εκ κατασκευής τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι το Euro 6 (Euro 6b-1/Euro6c-1) και οι χαρακτήρες που ακολουθούν τον Κανονισμό είναι οι W και ΖΑ. Επόμενα ήδη γνωστά πρότυπα εκπομπών, τα οποία προφανώς γίνονται δεκτά και σήμερα, όπως και τα ισχύοντα είναι κατά σειρά το Euro 6c-2 με χαρακτήρες ZD, το Euro 6d-TEMP-2, με χαρακτήρες ZG και το Euro 6d-2, με χαρακτήρες ZJ
Τα αμέσως προηγούμενα πρότυπα εκπομπών είναι τα Euro 5 (Euro 5b+ / Euro 6b συν IUPR) και οι βασικοί χαρακτήρες που ακολουθούν τον Κανονισμό είναι οι J και T.
Απαλλαγές υβριδικών – ηλεκτροκίνητα
Με τη διάταξη της παραγράφου 5, αντικαθίσταται η παρ.5 του άρθρου 121 του ν.2960/2001. Με τη ρύθμιση αυτή επέρχεται αλλαγή στη φορολογική μεταχείριση των υβριδικών αυτοκινήτων και πιο συγκεκριμένα καταργείται η πλήρης απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης και προβλέπεται πλέον μερική απαλλαγή κατά 50%. Στις εν λόγω περιπτώσεις, θα χρησιμοποιούνται στο ICISnet οι κωδικοί απαλλαγής:
- Υβριδικά αυτοκίνητα (ν.2960/01, αρθ. 121): Απαλλαγή ποσοστού 50% του Τέλους Ταξινόμησης. Καταβολή ΦΠΑ.
- Υβριδικά αυτοκίνητα (ν.2960/01, αρθ. 121): Απαλλαγή ποσοστού 50% του Τέλους Ταξινόμησης. ΦΠΑ δεν υπολογίζεται.
Επιπλέον, τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δεν υπόκεινται στο προβλεπόμενο από τις διατάξεις τέλος ταξινόμησης. Ο χαρακτηρισμός του αυτοκινήτου ως αμιγώς ηλεκτροκίνητου, προκύπτει από το πεδίο «23. «Αμιγώς ηλεκτρικό»:» του πιστοποιητικού συμμόρφωσης, όπου υπάρχει αντίστοιχα η ένδειξη «ΝΑΙ».
Τέλος, επισημαίνεται ότι με την αντικατάσταση της παραγράφου 3 του άρθρου 121 του ν.2960/01 με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 59 του κοινοποιούμενου νόμου, καταργήθηκε η απαλλαγή κατά 50% από το τέλος ταξινόμησης που προβλεπόταν για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα.
Φορολογητέα αξία
Με τη διάταξη της παραγράφου 9, αντικαθίσταται η παρ.1 του άρθρου 126 του ν.2960/2001. Με τη διάταξη αυτή αλλάζει ο τρόπος διαμόρφωσης της φορολογητέας αξίας για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων και λαμβάνεται υπόψη η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων του αυτοκινήτου κατά τύπο, παραλλαγή και έκδοση αυτού, όπως αυτή προκύπτει από τους υποβαλλόμενους τιμοκαταλόγους στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή από τους επίσημους αντιπροσώπους/διανομείς αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης και της αξίας του προαιρετικού (EXTRA) αυτού εξοπλισμού.
Για τα μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα λαμβάνεται πλέον υπόψη η τιμή λιανικής πώλησης ομοίου κατά μάρκα, τύπο, παραλλαγή και έκδοση καινούργιου επιβατικού αυτοκινήτου με τον ίδιο εξοπλισμό, κατά το χρόνο κυκλοφορίας του στη διεθνή αγορά και διατηρείται η απομείωση της φορολογητέας αξίας ανάλογα με την ηλικία και την κατηγορία αμαξώματος του αυτοκινήτου. Διατηρείται για την περαιτέρω απομείωση το κριτήριο των διανυθέντων χιλιομέτρων, ωστόσο, σύμφωνα με την εν λόγω διάταξη, μειώνεται ο συντελεστής για την περαιτέρω ποσοστιαία απομείωση, λόγω διανυθέντων χιλιομέτρων από 0,30 σε 0,10 για κάθε 500 επιπλέον χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί από τον ετήσιο μέσο όρο. Επιπλέον, προβλέπεται ότι η απομείωση βάσει των διανυθέντων χιλιομέτρων δεν πρέπει να ξεπερνά το 10%, της αξίας που προσδιορίζεται μετά την απομείωση ανάλογα με την ηλικία και την κατηγορία αμαξώματος. Κατά τα λοιπά ισχύει η αρ.πρωτ. ΔΕΦΚ Δ 5043812 ΕΞ2013/31 -12-2013 Ε.Δ.Υ.Ο.
Τέλος, επισημαίνεται ότι τα έξοδα μεταφοράς και ασφάλισης δεν θα προστίθενται πλέον για τη διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας, καθόσον συμπεριλαμβάνονται στις λιανικές τιμές πώλησης προ φόρων των επιβατικών αυτοκινήτων.