Τα συστήματα ασφαλείας, αλλά και εκείνα της αυτόνομης οδήγησης, έχουν ως πρωταρχικό μέλημα τη βοήθεια του οδηγού. Ο τρόπος που χρησιμοποιούνται, ωστόσο, περισσότερα προβλήματα δημιουργεί παρά λύνει. Αυτό δείχνει η τελευταία έρευνα του IIHS, που φανερώνει πως ο άνθρωπος πίσω από το τιμόνι έχει το μυαλό του οπουδήποτε αλλού, από το να οδηγεί.
Το Insurance Institute of Highway Safety διεξήγαγε ένα πείραμα, όπου 29 διαφορετικοί οδηγοί έκατσαν στα πηδάλια δυο σύγχρονων αυτοκινήτων, γεμάτων τεχνολογία. Το ένα ήταν ένα Volvo S90 του 2017, ενώ το άλλο ένα Tesla Model 3 του 2020. Ο λόγος που δεν επιλέχθηκαν καινούργια μοντέλα, ήταν για να υπογραμμιστεί το γεγονός πως ανάλογες εφαρμογές μπορεί να βρει κάποιος και σε μεταχειρισμένα, επισημαίνοντας τη σωστή προσέγγιση που πρέπει να έχει κάποιος όταν οδηγεί τέτοια τετράτροχα. Ποια είναι αυτή; Να διατηρεί βλέμμα στο δρόμο και χέρια στο τιμόνι, όντας πάντα υπεύθυνος για τον απόλυτο έλεγχο του οχήματος. Τί κάνουν, όμως, οι άνθρωποι όταν αισθανθούν ότι το αυτοκίνητο κάνει τη δουλειά για εκείνους;
Όπως αποτυπώνεται στα αποτελέσματα της μελέτης, τα πάντα εκτός από το να οδηγούν. Και οι 29, μηδενός εξαιρουμένου, με το που ενεργοποιούσαν το Pilot Assist (στο Volvo) ή το Autopilot (στο Tesla), άρχιζαν τις «εξωσχολικές» δραστηριότητες. Χτένισμα, μακιγιάζ, φαγητό, περιποίηση στο μούσι, ομιλία και σκρολάρισμα στο κινητό τηλέφωνο, ενώ το όχημα κινείτο κανονικά. Σημειωτέον, αμφότερα τα συστήματα απαιτούν τα χέρια στο τιμόνι. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες, όμως, συνήθισαν τις οπτικές/ηχητικές προειδοποιήσεις μετά από λίγο, όταν δεν ακολουθούσαν τις ενδεδειγμένες ενέργειες, συνεχίζοντας ακάθεκτοι. Την ίδια ώρα, οι μετρήσεις των αντανακλαστικών αναμενόμενα έπιασαν πάτο, καθώς όταν αργείς να αντιληφθείς τί γίνεται γύρω σου, αργείς και να αντιδράσεις.
Οι άσχετες με την οδήγηση δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 30% όταν ήταν στο «on» τα συστήματα, ενώ ανάλογη μείωση εμφάνισαν τα ρεφλέξ. «Αυτά τα αποτελέσματα είναι μια καλή υπενθύμιση του τρόπου με τον οποίο μαθαίνουν οι άνθρωποι», δήλωσε ο πρόεδρος του IIHS, David Harkey. «Αν τους εκπαιδεύεις να σκέφτονται ότι “κοιτάω το δρόμο” σημαίνει να σκουντάνε το τιμόνι κάθε λίγα δευτερόλεπτα, τότε αυτό ακριβώς θα κάνουν. Και στις δύο αυτές μελέτες, οι οδηγοί προσάρμοσαν τη συμπεριφορά τους ώστε να αποσπούν την προσοχή τους. Αυτό δείχνει γιατί χρειάζονται πιο ισχυρές δικλείδες ασφαλείας τα μερικώς αυτόνομα συστήματα, για την αποφυγή κακής χρήσης».