Η Volvo με την παρουσίαση του EX30 έκανε ένα από τα σημαντικότερα βήματα στη μακρόχρονη ιστορία της που μετρά σχεδόν ένα αιώνα από το 1927 που ιδρύθηκε. Πρόκειται για το αυτοκίνητο που εκδημοκρατίζει την ηλεκτροκίνηση στην πιο δημοφιλή κατηγορία των μικρών SUV. Το μικρότερο SUV της Volvo αποτελεί το απόσταγμα της τεχνογνωσίας και του σκανδιναβικού design σε μικρότερο μέγεθος, ενσωματώνοντας τις καινοτομίες της σουηδικής φίρμας. Σχεδιάστηκε με υψηλά πρότυπα ασφαλείας, ενώ έχει το μικρότερο αποτύπωμα CO2 από κάθε άλλο Volvo έως σήμερα.
Παράλληλα ξεχωρίζει για κάτι ακόμα πολύ σημαντικό: Με τιμή που ξεκινά από 37.527 ευρώ (δίχως την κρατική επιδότηση των 8.000 ευρώ) στοιχίζει παραπλήσια χρήματα με ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το ποσό αυτό αφορά την έκδοση Single Motor 272hp RWD 51 kWh Core, με εξοπλισμό που περιλαμβάνει τα πάντα σε συστήματα ανέσεων, ασφαλείας, υποβοήθησης του οδηγού και διάφορα ακόμα αξεσουάρ. Με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 69 kWh (Extended Range) στοιχίζει από 42.966 ευρώ, ενώ το Twin Motor 428hp AWD 69 kWh ξεκινά από τις 49.352 ευρώ (δείτε εδώ όλες τις τιμές).
Πολύ μοντέρνο και «στιβαρό» εξωτερικά
Το EX30 υιοθετεί βασικά σχεδιαστικά γνωρίσματα των SUV της Volvo σε μια πιο νεανική μορφή αποπνέοντας στιβαρότητα, όπως άλλωστε αρμόζει παραδοσιακά σε ένα Volvo. Την ηλεκτρική του υπόσταση υποδηλώνει αμέσως στο εμπρός μέρος η κλειστή μάσκα και οι προβολείς με ψηφιακή απεικόνιση του χαρακτηριστικού Σφυριού του Θορ. Παράλληλα τα έντονα νεύρα στο καπό και στις ανάγλυφες πλευρικές επιφάνειες τονίζουν το μυώδες παρουσιαστικό του, όπως οι μεγάλες ζάντες των 18 ή 19 ιντσών. Ξεχωριστό ντιζάιν εμφανίζουν και πίσω κάθετα φωτιστικά σώματα που χωρίζονται σε δύο τμήματα, ενώ τα κάτω ακροβολισμένα ενώνονται με δυο λεπτές λωρίδες και κάνουν το EX30 να φαίνεται πιο πλατύ. Όσον αφορά τις διαστάσεις του μικρότερου Volvo, έχει μήκος 4.233 χλστ. (4.440 χλστ. το XC40), πλάτος 1.837 χλστ., ύψος 1.549 χλστ. και μεταξόνιο 2.650 χλστ. Η απόσταση από το έδαφος είναι στα 165 χλστ.
Μίνιμαλ εσωτερικό με ικανοποιητικούς χώρους
Το εσωτερικό του EX30 αποτελεί τον ορισμό του μινιμάλ σχεδιασμού, αφού πίνακας οργάνων δεν υφίσταται και όλες οι λειτουργίες ελέγχονται από τα πλήκτρα αφής που είναι ενσωματωμένα στην κάθετη οθόνη τύπου tablet των 12,3 ιντσών. Από τη ρύθμιση των καθρεπτών μέχρι και το άνοιγμα του ντουλαπιού που βρίσκεται κάτω από το infotainment και όχι μπροστά από το συνοδηγό. Τα μόνα φυσικά χειριστήρια που υπάρχουν είναι οι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα που είναι τοποθετημένοι στο κεντρικό υποβραχιόνιο ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα. Για τα πίσω παράθυρα δεν εξυπηρετούν, γιατί οι επιβάτες θα πρέπει να σκύψουν προκειμένου να φτάσουν την κονσόλα για να πατήσουν το διακόπτη. Η κεντρική οθόνη με τις ενσωματωμένες εφαρμογές και υπηρεσίες Google και τις απομακρυσμένες λειτουργίες είναι γρήγορη στις εντολές, διαθέτει σύγχρονα γραφικά και όλες τις δυνατότητες συνδεσιμότητας.
Σχετικά με την κατασκευή του εσωτερικού του Volvo EX30, ένα μεγάλο μέρος των υλικών και επενδύσεων προέρχονται από ανακυκλωμένα πλαστικά και υφάσματα. Μαλακές επιφάνειες συναντώνται στα ανώτερα τμήματα και σκληρές τα κατώτερα με πιο άγρια υφή, ενώ η συναρμογή είναι ιδιαίτερα στιβαρή. Όσον αφορά τους χώρους, ο οδηγός και ο συνεπιβάτης θα νιώσουν πολύ άνετα ανεξαρτήτως σωματικής διάπλασης. Στο πίσω κάθισμα ο αέρας για τα πόδια επαρκεί για άτομα κανονικού αναστήματος, όμως υπάρχουν πιο ευρύχωρα μικρά SUV. Το ίδιο ισχύει και για το πορτ μπαγκάζ των 318 λίτρων με επιπλέον 61 λίτρα κάτω από το δάπεδο και άλλα 7 λίτρα κάτω από το εμπρός καπό.
Ως γνήσιο Volvo, το EX30 δεν θα μπορούσε να μη βρίθει συστημάτων ασφαλείας. Το Door Opening Alert για παράδειγμα, προειδοποιεί τον οδηγό μέσω οπτικών και ακουστικών ενδείξεων, αν την στιγμή που ετοιμάζεται να ανοίξει μια πόρτα διέρχεται κάποιο δίκυκλο ή άλλος χρήστης του δρόμου. Εντός του EX30 υπάρχει στάνταρ ένα νέο προηγμένο σύστημα προειδοποίησης οδηγού, το οποίο μέσω αισθητήρων που διαβάζουν τις κινήσεις των ματιών και του προσώπου, κατανοεί αν είναι αφηρημένος, νυσταγμένος ή απρόσεκτος, ακόμη και αν δεν το έχει καταλάβει.
Τρεις επιλογές ηλεκτρικών συνόλων
Το νέο Volvo EX30 καλύπτει ένα ευρύ κοινό με τους συνδυασμούς ηλεκτρικών συνόλων και μπαταριών. Το αρχικό μοντέλο φέρει έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα, ισχύος 272 ίππων και 343 Nm ροπής. Το αμάξωμα των 1,8 τόνων χρειάζεται μόλις 5,7 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα και η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα (όπως σε κάθε νέο Volvo). Η μικρότερη στάνταρ μπαταρία LFP των 51 kWh χρησιμοποιεί τεχνολογία φωσφορικού σιδήρου λιθίου, είναι περισσότερο αποδοτική από πλευράς κόστους και απαιτεί λιγότερους πόρους για την παραγωγή της. Σύμφωνα με τη Volvo η μέγιστη μεικτή αυτονομία φτάνει τα 344 χλμ. με κατανάλωση 16,7 kWh/100 χλμ. Φορτίζει από 0-100% σε 6 ώρες σε wallbox 11kW, ή σε 26 λεπτά σε DC 10-80%.
Στη μέση της γκάμας βρίσκεται το πιο ενδιαφέρον από εμπορικής σκοπιάς σύνολο που οδηγήσαμε, με τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα αλλά με μπαταρία 69 kWh NMC (χρησιμοποιεί λίθιο, νικέλιο, μαγγάνιο και κοβάλτιο) για εκτεταμένη αυτονομία έως 476 χιλιόμετρα. Φορτίζει σε 7,5 ώρες σε 11kW, σε 4 ώρες σε 22kW και 28 λεπτά σε DC 10-80%. Στην πράξη η δύναμη είναι παρούσα ανά πάσα ώρα και στιγμή αθόρυβα και χωρίς κενά (0-100 χλμ./ώρα σε 5,4 δλ.). Όσοι πάλι θέλουν κορυφαίες επιδόσεις και τετρακίνηση, θα προσανατολιστούν στο Twin Motor Performance AWD των 428 ίππων (156+272 hp) και 543 Nm (200+343 Nm), με το 0-100 χλμ./ώρα σε 3,6 δλ. (ταχύτερος χρόνος από κάθε άλλο Volvo παραγωγής). Συνδυάζεται με την μπαταρία των 69 kWh για συνδυαστική αυτονομία 450 χιλιομέτρων.
Άνετο, ευκολοδήγητο αλλά και «στριφτερό»
Από ένα αυτοκίνητο της Volvo περιμένει κανείς να είναι άνετο στο δρόμο, σταθερό και ασφαλές. Το μικρότερο SUV των Σουηδών που βασίζεται στην κοντύτερη εκδοχή της πλατφόρμας SEA (Sustainable Experience Architecture), ακολουθεί κατά γράμμα αυτά τα παραδοσιακά γνωρίσματα, συν του ότι είναι πολύ εύκολο στους χειρισμούς. Χαρακτηριστικό που όποιος κινείται καθημερινά σε αστικό περιβάλλον θα το εκτιμήσει δεόντως, γιατί το αυτοκίνητο είναι πολύ ξεκούραστο. Γεγονός που αποδίδεται σε πολλούς παράγοντες, όπως στην πολύ καλή ποιότητα κύλισης, την απορροφητικότητα των αναρτήσεων, την απουσία θορύβου από τον ηλεκτροκινητήρα, την αμεσότητα στο πάτημα του γκαζιού και την έλλειψη ταχυτήτων.
Το EX30 διαθέτει ιδιαίτερα ενισχυμένη δομή πλαισίου και αυτό γίνεται άμεσα αντιληπτό. Οι ανεξάρτητες αναρτήσεις με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω δίνουν μια μαλακή αίσθηση, αλλά από την άλλη πλευρά δεν αφήνουν το αμάξωμα να παίρνει μεγάλες κλίσεις στις στροφές. Εκεί ακόμα και με έντονη πίεση τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και εφόσον το επιδιώξει έντονα ο οδηγός θα εμφανίσει τάση γλιστρήματος, αλλά με πολύ ομαλό τρόπο. Το τιμόνι με τη μικρή διάμετρο είναι άμεσο στις εντολές του οδηγού και ελαφρύ σε αίσθηση, καθότι εστιάζει και αυτό στην άνεση. Εξάλλου δεν θα πάρει κανείς το EX30 για «στρίψιμο» όπου και πάλι τα καταφέρνει περίφημα, αλλά για να μετακινείται με τη μέγιστη δυνατή άνεση.