Αναμφίβολα όσοι αγαπάμε τα αυτοκίνητα και ασχολούμαστε με αυτά, όταν ακούμε ή διαβάζουμε για κάποια έκδοση Type R κάνουμε σαν ταύρος που βλέπει κόκκινο… Και όχι άδικα καθώς μιλάμε για μερικά από τα αυτοκίνητα που έχουν γράψει ιστορία. Είτε τα λατρέυετε, είτε όχι καλό είναι να ξέρετε την ιστορία πίσω από το όνομα. Ας δούμε λοιπόν πότε ξεκίνησαν όλα και ποια μοντέλα της ιαπωνικής μάρκας φέρουν το θρυλικό πλέον λογότυπο.
Το όνομα Type R λοιπόν (Αγωνιστικού τύπου στα ελληνικά – Type Racing αγγλικά), εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1992, με την παρουσίαση της πρώτης γενιάς NSX Type R. Στόχος της Honda ήταν η δημιουργία ενός αυτοκινήτου το οποίο προσέφερε άφθονη οδηγική απόλαυση και την ταχύτητα ενός αγωνιστικού μοντέλου, με την ισχύ ενός κινητήρα 3.0 λτ. V6 απόδοσης 280 ίππων. Πολλοί τότε έκαναν λόγο για την «ιαπωνική Ferrari». Η έκδοση Type R όμως του NSX πήγαινε το concept ένα βήμα παρπαπέρα, καθώς ένα εκτενές πρόγραμμα μείωσης βάρους αφαίρεσε σχεδόν 120 κιλά από το στάνταρ NSX. Ήταν η πρώτη φορά που το κόκκινο έμβλημα της Honda, η κόκκινη ταπετσαρία και το εξωτερικό χρώμα Championship White εμφανίσθηκαν σε Honda παραγωγής.
Ο χρωματικός συνδυασμός ήταν φόρος τιμής στην κληρονομιά της Honda στη Formula 1, αποτυπώνοντας τα αγωνιστικά χρώματα που εμφανίστηκαν στα μονοθέσια Honda RA271 και RA272. Το RA271 ήταν το πρώτο Ιαπωνικό μονοθέσιο που έτρεξε σε Formula 1, ενώ το RA272 ήταν το πρώτο της χώρας που κέρδισε σε Grand Prix, παίρνοντας την καρό σημαία στο Μεξικό το 1965. Και τα δύο οχήματα ήταν βαμμένα λευκά με ένα κόκκινο «ήλιο» – εμπνευσμένο από την εθνική σημαία της Ιαπωνίας – κάτι που συνεχίστηκε ως παράδοση και στις μελλοντικές εκδόσεις Type R.
Το 1995, η Honda παρουσίασε την πρώτη γενιά Integra Type R, επίσημα διαθέσιμη μόνο στην Ιαπωνική αγορά. Ο τετρακύλινδρος 1.8 λτ. VTEC απέδιδε 200 ίππους και είχε κόφτη στις 8.000 σ.α.λ. Η αναβαθμισμένη έκδοση ήταν ελαφρύτερη από το στάνταρ Integra, διατηρώντας την ίδια ακαμψία, και προσέφερε ένα πεντατάχυτο μηχανικό κιβώτιο πυκνής κλιμάκωσης και αναβαθμισμένη ανάρτηση και φρένα.
Το Ιαπωνικό Honda Civic Type R του 1997 που ακολούθησε, χρησιμοποιούσε το διάσημο κινητήρα B16 1.6 λτ. – τον πρώτο σε μοντέλο μαζικής παραγωγής που προσέφερε ειδική ισχύ πάνω από 100 ίππους ανά λίτρο. Διέθετε πιο άκαμπτο πλαίσιο, εμπρός και πίσω ανάρτηση με διπλά ψαλίδια, αναβαθμισμένα φρένα και ελικοειδές μπλοκέ διαφορικό.
Οι Ευρωπαίοι πελάτες είχαν τη δυνατότητα να αποκτήσουν το Type R για πρώτη φορά με τη μορφή του Integra Type R του 1998. Με την ισχύ ενός τετρακύλινδρου 1.8 λτ. κινητήρα VTEC, το ιαπωνικό κουπέ απέδιδε 190 ίππους με το κόκκινο επίσης στις 8.000 σ.α.λ. Η φιλοσοφία εξοικονόμησης βάρους περιελάμβανε ακόμα και πιο λεπτά κρύσταλλα παρμπρίζ για τις Ευρωπαϊκές εκδόσεις.
Το πρώτο πεντάθυρο Type R παρουσιάστηκε το 1999 και ήταν το Accord Type R. Διέθετε πιο σκληρό πλαίσιο και ανάρτηση, ισχυρότερα φρένα και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Επίσης προσέφερε διπλό σύστημα εξαγωγής και προαιρετική πίσω αεροτομή.
Το 2001 σηματοδότησε το ντεμπούτο της δεύτερης γενιάς Integra Type R για την Ιαπωνική αγορά, και την παρουσίαση της δεύτερης γενιάς Civic Type R. Αυτή σηματοδότησε την πρώτη φορά που μοντέλο Type R κατασκευάστηκε στη Honda Βρετανίας στο Swindon.
Το 2002, η δεύτερη γενιά NSX Type R εμφανίσθηκε στην Ιαπωνία, σαν μία περαιτέρω εξέλιξη της αγωνιστικής φιλοσοφίας. Αξιοσημείωτη ήταν η χρήση ανθρακονημάτων για τη μείωση του βάρους, συμπεριλαμβανομένης της μεγάλης πίσω αεροτομής και του καπό με αεραγωγούς. Το αυτοκίνητο παραμένει το πιο σπάνιο των μοντέλων Type R της Honda.
Η τρίτη γενιά Civic Type R παρουσιάστηκε το Μάρτιο 2007, και ήταν διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις. Οι Ιάπωνες πελάτες μπορούσαν να αποκτήσουν ένα τετράθυρο sedan με τετρακύλινδρο κινητήρα 2.0 λτ. VTEC με 225 ίππους και ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση, ενώ το Type R της Ευρωπαϊκής αγοράς ήταν βασισμένο στο πεντάθυρο hatchback, με κινητήρα 2.0 λτ. VTEC που απέδιδε 201 ίππους στις 7.800 σ.α.λ.
Η τέταρτη γενιά Civic Type R λανσαρίστηκε το 2015 με πολλές τεχνολογικές πρωτιές. Στην καρδιά του βρισκόταν ο πρώτος κινητήρας VTEC Turbo – ο πιο αποδοτικός και ισχυρός κινητήρας στην ιστορία του Type R – που απέδιδε 310 ίππους στις 6.500 σ.α.λ. και ροπή 400 Nm από τις 2.500 σ.α.λ. Επίσης, εμφανίσθηκε ένα νέο +R mode προσφέροντας στους οδηγούς τη δυνατότητα να επιλέξουν μία αγωνιστική οδηγική εμπειρία – με αυξημένη απόκριση του κινητήρα και αίσθηση διεύθυνσης και βελτιωμένες ρυθμίσεις αποσβεστήρων – πιέζοντας ένα μπουτόν. Στη φάση εξέλιξής της, η τέταρτη γενιά Civic Type R έθεσε νέο ορόσημο προσθιοκίνητου αυτοκινήτου παραγωγής στο Nürburgring Nordschleife.
Η εξέλιξη της ιστορίας είναι λίγο έως πολύ γνωστή, με την εμφάνιση του νέου Honda Civic Type R για το οποίο έχουμε γράψει αναλυτικά εδώ, ενώ εδώ μπορείτε να δείτε τον χρόνο ρεκόρ του για προσθιοκίνητα στο Nurburgring και εδώ να κάνει το 0-233 χλμ./ώρα.
Διαβάστε ακόμη:
Πότε έρχεται στην Ελλάδα το νέο Honda Civic και το Type R;
Τα 7 supercars που υποκλίθηκαν στο νέο Honda Civic Type R (+video)