Ένας από τους βασικούς λόγους που τα SUV εξελίχτηκαν σε παντοκράτορα της αγοράς, είναι η αίσθηση ασφάλειας που προσφέρουν. Ψηλή θέση οδήγησης, αρχοντική εποπτεία στο δρόμο, αφ’ υψηλού βλέμματα σε κανονικά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, γενικότερα μια εντύπωση ατρωσίας. Εντύπωση που σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να επαληθευτεί. Σε σύγκρουση με ένα supermini, για παράδειγμα, το SUV όντως θα βάλει αρκετό μέρος του άλλου οχήματος από κάτω, υποφέροντας από λιγότερες ζημιές. Ή, για να το θέσουμε από διαφορετική οπτική, θα προκαλέσει μεγαλύτερες στον άλλον. Ακόμα χειρότερα αν αντί για αυτοκίνητο, βρεθεί πεζός.
Το IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) δημοσίευσε μελέτη σχετικά με ατυχήματα στην Αμερική που σχετίζονται με πεζούς, και την σοβαρότητα των τραυματισμών αναλόγως αμαξώματος. Δίχως καμία δόση έκπληξης, τα SUV είναι αυτά που δημιουργούν τα περισσότερα προβλήματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ινστιτούτου ασφάλειας, που περιλαμβάνουν αναφορές της αστυνομίας, ιατρικές εξετάσεις και αναπαραστάσεις ατυχημάτων, τα SUV και αγροτικά των οποίων η αρχή του καπό βρίσκεται πάνω από 1 μέτρο από το έδαφος και η μάσκα έχει γωνία 65 μοιρών ή λιγότερο, εμφανίζουν 45% περισσότερες πιθανότητες να προκαλέσουν θάνατο σε περίπτωση σύγκρουσης με πεζό, από ό,τι ένα κανονικό αυτοκίνητο. Συγκεκριμένα, εν συγκρίσει με οχήματα όπου το καπό δεν έχει ύψος άνω των 760 χλστ. και το εμπρός μέρος δεν είναι τόσο κάθετο. Με άλλα λόγια, η εικόνα ενός μέσου χάτσμπακ ή σεντάν.
Στην «γκρίζα ζώνη» μεταξύ 76 εκατοστών και 1 μέτρου, όπου τοποθετούνται πολλά crossover, η έκταση των τραυματισμών εξαρτάται από το σχήμα του ρύγχους. Όσο πιο σφηνοειδές, τόσο καλύτερα. Ο λόγος; Σε περίπτωση χτυπήματος πεζού, μια τέτοια «μούρη» τον ξαπλώνει στο καπό ομαλότερα και πιο ομοιόμορφα, κατανέμοντας πιο σωστά τα φορτία της σύγκρουσης στο ανθρώπινο σώμα. Ένα ογκώδες μπροστινό, αντίθετα, ουσιαστικά εμβολίζει το θύμα και αντί να τον στείλει στο καπό, τον πετάει στο έδαφος. Με αυτό τον τρόπο, ο πεζός (και ο ποδηλάτης, στο ίδιο καζάνι βράζουν) υποφέρει από δυο δεινά: αφενός το SUV απορροφά λιγότερα φορτία από τη σύγκρουση (σε σχέση με ένα κανονικό τύπο αμαξώματος), αφετέρου υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να πατήσει τον άνθρωπο αφού τον ρίξει στην άσφαλτο!
Οι ερευνητές εξέτασαν πολλά άλλα χαρακτηριστικά του οχήματος, συμπεριλαμβανομένης της γωνίας του παρμπρίζ, του μήκους του καπό, αλλά και της γωνίας του. Μεταξύ αυτών, η κλίση του καπό εμφανίζει τη μεγαλύτερη επίδραση. Τα οχήματα με επίπεδα καπό, δηλαδή με κλίση 15 μοιρών και κάτω, παρουσιάζουν 25% περισσότερη θνησιμότητα από τα οχήματα με πιο κεκλιμένα καπό, ανεξάρτητα από το ύψος και το σχήμα του εμπρός μέρους.