Δεν είναι μυστικό πως τα σημερινά αυτοκίνητα βρίθουν ηλεκτρονικών και παρουσιάζουν αυξημένη πολυπλοκότητα, κυρίως στο μέτωπο της συντήρησης. Αναλόγως κατηγορίας και μοντέλου, το ίδιο μπορεί να ισχύει για την οδήγησή τους. Μέρος αυτής, είναι η ανάγνωση των μηνυμάτων που θέλει να μας περάσει το τετράτροχο καμάρι μας, μέσω του πίνακα οργάνων. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στη Μεγάλη Βρετανία ωστόσο, περίπου οι μισοί οδηγοί «γράφουν» το κοντέρ κανονικότατα!
Η εταιρία Robins & Day έβαλε 2.000 οδηγούς να απαντήσουν σε ερωτηματολόγιο, σχετικά με το πόσο δίνουν προσοχή στις ενδείξεις του πίνακα οργάνων. Και τα αποτελέσματα είναι τουλάχιστον ανησυχητικά. Το 46% δήλωσε πως σπάνια κοιτάει για τυχόν αναμμένες λυχνίες, οπότε δεν βλέπει καν τι τους λέει το αυτοκίνητο! Άλλο ένα 19% ανέφερε πως προσέχει το καντράν, αλλά θα συνέχιζε να οδηγεί δίχως να συμβαίνει τίποτα για 2-3 ημέρες, ακόμα κι αν εμφανιζόταν κάποια πολύ σοβαρή ένδειξη. Συνολικά δηλαδή, ένα 64% των οδηγών στο Ηνωμένο Βασίλειο είτε δεν μπαίνει στον κόπο να κοιτάξει λίγο προσεχτικά τον πίνακα οργάνων, είτε τον κοιτάει και δεν δίνει σημασία!
Αυτό είναι που θορυβεί περισσότερο τους ερευνητές, καθώς το 19% του δείγματος αντιστοιχεί σε 6,2 εκατομμύρια οδηγούς, από τους 32,7 εκατ. που κυκλοφορούν νόμιμα στους δρόμους της Μεγάλης Βρετανίας. Η συνηθέστερη αιτιολόγηση για την αγνόηση των μηνυμάτων του καντράν, είναι πως δεν τα πιστεύουν! Το 40% δήλωσε πως δεν δίνει σημασία στις ενδείξεις, καθώς μπορεί να ανάβουν δίχως λόγο. Το 34% παραπέμπει σε στρουθοκαμηλισμό, λέγοντας πως φοβούνται το κόστος επισκευών (κατά το «δεν πάω στον γιατρό, γιατί φοβάμαι τι θα μου βρει»). Το εναπομείναν 26% αποτελείται από«μερακλήδες», που απλά βαριούνται να ασχοληθούν.
Αυτό που επίσης αγνοούν οι «αρνητές του καντράν», είναι πως κάτι τέτοιο επιφέρει νομικές κυρώσεις. Αν ο κάτοχος ενός αυτοκινήτου δεν δώσει τη δέουσα σημασία στις προειδοποιητικές ενδείξεις, η ασφάλεια δεν τον καλύπτει σε τυχόν προβλήματα που θα εμφανιστούν (για εγγύηση δεν το συζητάμε). Για παράδειγμα, εμφανίζεται ένδειξη για δυσλειτουργία στο σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος. Ο οδηγός το αγνοεί και τρακάρει. Όχι μόνο δεν τον καλύπτει η ασφάλεια, ακόμα κι αν έχει μικτή, αλλά αν προσπαθήσει να επιρρίψει ευθύνες στο όχημα, τότε ο κατασκευαστής μπορεί να τον «λιανίσει» στο δικαστήριο για συκοφαντική δυσφήμιση και τα συναφή. Οπότε προσέχουμε τον πίνακα οργάνων, για να μην «τρέχουμε».