Στα μέσα του 2020 η Volvo καινοτομούσε για ακόμα μια φορά στον τομέα της ασφάλειας, τοποθετώντας ηλεκτρονικό περιοριστή τελικής 180 χλμ./ώρα σε όλα της τα νέα μοντέλα. Από εκείνη τη στιγμή ήταν σαν να ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για κόφτες παντού, καθότι αμέσως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλείας και το National Transportation Safety Board (NTSB – Συμβούλιο Ασφαλείας Μεταφορών στις Η.Π.Α.) άρχισαν να επεξεργάζονται την ιδέα για περιορισμό της τελικής σε κάθε νέο αυτοκίνητο, ανεξαρτήτως κατασκευαστή. Το πρώτο βήμα είναι ζήτημα λίγων ημερών, καθώς από την 7η Ιουλίου -και σύμφωνα με τις διατάξεις του GSR2 (General Safety Regulations 2)- καθίσταται υποχρεωτική η τοποθέτηση του συστήματος Intelligent Speed Assistance (ISA για συντομία) σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα.
Το ISA χρησιμοποιεί τα δεδομένα του GPS και του συστήματος ανάγνωσης σήμανσης, ώστε να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το όριο ταχύτητας στον εκάστοτε δρόμο. Αν υπερβούμε αυτό το όριο, τότε εμφανίζεται η σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων και ταυτόχρονα αρχίζει να «βαράει» μια -αρκετά διαπεραστική/ενοχλητική σε ορισμένα μοντέλα- ηχητική ειδοποίηση. Προς το παρόν, το εν λόγω σύστημα μπορούμε να το απενεργοποιούμε μέσα από το μενού των επικουρικών συστημάτων. Στο άμεσο μέλλον, όμως, τα «μπιπ-μπιπ» και οι ενδείξεις θα επιμένουν μέχρι να εναρμονιζόμαστε με το όριο ταχύτητας, δίχως να παρέχεται επιλογή «on-off» από το infotainment. Κι αυτό είναι μόνο η αρχή.
Οι νομοθέτες σε Ευρώπη και Αμερική εξετάζουν το ενδεχόμενο για το βήμα παραπάνω, που θα περιλαμβάνει επέμβαση του ISA στην απόδοση του κινητήρα! Τα ηλεκτρονικά, δηλαδή, θα περιορίζουν αυτόματα την ταχύτητα έως ότου το αυτοκίνητο να είναι σύννομο με το εκάστοτε όριο ταχύτητας. Σε αντίθεση με τους κλασικούς περιοριστές, ωστόσο, ο οδηγός θα μπορεί να τον παρακάμψει πατώντας τέρμα το γκάζι. Το σύστημα τότε θα μπαίνει σε λειτουργία προσπεράσματος, θεωρώντας ότι ο χειριστής ζητάει παραπάνω δύναμη και καλείται να υπερβεί το όριο για λόγους ασφαλείας. Όταν ο οδηγός θα αφήνει το γκάζι και η ταχύτητα θα επανέρχεται στο προκαθορισμένο όριο, τότε ο περιοριστής θα ενεργοποιείται εκ νέου.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν αρκετές συζητήσεις για το σημείο ελαστικότητας. Αρχικά, εν είδει περιόδου γνωριμίας, θα υπάρχει επιλογή απενεργοποίησης – όπως συμβαίνει με όλα τα επικουρικά συστήματα (αυτόματο φρενάρισμα, διατήρηση λωρίδας κλπ). Αν συμβεί ατύχημα με το ISA απενεργοποιημένο, τα δεδομένα θα το φανερώνουν και ο υπαίτιος θα τιμωρείται με τις δέουσες κυρώσεις. Μεταγενέστερα, αφού θα έχουμε μάθει να ξεμένουμε υποχρεωτικά από γκάζι αφ’ ενός σημείου και πέρα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να μην παρακάμπτεται στο ελάχιστο. «Τραβηγμένο» σενάριο, αλλά η συζήτηση των Ευρωπαίων νομοθετών κάνει λόγο για ολοκληρωτική λειτουργία. Ακόμα κι αν πατάς τέρμα το γκάζι, εφόσον θα είσαι στο όριο δεν θα έχεις ελευθέρας!