Από το 1998 που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά του λιλιπούτειου fortwo έως το 2012 που λανσαρίστηκε η ανανεωμένη (για 2η φορά) δεύτερη γενιά του μίνι γερμανικού μοντέλου έχει γίνει συνώνυμο της ευελιξίας, της οικονομίας στις μετακινήσεις και φυσικά του μοναδικού trendy χαρακτήρα του. Μέχρι πριν την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης που ίσχυε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, η πιο δημοφιλής επιλογή ήταν η 71 mhd με τον 3κύλινδρο, αποδοτικό και με χαμηλή κατανάλωση κινητήρα. Τώρα όμως μπορεί να αποκτηθεί και στην έκδοση με το diesel μηχανικό σύνολο των μόλις 0.8 λτ, το οποίο δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ξεχνάς να το ανεφοδιάσεις με καύσιμο. Παράλληλα, το μοναδικό στοιχείο εξωτερικά που μαρτυρά ότι πρόκειται για πετρελαιοκίνητο fortwo είναι η ένδειξη «cdi» στην πόρτα του χώρου αποσκευών. Ωστόσο η τιμή του είναι αρκετά «αλμυρή» δεδομένου ότι ξεπερνά τις 15.000 ευρώ με κάποια απαραίτητα στοιχεία στον εξοπλισμό του, όπως είναι το air condition, τα ηλεκτρικά παράθυρα και το ράδιο CD.
Εξαιρετικά οικονομικός ο… μίνι diesel κινητήρας
Με το κόμπακτ χαρακτήρα του fortwo συμβαδίζει απόλυτα ο μικρής χωρητικότητας diesel κινητήρας των 799 κ.εκ., ο οποίος είναι 3κύλινδρος, με άμεσο ψεκασμό, σύστημα κοινής γραμμής τροφοδοσίας και turbo. Κατά την εκκίνηση του μηχανικού αυτού συνόλου, ο θόρυβος και οι κραδασμοί που παράγει γίνονται αρκετά αισθητοί στο εσωτερικό, ειδικά στο ρελαντί και όταν το μοτέρ είναι κρύο, ωστόσο μειώνονται σημαντικά όσο ανεβαίνουν οι στροφές. Η απόκριση που διαθέτει ο πετρελαιοκινητήρας στο πάτημα του γκαζιού είναι θετική με αποτέλεσμα να προσφέρει αξιοπρεπείς επιταχύνσεις και να ανεβάζει χωρίς πρόβλημα ρυθμούς. Αρνητικό στοιχείο και σε αυτό το fortwo αποτελεί η λειτουργία του 5τάχυτου αυτόματου κιβωτίου, το οποίο παρουσιάζει υστέρηση στις αλλαγές και στο kickdown. Από την άλλη πλευρά μεγάλο προσόν του 0.8 cdi είναι οι περιορισμένες του απαιτήσεις σε καύσιμο αλλά και οι χαμηλές εκπομπές CO2 που το απαλλάσσουν από τα τέλη κυκλοφορίας.
Ευέλικτο αλλά όχι ιδιαίτερα άνετο
Το μεγαλύτερο «ατού» του smart fortwo 0.8 cdi είναι αδιαμφισβήτητα ή άριστη ευελιξία που το προσφέρει στην πόλη και στο παρκάρισμα, λόγω του πολύ περιορισμένου του μήκους (2,6 μ.). Ωστόσο λόγω του πολύ κοντού μεταξονίου των 1.867 χλστ. και της σφιχτής ανάρτησης με τις μικρές διαδρομές, το αμάξωμά του παρουσιάζει νευρικότητα εν κινήσει, ενώ οι διάφορες ανωμαλίες της ασφάλτου και ειδικά οι λίγο πιο έντονες περνούν ορισμένες φορές αφιλτράριστες στην καμπίνα. Σε πιο ανοιχτούς δρόμους υπάρχει ευπάθεια στους πλευρικούς ανέμους, ενώ στις στροφές το ESP επεμβαίνει ακαριαία μόλις διαγνώσει τάση απώλειας πρόσφυσης. Επιπλέον το σύστημα διεύθυνσης χωρίς υποβοήθηση «κόβει» αρκετά αλλά είναι βαρύ στους επιτόπιους ελιγμούς, ενώ τα φρένα ικανοποιούν σε αποτελεσματικότητα όχι όμως και σε αίσθηση.
Νεανικό και άνετο εσωτερικό για 2 επιβάτες
Σε σχέση με τις υπόλοιπες βενζινοκίνητες εκδόσεις του, το ντίζελ fortwo δεν παρουσιάζει καμία αλλαγή στο εσωτερικό του και διακρίνεται για τη μοντέρνα του σχεδίαση και τον ευχάριστο διάκοσμο. Την ποιότητα αναβαθμίζει το ύφασμα που καλύπτει σχεδόν ολόκληρο το ταμπλό, ενώ τα σκληρά πλαστικά ικανοποιούν σε υφή, όπως και η στιβαρή συναρμογή. Ο οδηγός, ο οποίος κάθεται σχετικά ψηλά απολαμβάνει πολύ καλή ορατότητα και δεν θα έρθει αντιμέτωπος με κάποια εργονομική ιδιαιτερότητα. Τέλος, σε επίπεδο χώρων, το αποκλειστικά 2θέσιο εσωτερικό του fortwo είναι άνετο και προσφέρει 220 λίτρα για τις απαραίτητες αποσκευές.
(+) Εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση, ευελιξία, σχεδίαση, trendy χαρακτήρας
(-): ‘Aνεση, κραδασμοί κινητήρα, τιμή – εξοπλισμός, χώροι μόνο για 2 επιβάτες, αργές αλλαγές ταχυτήτων