- Toyota iQ 1.0
H Toyota παρουσίασε στις 5 Νοεμβρίου του 2008 στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το μικρότερο στον κόσμο τετραθέσιο αυτοκίνητο με μήκος κάτω από 3 μέτρα, το «ευφυές» iQ. Αναμφίβολα ήταν (και παραμένει) ένα πολύ ξεχωριστό λιλιπούτιο αυτοκίνητο υψηλής «νοημοσύνης», που είχε ως βασικό στόχο το smart fortwo, διαθέτοντας όμως πολύ καλύτερα χαρακτηριστικά.
Παρόλα αυτά δεν κατάφερε να επιτύχει εμπορικά, αφού τα πέντε πρώτα χρόνια κυκλοφορίας του στην Ευρώπη πωλήθηκαν κάτι παραπάνω από 95.000 iQ, όταν η Toyota είχε θέσει ετήσιο στόχο 80.000 οχήματα. Ένας βασικός λόγος που δεν το προτίμησε ο κόσμος ήταν η υψηλή τιμή του. Για παράδειγμα στην Ελλάδα όταν λανσαρίστηκε στις αρχές του 2009 το 1.0 VVT-i 68 PS εκκινούσε από τις 12.850 ευρώ, όταν το smart fortwo coupe 71 PS mhd πωλούνταν από 10.800 ευρώ (με πολύ λιγότερο εξοπλισμό) και άλλα μίνι μοντέλα εκκινούσαν κάτω από 10.000 ευρώ. Πιθανώς αν έβαινε ένα σύγχρονο iQ με υβριδικό κινητήρα ή αμιγώς ηλεκτρικό να είχε μια καλύτερη τύχη.
Τώρα στην αγορά των μεταχειρισμένων μπορεί κανείς να επιλέξει μεταξύ δεκάδων διαθέσιμων Toyota iQ. Ένας μέσος όρος τιμών κυμαίνεται κοντά στις 8.000 ευρώ, που σημαίνει ότι παραμένει ακριβό συγκριτικά με άλλα μίνι μοντέλα ή και μικρά ίδιας ηλικίας (2009-2013). Από τη βασική κιόλας έκδοσή του, το iQ είναι πολύ καλά εξοπλισμένο και περιλαμβάνει ESP, 9 αερόσακους, air condition, ηχοσύστημα, ζάντες αλουμινίου και όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες -μεταξύ άλλων. Ένα από τα βασικά του ατού και σήμερα όπου οι δρόμοι είναι πηγμένοι από κίνηση και παρκαρισμένα αυτοκίνητα, είναι το εξαιρετικά μικρό μήκος των μόλις 2.985 χιλιοστών. Επίσης, παρά τα χρόνια του παραμένει ενδιαφέρον και ξεχωριστό σε σχεδιασμό εξωτερικά και στο εσωτερικό του.
Ο θάλαμος των επιβατών του iQ διακρίνεται ακόμα και με τα τωρινά δεδομένα για την πολύ καλή ποιότητα κατασκευής του. Σχεδιαστικά από τα πιο ιδιαίτερα στοιχεία του είναι η τριγωνική κεντρική κονσόλα. Ωστόσο υπάρχουν ατοπήματα στην εργονομία, όπως είναι τα δύο μόνο μικρά μπουτόν που υπάρχουν στο τιμόνι για τις λειτουργίες του ηχοσυστήματος, στην προσπάθεια μείωσης των χειριστηρίων. Σήμερα για παράδειγμα θα ενσωματώνονταν στην οθόνη του infotainment. Επίσης, ο οδηγός κάθεται ψηλά και το ρυθμιζόμενο σε ύψος τιμόνι είναι σχετικά χαμηλά τοποθετημένο, ενώ άβολο είναι το υποπόδιο. Από πλευράς χώρων οι δύο εμπρός επιβάτες κάθονται άνετα, αλλά πίσω χωρούν μόνο μικρά παιδιά. Ο χώρος αποσκευών είναι πρακτικά ανύπαρκτος με τα 32 λίτρα χωρητικότητας, όμως αυξάνεται στα 242 λίτρα με την αναδίπλωση της πλάτης του πίσω καθίσματος.
Ο 1.0 VVT-i τρικύλινδρος κινητήρας των 68 ίππων που έχει τοποθετηθεί στα Yaris και Aygo, τροφοδοτούσε και το iQ. Στην πόλη όπου άλλωστε προορίζεται διαθέτει καλή απόκριση και είναι ελαστικός από τις χαμηλές στροφές, με αποτέλεσμα ο οδηγός να μη χρειάζεται να καταφεύγει συχνά στον πεντατάχυτο επιλογέα. Σε πιο ανοιχτούς δρόμους αργεί να επιταχύνει λόγω και της μακριάς 4ης και 5ης ταχύτητας. Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα τα φτάνει σε 14,7 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει τα 150 χλμ./ώρα. Η κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες βρίσκεται λίγο πιο πάνω από τα 6 λτ./100 χλμ., ενώ με εκπομπές CO2 99 γρ./χλμ. τα τέλη κυκλοφορίας για τα μοντέλα από το 2010 και μετά είναι 89 ευρώ.
Παρότι λιλιπούτιο εξωτερικά το Toyota iQ επιτυγχάνει ένα αξιόλογο συνδυασμό κρατήματος και άνεσης, μακράν καλύτερο από το smart fortwo της εποχής. Το στιβαρό του πλαίσιο, τα πλατιά μετατρόχια, το χαμηλό κέντρο βάρους και οι ακροβολισμένοι τροχοί στις γωνίες του αμαξώματος ενισχύουν τη σταθερότητα. Οι αναρτήσεις του με τη μαλακή ρύθμιση ευνοούν την άνεση, αλλά ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας αντιδρά κάπως απότομα σε έντονες ανωμαλίες του οδοστρώματος. Βέβαια, δεν θα αγοράσει κάποιος ένα Toyota iQ για να κάνει ταξίδια ή να το «στρίψει», αλλά για να μετακινείται με τεράστια ευελιξία στην πόλη. Εξάλλου είναι ένα αυτοκίνητο που παραμένει μοναδικό σε πολλούς τομείς και έχει ένα ξεχωριστό στιλ.