Η Lancia έχει δημιουργήσει ονειρικά αυτοκίνητα. Κατασκευές που ακόμα σήμερα μνημονεύονται και κοστολογούνται για εξαψήφια ποσά σε δημοπρασίες ή αγγελίες. Σε περίοπτη θέση οι Delta Integrale κάθε εκδοχής, η Fulvia, η Flaminia, η Aurelia, πολύ πιο σπάνια κάποια Stratos. Η τριάδα που θα δούμε σήμερα, δεν έχει σχέση με το star system. Καμιά τους δεν είναι ντίβα, ούτε αποτέλεσε ποτέ υλικό αφίσας για παιδικά δωμάτια. Αυτή, όμως, είναι και η γοητεία τους.
Beta, Gamma και Trevi θα μπορούσαμε να πούμε πως ανήκουν στη δεύτερη γραμμή των Lancia. Αναπληρωματικοί, αν μιλήσουμε με ποδοσφαιρικούς όρους. H Beta είναι η πιο γνωστή και ιδιαίτερα σημαδιακή, καθώς ήταν το πρώτο μοντέλο που παρουσιάστηκε μετά την εξαγορά της εταιρίας από τη Fiat. Διατέλεσε ως η βάση της γκάμας, προσφερόμενη σε αρκετούς τύπους αμαξωμάτων, και έμεινε στην παραγωγή για 12 χρόνια (1972-1984). Η πιο δημοφιλής μορφή της, η Coupé. H πιο σπάνια, η εικονιζόμενη.
Η HPE (εκ του High Performance Estate) υπήρξε μια από τις ελάχιστες shooting brake Lancia. Βασισμένη στην Coupé, με μεγαλύτερο μήκος και διαφορετικό αμάξωμα, η HPE είχε μια ακόμα πιο δυσεύρετη έκδοση: τη VX. Όπου «VX» (Volumex), βάλτε «κομπρέσορας»! Η μηχανικά υπερτροφοδοτούμενη Beta απέδιδε 133 ίππους από τον 2λιτρο τετρακύλινδρο, με ετούτη να προέρχεται από γενικό σέρβις και να έχει διανύσει 68.443 χλμ από το 1984.
Αν αναζητάτε κάτι παρόμοιο σε αμάξωμα, πιο κλασικό, με την επιπλέον ευχρηστία των πίσω θυρών και περισσότερη δύναμη, αυτή η Gamma Berlina 2500 είναι για εσάς.
Η ναυαρχίδα της Lancia, από το 1976 έως το 1984, με την προσεγμένη αεροδυναμική των fastback γραμμών και τα 140 άλογα του 2.5άρη ατμοσφαιρικού τετρακύλινδρου αποτέλεσε μια από τις πλέον ξεχωριστές παρουσίες στα μεγαλομεσαία των 70’s. Η συγκεκριμένη μας μεταφέρει σε αυτά, καθώς είναι πρακτικά καινούργια! Μόλις 127 χλμ. αναγράφει το κοντέρ, τα περισσότερα εκ των οποίων από πρόσφατη δοκιμή του Auto Italia Magazine. Η αναπαλαίωσή της, δε, διήρκεσε 600+ ώρες!
Για το τέλος, αφήσαμε την πιο άγνωστη από τις τρεις Ιταλίδες. H Trevi παρουσιάστηκε το 1980 και εκπροσώπησε τη Lancia στα μεσαία οικογενειακά μέχρι το 1984. Βασιζόταν στην πλατφόρμα της Beta, όμως δεν πλησίασε καν την απήχηση αυτής. Αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές αποτυχίες της φίρμας από το Τορίνο, με πλέον χαρακτηριστικό το γεγονός πως σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο κυκλοφόρησαν όλες κι όλες 3! Η μια βγαίνει σε δημοπρασία, ερχόμενη από το 1981 και αναπαλαίωση που κόστισε 32.000 λίρες (37.200 ευρώ)!
Μια ιστορική Lancia για κάθε γούστο, λοιπόν. Ποια προτιμάτε;