Τα χειμερινά ελαστικά μπορεί να φανούν σωτήρια σε δύσκολες καιρικές καταστάσεις. Φέτος δεν έχουμε δει κάτι ανάλογο στη χώρα μας, καθώς -για καλή τύχη των λογαριασμών ΔΕΗ, φυσικού αερίου και πετρελαίου- βιώνουμε πρόωρες και διαρκείας αλκυονίδες μέρες. Σε άλλες περιοχές του κόσμου, αντίθετα, τα χειμερινά ελαστικά βγάζουν εδώ και αρκετές εβδομάδες τα λεφτά τους. Όχι μόνο αυτό, αλλά συμμετέχουν και σε συγκριτικά κόντρα στα αμιγώς αγωνιστικά χιονολάστιχα του WRC!
Το Tyre Reviews πήρε δυο λάστιχα της Pirelli, προκειμένου να διαπιστώσει τη διαφορά στην απόδοση μιας πολιτικής από μιας αγωνιστικής γόμας. Από τη μια έχουμε το Ice Zero 2, που μπορεί να μπει στο αυτοκίνητό μας από οποιοδήποτε βουλκανιζατέρ. Από την άλλη, το SottoZero. Το λάστιχο που φοράνε τα «τέρατα» του WRC στις χιονισμένες ειδικές του Μόντε Κάρλο και της Σουηδίας. Οι διαφορές μεταξύ τους ορατές με γυμνό μάτι: μεγαλύτερο προφίλ, στενότερο πέλμα, υψηλότερο «τακούνι» και πολύ μεγαλύτερα καρφιά για το SottoZero, την ώρα που το Ice Zero 2 καλείται να συνδυάσει μια σειρά από χαρακτηριστικά.
Το επιβατικό χειμερινό ελαστικό θα πρέπει να αποδίδει καλά όχι μόνο στο χιόνι ή τον πάγο, αλλά και στην άσφαλτο. Συν τοις άλλοις θα πρέπει να παρέχει πρόσφυση, αλλά και ποιότητα κύλισης. Εξ ου το φαρδύτερο πέλμα, η ηπιότερη χάραξη και τα καρφιά ύψους 1 χλστ., για την προστασία της ασφάλτου (και τη δική τους, καθώς αν ήταν μεγαλύτερα θα έσπαγαν μετά από λίγα χλμ. στο οδόστρωμα). Το αγωνιστικό, αντίθετα, δεν ασχολείται με τέτοια ζητήματα. Μοναδικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση της πρόσφυσης, με το στενότερο πέλμα να «τρυπάει» χιόνι/πάγο και τα καρφιά των 7 χλστ. να κάνουν στην κυριολεξία το ίδιο. Επίσης, μια τετράδα SottoZero δεν χρειάζεται να αντέχει για χιλιάδες χιλιόμετρα, αλλά για μερικές… δεκάδες (2-3 ειδικές το πολύ, δηλαδή 40-50 χλμ.), ενώ είναι και πολύ ακριβότερη (2.000 δολάρια αντί 600 των Ice Zero).
Με τέτοια απόκλιση στα χαρακτηριστικά και χαώδεις διαφορές στον προσανατολισμό, δεν προξενεί εντύπωση πως ένα αυτοκίνητο είναι κλάσεις ταχύτερο με τα SottoZero στο χιόνι. Το Subaru Impreza STI που χρησιμοποιήθηκε, έγραψε 8,2 δλ. ταχύτερο χρόνο στο χιόνι (59,1 δλ. αντί 67,3) και 17,9 ολόκληρα δλ. ταχύτερο χρόνο στον πάγο (33,1 αντί 51,0 δλ.)!