Η Toyota το 2008 λανσάρισε το ξεχωριστό και με καινοτομίες μίνι μοντέλο iQ, το οποίο στόχευε απευθείας στο smart fortwo και παρόλο που ήταν καλύτερο από αυτό, δεν έτυχε ανάλογης εμπορικής επιτυχίας. Το υψηλής «νοημοσύνης» λιλιπούτιο ιαπωνικό αυτοκίνητο με μήκος μόλις 2.985 χιλιοστά και έντονα νεανική σχεδίαση, παραμένει μέχρι σήμερα ιδιαίτερα μοντέρνο και αποτελεί μια πολύ καλή πρόταση για αστικές μετακινήσεις. Ωστόσο οι τιμές του διατηρούνται σε σχετικά υψηλά επίπεδα, αφού τα 1.000άρια μοντέλα του 2009-2010 πωλούνται γύρω στις 8.000 ευρώ. Όμως από τη βασική τους έκδοση διαθέτουν πλούσιο εξοπλισμό ανέσεων και ασφαλείας, όπως ESP, 9 αερόσακους, air condition, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες κ.λπ.
Οικονομικός και αποδοτικός ο 1.0 λτ. κινητήρας
Ο 3κύλινδρος 1.000άρης κινητήρας που έχει τοποθετηθεί και στα Yaris – Aygo ταιριάζει κατάλληλα στο μικρό αμάξωμα του iQ, συνδυάζοντας τις σβέλτες επιδόσεις με την χαμηλή κατανάλωση. Παρά την 3κύλινδρη κεφαλή του ο θόρυβος και οι κραδασμοί που περνούν στην καμπίνα είναι περιορισμένοι. Στις αστικές μετακινήσεις προσφέρει την απαραίτητη σβελτάδα, είναι ελαστικός από τις χαμηλές στροφές και ο οδηγός δε χρειάζεται να καταφεύγει συχνά στο 5τάχυτο επιλογέα με την θετική αίσθηση. Εκτός πόλεως οι επιταχύνσεις εν κινήσει μετριάζονται εν μέρει από τη μακριά 4η και 5η ταχύτητα, ενώ μέχρι και την 3η ταχύτητα έχει την απαραίτητη ζωντάνια. Η κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες κυμαίνεται λίγο πιο πάνω από τα 6 λίτρα.
Μοντέρνο εσωτερικό με προσεγμένη ποιότητα
Ο θάλαμος των επιβατών του iQ είναι από τους πιο ποιοτικούς και ξεχωριστούς σχεδιαστικά που μπορεί να βρει κανείς σε μίνι αυτοκίνητο, ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Σχεδιαστικά τα πιο ιδιαίτερα στοιχεία του είναι η τριγωνική κεντρική κονσόλα και οι χειρολαβές των θυρών με το ιδιόμορφο κυματοειδές σχήμα. Τα πλαστικά με την προσεγμένη συναρμογή που συναντώνται στο εσωτερικό είναι σκληρά με καλή υφή, ενώ μαλακό υλικό υπάρχει στην πλευρά του συνοδηγού. Ατοπήματα υπάρχουν στην εργονομία, όπως είναι τα δύο μόνο μικρά μπουτόν που υπάρχουν στο τιμόνι για τις λειτουργίες του ηχοσυστήματος. Ο οδηγός κάθεται ψηλά και το ρυθμιζόμενο καθ’ύψος τιμόνι βρίσκεται σχετικά χαμηλά, ενώ άβολο είναι το υποπόδιο με την οριζόντια κλίση.
Όσον αφορά τους χώρους, ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθονται άνετα, όχι όμως και φιλοξενούμενοι στο πίσω τμήμα του εσωτερικού. Εκεί άτομα κανονικού ύψους (γύρω στα 1,75 μ.) δεν χωρούν και ουσιαστικά μπορούν να μετακινηθούν μόνο παιδιά. Ο χώρος αποσκευών των μόλις 32 λίτρων είναι σαν μια θήκη και μεγαλώνει μόνο όταν πέσουν οι πλάτες του πίσω καθίσματος.
Πολύ καλή οδική συμπεριφορά
Παρά τις πολύ μικρές του διαστάσεις, το iQ συνδυάζει με επιτυχία το «κράτημα» στο δρόμο με την άνεση. Το στιβαρό του πλαίσιο σε συνδυασμό με τα φαρδιά μετατρόχια, το χαμηλό κέντρο βάρους και τους ακροβολισμένους τροχούς συμβάλλουν στην σταθερότητα του αυτοκινήτου. Έτσι ο οδηγός του μπορεί να κινείται με ασφάλεια και σε ρυθμούς ταξιδιού, ενώ η μαλακή του ανάρτηση εξασφαλίζει καλή άνεση. Μόνο σε έντονες ανωμαλίες του δρόμου ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας αντιδρά κάπως απότομα. Οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές είναι λογικές και το ESP αναλαμβάνει άμεσα δράση μόλις διαγνώσει απώλεια πρόσφυσης. Το τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση ικανοποιεί σε αίσθηση, όπως και τα αποτελεσματικά φρένα.
(+): Ξεχωριστός σχεδιασμός, ευελιξία, ευκολία στην οδήγηση, ποιότητα, οδική συμπεριφορά, κατανάλωση, εξοπλισμός
(-): Τιμή, περιορισμένοι πίσω χώροι, ανύπαρκτος χώρος αποσκευών, εργονομικά ατοπήματα, επιδόσεις εν κινήσει
Τεχνικά χαρακτηριστικά | |||
Κινητήρας | 1.0 VVT-i | Τελική Ταχύτητα | 150 χλμ./ώρα |
Κυβισμός | 998 | 0-100 χλμ./ώρα | 14,7 δλ. |
Κύλινδροι/Βαλβίδες | 3/12 | Μέση Κατανάλωση | 5,1 λτ./100χλμ. |
Ισχύς | 68/6.000 σ.α.λ. | Μήκος | 2.985 |
Ροπή | 91/4.800 σ.α.λ. | Πλάτος | 1.679 |
Φρένα Εμπρός | Αερ. Δίσκοι | Ύψος | 1.501 |
Φρένα Πίσω | Ταμπούρα | Μεταξόνιο | 1.999 |