Το μέλλον της αυτοκίνησης τελικά δεν είναι αμιγώς ηλεκτρικό. Τα EVs φυσικά παραμένουν πρώτη προτεραιότητα στις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά τουλάχιστον γλιτώσαμε την απόλυτη απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, από το 2035 κι έπειτα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση άλλαξε γνώμη έπειτα από τις σφοδρότατες αντιδράσεις των περισσότερων κρατών-μελών της, θα επιτρέπει την πώληση νέων μοντέλων με Μ.Ε.Κ. και μετά από 10 χρόνια, αλλά με μια προϋπόθεση: να καταναλώνουν e-fuel, ή αλλιώς, συνθετικά καύσιμα.
Το παραδοσιακό ντίζελ και η αμόλυβδη θα μας αποχαιρετήσουν, δίνοντας σταδιακά τις θέσεις τους σε καύσιμα με βάση τα γεωργικά προϊόντα, τα απόβλητα και λοιπές οργανικές ουσίες. Στα e-fuels συγκαταλέγονται εκτός των βιοκαυσίμων, και εναλλακτικές όπως το υδρογόνο. Αυτά είναι μέχρι στιγμής. Γιατί στο μέλλον οι εταιρίες πετρελαιοειδών (και όσες ασχολούνται με τον τομέα των βιοκαυσίμων), θα εξελίξουν ακόμα πιο προηγμένα καύσιμα μηδενικών εκπομπών CO2. Αυτό είναι το ζητούμενο, όχι η de facto απαγόρευση του ντίζελ και της βενζίνης. Αν οι ιθύνοντες νόες των χημικών εργαστηρίων μπορέσουν να φτιάξουν ντίζελ που δεν εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα κατά την καύση του, κανένα πρόβλημα. Βιοντίζελ, ας πούμε, που ήδη υπάρχει. Το θέμα είναι το κόστος.
Τα κλασικά καύσιμα ήδη είναι ακριβά, οπότε τα ύψη που θα κυμανθούν οι τιμές των e-fuel αποτελεί θεμελιώδη παράγοντα επιβίωσης για τα θερμικά μοτέρ στο μέλλον. Αν είναι να κοστίζει 3 ευρώ το λίτρο, για παράδειγμα, μια βιο-βενζίνη, τότε καταλαβαίνουμε πως δεν θα χρειαστούν απαγορεύσεις ή νομοθεσίες για να πάει ο κόσμος στα ηλεκτρικά. Ευτυχώς, βάσει εκτιμήσεων της ίδιας, της Ε.Ε., το κόστος του γεμίσματος ενός ρεζερβουάρ δεν θα εκτιναχθεί σε τέτοια ύψη. Παρόλα αυτά, δεν θα καταφέρουμε να αποφύγουμε τις αυξήσεις.
Σύμφωνα με τη μελέτη του eFuel alliance, από το 2025 κιόλας η μέση τιμή μπορεί να διαμορφωθεί για τη βιώσιμη βενζίνη (βιοαιθανόλη) στα 1,34-1,36 ευρώ/λίτρο, ενώ για το βιοντίζελ στα 1,21-1,22 ευρώ/λίτρο. Κόστος που προκύπτει από ένα αντίστοιχο παραγωγής στο βαρέλι, που ισοδυναμεί με 1,61-1,99 ευρώ ανά λίτρο. Όσο το ποσοστό πρόσμιξης του συνθετικού μέρους στα καύσιμα θα ανεβαίνει, τόσο θα πέφτει το κόστος παραγωγής. Για παράδειγμα, μέχρι το 2030 αναμένεται το ποσοστό πρόσμιξης να φτάνει το 12%, κατεβάζοντας το κόστος παραγωγής στα 0,98-1,71 ευρώ/λίτρο (καλύτερο-χειρότερο σενάριο). Το θέμα είναι πως το μειωμένο κόστος παραγωγής, δεν θα μετακυλά στην αντλία.
Με βάση τη σημερινή φορολόγηση και πάντα κατά προσέγγιση, διότι κοιτάμε το μέσο όρο της Ε.Ε., το 2030 η τιμή της συνθετικής βενζίνης θα έχει «τσιμπήσει» 0,02-0,12 ευρώ/λίτρο και το βιοντίζελ 0,03-0,14 ευρώ/λίτρο (1,36-1.48 και 1,24-1,36 ευρώ/λίτρο αντίστοιχα). Μέχρι το 2035, το κόστος παραγωγής θα έχει κατέβει στα 0,91-1,64 ευρώ/λίτρο στο βαρέλι. Η τιμή στην αντλία; 1,46-1,85 ευρώ/λίτρο η βιοαιθανόλη, 1,36-1,75 ευρώ λίτρο το ντίζελ. Το 2040 εκτιμάται ότι το βιώσιμο μέρος του καυσίμου θα αποτελεί το 80% του μίγματος. Πόσο θα πηγαίνει το λίτρο στο βαρέλι; 0,84-1,54 ευρώ/λίτρο. Πόσο θα «χτυπάει» την τσέπη στο πρατήριο; 1,59-2,28 ευρώ/λίτρο η βενζίνη, 1,50-2,19 ευρώ/λίτρο το ντίζελ. Το 100% της βιοσύστασης εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί το 2050, με ένα μέσο κόστος 0,70-1,33 ευρώ/λίτρο στο βαρέλι. Το «μπουγιουρντί» στο πρατήριο; 1,45-2,24 ευρώ/λίτρο η βιοαιθανόλη, 1,38-2,17 ευρώ/λίτρο το βιοντίζελ.