Το νέο σύστημα υποβοήθησης ταχύτητας ή αλλιώς ISA (Intelligent Speed Assistance) αναμένεται να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι των νέων οχημάτων (επιβατικά, επαγγελματικά, φορτηγά και λεωφορεία) που θα ταξινομούνται από τον Ιούλιο του 2022.
Μάλιστα μετά από δυο χρόνια το ISA θα εντάσσεται στον υποχρεωτικό εξοπλισμό των νέων οχημάτων! Η πρόταση για την εφαρμογή της συγκεκριμένης τεχνολογίας έχει εγκριθεί από το Φεβρουάριο του 2019 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ως μια προσπάθεια να μειωθούν σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα κι οι θάνατοι που οφείλονται σε αυτά έως και 20%.
Πώς δουλεύει όμως το σύστημα υποβοήθησης ταχύτητας;
Το σύστημα αυτό αξιοποιεί την κάμερα του αυτοκινήτου ή την τεχνολογία του GPS, αναγνωρίζοντας αμέσως τα όρια ταχύτητας. Από εκεί κι έπειτα μέσω του cruise control και του speed limiter ελέγχεται η ταχύτητα του αυτοκινήτου. Οι πάροχοι του εν λόγω συστήματος οφείλουν να συνεργάζονται με πιστοποιημένους χάρτες, όπως αυτούς που προσφέρει αυτή τη στιγμή η Google κι άλλες μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες. Το ISA θα υπάρχει από το εργοστάσιο στο εκάστοτε όχημα και οι κάτοχοι δεν θα επιβαρύνονται για την χρήση του τα πρώτα 7 χρόνια. Από εκεί κι έπειτα είναι στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε κατασκευαστή να επιβάλλει μια συνδρομή. Αυτό που πρέπει να έχουν κατά νου οι χρήστες του συστήματος είναι πως το ISA είναι ένα σύστημα υποβοήθησης και τίποτε άλλο. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός έχει πάντα τον πλήρη έλεγχο του οχήματός του και επομένως μπορεί να παρακάμψει το σύστημα με ένα σανίδωμα του πεντάλ γκαζιού. Ότι δηλαδή ισχύει και σήμερα όταν έχουμε ενεργοποιημένο είτε το cruise control, είτε το speed limiter. Πέρα από την παράκαμψη του συστήματος ο οδηγός θα μπορεί να απενεργοποιήσει το ISA χωρίς κανένα πρόβλημα, ωστόσο, το σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα κατά την εκκίνηση του οχήματος. Η επέμβαση του συστήματος δεν υλοποιείται μέσω των φρένων, αλλά με το σύστημα ψεκασμού, μειώνοντας ανάλογα και την ισχύ του κινητήρα, με την πέδηση να πρέπει πάντοτε να γίνει από τον οδηγό του οχήματος. Σε κάθε περίπτωση ο οδηγός είναι ο κύριος υπεύθυνος για την οδήγηση του εκάστοτε οχήματος και οφείλει να τηρεί τα όρια ταχύτητας κάθε φορά.
Τι θα γίνεται με τα δεδομένα των χρηστών;
Αυτό που τονίζουν οι ειδικοί είναι πως όλα τα νέα αυτοκίνητα έχουν πλέον το περιβόητο «μαύρο κουτί». Αυτό που ισχύει είναι πως η καταγραφή των δεδομένων συντελείται μόνο για δευτερόλεπτα πριν και μετά από ένα ατύχημα, η αποθήκευση των οποίων πρέπει να υλοποιείται ανώνυμα και σε άκρως προστατευμένο περιβάλλον. Αυτό που αναφέρουν οι ιθύνοντες είναι πως τα δεδομένα διαβιβάζονται στις ανακριτικές αρχές για ένα ατύχημα κι όχι στις ασφαλιστικές εταιρείες.