Όλη η κουβέντα και ο χαμός γύρω από τα ηλεκτρικά, αφορούν δυο κεφαλαία γράμματα κι έναν αριθμό: CO2. Για αυτές, τις ρημάδες, τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα γίνεται ο πανικός με την ηλεκτροκίνηση, τα Euro7, τα εναλλακτικά καύσιμα κι όλα τα σχετικά οικολογικά στην αυτοκίνηση. Το θέμα, όμως, είναι να εξετάζεται και το πόσο επηρεάζουν εν τέλει το περιβάλλον.
Η μελέτη του πανεπιστημίου του Berkeley δίνει τις απαντήσεις, τουλάχιστον για την περιοχή του Σαν Φρανσίσκο. Σύμφωνα με τα δεδομένα του Berkeley λοιπόν, οι εκπομπές CO2 σε μια από τις μεγαλύτερες και πιο απασχολημένες κυκλοφοριακά πόλεις της Αμερικής σημειώνουν σταθερή κάμψη, κάθε χρόνο, λόγω της αυξημένης παρουσίας ηλεκτρικών οχημάτων. Από το 2018 μέχρι το 2022 καταγράφηκε μείωση των σωματιδίων διοξειδίου του άνθρακα στο Σαν Φρανσίσκο, που φτάνει το -1,8% σε ετήσια βάση. Η μείωση στα εκπεμπόμενα CO2 των οχημάτων είναι ακόμα μεγαλύτερη, φτάνοντας το -2,6% ετησίως και καταδεικνύοντας το πόσο μεγάλο ρόλο παίζουν στην περιβαλλοντική φόρτιση των αστικών κέντρων όλα τα οχήματα (λεωφορεία, φορτηγά, van κλπ), όχι μόνο τα αυτοκίνητα.
Η Καλιφόρνια, όπου βρίσκεται το Σαν Φρανσίσκο, είναι μια από τις πολιτείες των Η.Π.Α. που προμοτάρουν περισσότερο την αγορά και χρήση ηλεκτρικών. Κατά συνέπεια ο βαθμός ενσωμάτωσης EVs είναι αρκούντως υψηλός, ώστε να βοηθά στη διαμόρφωση των ανάλογων αριθμών. Η λέξη-κλειδί εδώ είναι τα «οχήματα», όχι τα «αυτοκίνητα». Οι Καλιφορνέζοι πριμοτοδοτούνται για την αγορά επαγγελματικών ηλεκτρικών, πολλές φορές περισσότερο και από την αγορά αυτοκινήτου. Μάλιστα μέχρι το 2045 ο στόχος είναι μηδενικές εκπομπές CO2, ωστόσο μέχρι τότε αφενός έχουν καιρό οι Αμερικανοί, αφετέρου θα πρέπει να ανεβάσουν κατακόρυφα τους ρυθμούς μείωσης διοξειδίου του άνθρακα.
Τα στοιχεία δείχνουν πως η ετήσια πτώση θα πρέπει να ανέλθει στο -3,7% από το -1,85, οπότε υπάρχει δρόμος ακόμα. Να σημειώσουμε εδώ πάντως, ότι οι αριθμοί όσο κολακευτικοί κι αν δείχνουν για την ηλεκτροκίνηση, συνοδεύονται από έναν ευμεγέθη αστερίσκο. Μέσα σε αυτή την τετραετία 2018-2022 περιλαμβάνεται και το έτος-σταθμός του 2020, όπου τα πάντα είχαν σταματήσει λόγω πανδημίας. Συνεπώς ναι μεν τα ηλεκτρικά κατέβασαν τα CO2, αλλά δεν θα πρέπει να αμελούμε ότι η παύση δραστηριοτήτων λόγω COVID «μακιγιάρει» τις επιδόσεις τους.