Τον τελευταίο χρόνο η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» έχει δεχθεί πολλές καταγγελίες καταναλωτών που έπεσαν θύματα γυρισμένων χιλιομέτρων σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Από τις καταγγελίες που έγιναν προκύπτει για παράδειγμα ότι αυτοκίνητο που ανέγραφε στο χιλιομετρητή 50.000 χλμ., στην πραγματικότητα είχε διανύσει 150.000 χλμ.
Κάτι που εκτός από μεγάλη απάτη για να πουληθεί το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο πιο εύκολα και σε καλύτερη τιμή, μπορεί να θέσει ακόμα σε κίνδυνο τους οδηγούς – αγοραστές, αφού η συντήρησή του μπορεί να είναι εκτός προδιαγραφών.
Έτσι λοιπόν, ο «Συνήγορος του Καταναλωτή» προχώρησε σε διαβίβαση των σχετικών υποθέσεων προς τον Προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών. Πως όμως μπορεί να προστατευθεί ο καταναλωτής από τέτοιες καταστάσεις; Στο autogreeknews.gr έχουμε αναφερθεί πάρα πολλές φορές στα σημεία ελέγχου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Ας δούμε τι αναφέρει στο ΑΠΕ η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή Αθηνά Κοντογιάννη:
• Σε πρώτη φάση θα πρέπει να επιμείνουμε στο να εξετάσει το αυτοκίνητο μηχανικός της εμπιστοσύνης μας. Καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι πωλητές έχουν καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι η εξέταση από μηχανικό ενδεχομένως να λάβει χώρα στις εγκαταστάσεις του πωλητή. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, αυτό θα βοηθήσει στο να αποκτήσουμε καλύτερη εκτίμηση για την πραγματική κατάσταση του αυτοκινήτου που μας ενδιαφέρει να αγοράσουμε παρά το ότι ένας τέτοιος έλεγχος δε μπορεί να υπερκεράσει το πρόβλημα των πειραγμένων χιλιομέτρων.
• Προς την κατεύθυνση του εντοπισμού τυχόν παρεμβάσεων στη χιλιομετρική ένδειξη, θα μπορούσε, ενδεχομένως, να λειτουργήσει το βιβλίο σέρβις του αυτοκινήτου, όταν αυτό υπάρχει. Αν αυτό δεν υπάρχει ή, αντιθέτως, αν υπάρχουν εγγραφές χωρίς σφραγίδες ή με ταυτόσημο γραφικό χαρακτήρα, όλα αυτά τα στοιχεία, θα πρέπει να μας βάλουν σε υποψίες.
• Μεγαλύτερη -αλλά όχι απόλυτη- διασφάλιση παρέχεται μόνον με διασταύρωση των εγγραφών, με βάση τον αριθμό πλαισίου, που εμφανίζει το αυτοκίνητο στις διασυνδεδεμένες βάσεις δεδομένων που τηρεί -η πλειονότητα των κατασκευαστριών εταιρειών- και αποτυπώνουν την πορεία του εντός του επισήμου δικτύου εξουσιοδοτημένων συνεργατών. Αυτό, φυσικά, σημαίνει ότι, αν το όχημα δεν έχει επισκεφτεί εξουσιοδοτημένα συνεργεία, τα ίχνη του και άρα και το χρονικό σημείο παρέμβασης στο οδόμετρο δε μπορούν να εντοπιστούν.
• Ειδικότερα στα μεταχειρισμένα οχήματα που έχουν εισαχθεί προς πώληση από το εξωτερικό, στοιχεία μπορούν να αναζητηθούν και στο αρμόδιο τελωνείο, με την ελπίδα ότι εκτός από τα πειραγμένα χιλιόμετρα δεν υπάρχει και άλλου είδους παρέμβαση και αλλοίωση στα δημόσια έγγραφα, προκειμένου να προκύπτει ταύτιση εγγράφων και οδομέτρου.
• Σε κάθε περίπτωση, οι καταναλωτές που εξετάζουν σοβαρά την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου θα πρέπει να αξιολογούν την αξιοπιστία των υποψήφιων εμπόρων, πριν από τη αγορά. Αυτό μπορεί να γίνει είτε αναζητώντας και διασταυρώνοντας πληροφορίες γι’ αυτούς στο διαδίκτυο είτε αξιοποιώντας τη συναλλακτική εμπειρία και τον βαθμό ικανοποίησης άλλων καταναλωτών.
Για προβλήματα μετά από αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου από προμηθευτή που εδρεύει στην Ελλάδα, οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλουν αναφορά στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» που βρίσκεται στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας 144 (τηλ. 210 6460612-814).
Για συμβουλές και βοήθεια στην περίπτωση που το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο αγοράστηκε εκτός Ελλάδας αλλά εντός κράτους- μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της Νορβηγίας και της Ισλανδίας οι καταναλωτές μπορούν να απευθυνθούν στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας (ίδια διεύθυνση στα τηλέφωνα 210 6460284-734).