Οι τιμές των αυτοκινήτων «ζεματάνε» εδώ και μια τετραετία. Από τότε που μπήκαν στη ζωή μας όροι όπως «πανδημία», «έλλειψη μικροτσίπ» και «προβλήματα στην αλυσίδα ανεφοδιασμού», για να ακολουθήσουν οι κλασικοί του πολέμου και των γενικότερων νομοθεσιών γύρω από την αυτοκίνηση. Από το 2020 και μετά μονίμως ανακύπτει κάτι, που συμβάλλει στην αύξηση του κόστους – χώρια ότι πολλές εταιρίες το εκμεταλλεύονται και «βαράνε», ακόμα κι όταν δεν υπάρχει πρόβλημα. Άλλο ένα έρχεται να προστεθεί φέτος το καλοκαίρι, υπό τη μορφή του GSR2.
Τι είναι αυτό που μοιάζει με όνομα μοτοσικλέτας ή έκδοσης του Mitsubishi Evo; Το General Safety Regulations 2 αποτελεί το ευρύτερο πλαίσιο συστημάτων ασφαλείας, που όλα τα νέα αυτοκίνητα θα πρέπει να διαθέτουν στο στάνταρ εξοπλισμό τους. Ένα πλαίσιο του οποίου η μελέτη ξεκίνησε από την προηγούμενη δεκαετία και οριστικοποιήθηκε το 2019, ξεκινώντας να εφαρμόζεται σταδιακά από το 2022. Ως καταληκτική ημερομηνία ορίζεται η 7η Ιανουαρίου 2029, όταν και όλες οι τεχνολογίες θα πρέπει να είναι ενσωματωμένες στα οχήματα. Μέχρι τότε θα έχουμε εξελίξεις κάθε δυο χρόνια, τον Ιούλιο. Στις 6 του μηνός το ’22 μπήκε η πρώτη «δόση», στις 7 του φετινού Ιούλη θα μπει η δεύτερη και επίσης στις 7 του δεύτερου καλοκαιρινού μήνα, αλλά το 2026, θα μπει η τρίτη. Προσθήκες που, όπως ξεκαθαρίζουν οι ιθύνοντες των αυτοκινητοβιομηχανιών, αναπόφευκτα θα αυξάνουν τις τιμές.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του GSR2 από την 7η Ιουλίου που μας έρχεται, κάθε αυτοκίνητο που έχει λανσαριστεί από το 2022 και μετά (λανσαριστεί, όχι αγοραστεί) θα πρέπει να περιλαμβάνει στο βασικό εξοπλισμό ούτε λίγο-ούτε πολύ, 20 τεχνολογίες συστημάτων ασφαλείας. Κάποιες τις ξέρουμε ήδη (αυτόματο φρενάρισμα, διατήρηση λωρίδας), κάποιες τις ξέρουμε αλλά ακόμα δεν είναι στάνταρ σε πολλά μοντέλα (αναγνώριση σήμανσης κυκλοφορίας, έλεγχος τυφλών σημείων , αναγνώριση εγρήγορσης οδηγού) και κάποιες ακόμα, θα τις δούμε για πρώτη φορά. Οι κυριότερες δεν είναι άλλες από το αλκοολόμετρο και τον καταγραφέα δεδομένων («μαύρο κουτί» με άλλα λόγια), ενώ μαζί τους έρχεται και το σύστημα υποβοήθησης ταχύτητας. Όλα αυτά, όμως, κοστίζουν. Ειδικά όταν καλείσαι να τα προσαρμόσεις σε πλατφόρμες, οι οποίες αρχικά δεν εξελίχθηκαν με τέτοιες τεχνολογίες.
Οι ειδικοί της αυτοκινητοβιομηχανίας προειδοποιούν για μεγάλες αυξήσεις στις τιμές, κυρίως στις μικρότερες κατηγορίες – εκεί δηλαδή όπου τέτοια συστήματα είτε δεν μπαίνουν στάνταρ, είτε -αρκετά εξ αυτών- δεν προσφέρονται καν. Μέσο κόστος δεν γίνεται να υπολογιστεί με ακρίβεια, αλλά οι αναφορές κάνουν λόγο για τουλάχιστον 1.500-2.000 ευρώ πάνω φέτος. Μάλιστα αρκετοί μηχανικοί υπογραμμίζουν πως ορισμένα συστήματα ουσιαστικά τζάμπα επιβάλλονται, καθώς οι συνθήκες από χώρα σε χώρα διαφέρουν τόσο ώστε επηρεάζουν σε τεράστιο βαθμό την αποτελεσματικότητά τους. Η αναγνώριση σήμανσης, για παράδειγμα, πάει χαμένη με τις πινακίδες που έχουμε στο επαρχιακό δίκτυο. Βάσει κανονισμών, όμως, θα πρέπει να την έχει κάθε αυτοκίνητο που πωλείται σε αντιπροσωπεία – με την ανάλογη επιβάρυνση στο τιμολόγιο.