Τα hot hatches από τη δεκαετία του 90 είναι τόσο πολλά, όσο και θρυλικά. Τι να πρωτοθυμηθούμε; Renault Clio Williams; Fiat Punto GT; Τα «Σαξόραλα»; Το Peugeot 306 GTi; To Honda Civic VTi και μετά το Type R; Τα Toyota Starlet Glazna; Αν συνεχίσουμε θα φύγει το μισό άρθρο με ονόματα – και το πιθανότερο είναι εκείνο του Tipo Sedicivalvole, να μην ανασυρθεί στις θύμησες πολλών.
Μέσα στο χαμό των Uno Turbo και Punto GT, οι Ιταλοί παρουσίασαν μια εναλλακτική, πιο ήπια και ώριμη πρόταση στα μικρά γρήγορα. Ατμοσφαιρικό καταρχάς, με διακριτική σχεδίαση και διαθέσιμο σε πεντάθυρο αμάξωμα, που τότε ήταν συνυφασμένο αποκλειστικά με οικογενειακούς προσανατολισμούς. Το έμπειρο μάτι εντόπιζε κατευθείαν πως το Tipo Sedicivalvole είχε ιστορίες να πει καθώς οι χαρακτηριστικές ζάντες 15 ιντσών, οι μαύροι προφυλακτήρες με τα κόκκινα σιρίτια, η αεροτομή, η ηλιοροφή και το φαρδύ-πλατύ «Sedicivalvole» στο πίσω μέρος, ξεκαθάριζαν πως αντίκριζες το κορυφαίο Tipo της γκάμας.
Ίδια εικόνα στο εσωτερικό, όπου το σπορ τιμόνι, τα μπάκετ καθίσματα με τις καρό επενδύσεις και το ταχύμετρο που τελείωνε στην ένδειξη «260» έδιναν τον τόνο. Το Sedicivalvole (δεκαεξαβάλβιδο) 260 χλμ./ώρα μπορεί να μην έπιανε, αλλά για αρχές 90’s (το 1991 παρουσιάστηκε) τα 207 χλμ./ώρα και τα 8,4 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα ήταν εξαιρετικές τιμές σε μικρομεσαίο χάτσμπακ. Εν πολλοίς υπεύθυνος για αυτά, ο 16βάλβιδος τετρακύλινδρος των 1.995 κ.εκ. με απόδοση 146 ίππων στις 6.250 σ.α.λ. και 173 Nm στις 5.000 σ.α.λ.
Το Tipo Sedicivalvole δεν έφτασε ποτέ σε φήμη τον ανταγωνισμό ή τα αδέρφια του, αλλά η ψύχραιμη ματιά φανερώνει ένα από τα πιο ολοκληρωμένα (ίσως το πιο ολοκληρωμένο) «καυτό χάτσμπακ» της εποχής. Πήγαινε «αέρα» χωρίς παραξενιές στην οδήγηση, ήταν διασκεδαστικό, η έλλειψη τουρμπίνας σε γλίτωνε από επισκέψεις στα συνεργεία, προσέφερε άνεση, αλλά και πρακτικότητα μέσω των 5 θυρών (έβγαινε και τρίπορτο). Ένα τέτοιο διαμάντι είναι το κόκκινο που βλέπουμε, με μόλις 131.620 χλμ. από το 1991. Η τιμή του; Στις 12.000-15.000 ευρώ αναμένεται να κλείσει η δημοπρασία.