Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί στα νέα αυτοκίνητα η μόδα του κιτ επισκευής. Ρεζέρβα δεν βρίσκεις πια ούτε στη μορφή τροχού ανάγκης. Στη θέση του συναντάμε ένα μπουκάλι και ένα ακροφύσιο, σε συνδυασμό κάποιες φορές με ένα μικρό κομπρεσοράκι, τα οποία θα κληθούν κυριολεκτικά να μπαλώσουν τρύπες αν συμβεί κάτι στα ελαστικά. Το θέμα, όμως, είναι ότι τα κιτ επισκευής έχουν σημαντικούς περιορισμούς. Καταρχάς μπορούν να κάνουν δουλειά μόνο σε τρύπες, κατά προτίμηση μικρές (βλέπε πάτημα πρόκας). Σε μεγαλύτερης έκτασης ζημιές, όπως λόγου χάρη σκίσιμο από λακκούβα, θα πρέπει να καλέσεις οδική. Κι όπως φανερώνει σχετική έρευνα, στον κόσμο δεν αρέσει καθόλου αυτή η κατάσταση.
Η Ένωση Αυτοκινήτου της Μεγάλης Βρετανίας (Automobile Association/ΑΑ) ρώτησε πάνω από 10.000 μέλη της, σχετικά με την απουσία της ρεζέρβας από τα καινούργια αυτοκίνητα και την αντικατάστασή της από τα κιτ επισκευής. Η άποψή τους; Πιο συντριπτικά υπέρ της εφεδρείας δεν θα μπορούσαν να είναι. Το 82% δηλώνει πως θα προτιμούσε στο δάπεδο του πορτμπαγκάζ να υπήρχε «καβάτζα» τροχός, από το κάνιστρο με το ψεκαστήρι. Μάλιστα πάνω από το 50% προτίθεται να αγοράσει μόνο του ρεζέρβα aftermarket, προκειμένου να έχει το κεφάλι του ήσυχο σε περίπτωση ατυχίας.
Η αντικατάσταση του εφεδρικού τροχού με το κιτ επισκευής βρίσκει επικριτές και στους μηχανικούς των ίδιων, των οδικών βοηθειών. Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά ο Chris Wood, υπάλληλος της AA και άνθρωπος που έχει σπεύσει σε εκατοντάδες περιστατικά με κλαταρισμένα ελαστικά: «Όταν τα αυτοκίνητα είχαν ρεζέρβες, πηγαίναμε σε κλήσεις που οι πελάτες δεν ήξεραν να αλλάξουν λάστιχο, βάζαμε τον εφεδρικό τροχό και φεύγαμε. Διαδικασία λίγων λεπτών, απλά πράγματα. Με τα κιτ επισκευής, όμως, τα πάντα έχουν γίνει αφάνταστα πιο δύσκολα. Τώρα εκτός ότι οι κλήσεις έχουν πολλαπλασιαστεί, είτε θα χάσουμε ώρες ολόκληρες παλεύοντας να φτιάξουμε το λάστιχο, είτε θα πρέπει να καλέσουμε γερανό για να πάει το αυτοκίνητο σε βουλκανιζατέρ – που και πάλι, απαιτεί πολλή ώρα».
Ο λόγος πίσω από αυτή την κίνηση των αυτοκινητοβιομηχανιών, δεν είναι άλλος από το κόστος. Σαφώς φθηνότερο το repair kit από έξτρα ρόδα, ακόμα κι αν είναι έκτακτης ανάγκης. Παράλληλα αυξάνεται ο χώρος αποσκευών, βοηθώντας το «μακιγιάρισμα» των τεχνικών χαρακτηριστικών στις ανακοινώσεις των εταιριών.