Τα hot hatches των 90’s κόντρα στα σημερινά!

Αν υπάρχει μια κατηγορία που μπορεί να λειτουργήσει ως διαφήμιση της εξέλιξης στα αυτοκίνητα, αυτή είναι τα hot hatches. Μοντέλα που από παιχνίδια για νέους και ενθουσιώδεις οδηγούς, έφτασαν να κοντράρουν ευθέως παλιότερα supercars – σε πολλές περιπτώσεις, δε, ακόμα και να τα ξεπερνάνε. Το ανδραγάθημα του Renault Megane R.S. Trophy-R, που «ρίχνει» στη Ferrari F50, προκαλεί ανατριχίλα και δέος.

Δείτε ακόμα: Από το Toyota Yaris T-Sport στο GR Yaris

Τα «GTI», όπως είναι η άλλη τους ονομασία και προέρχεται από τον γενάρχη Golf, πλέον δεν βρίσκονται καν στην κορυφή της ίδιας τους της κατηγορίας. Αυτή ανήκει στα λεγόμενα «mega» ή «hyper hatches», στην οποία συγκαταλέγονται το προαναφερθέν Trophy-R, η Mercedes-AMG A 45 S, το Audi RS 3 και το απερχόμενο Ford Focus RS, ενώ υπάρχουν μοντέλα που λειτουργούν ως γέφυρα μεταξύ λογικών και καταιγιστικών επιδόσεων (βλέπε VW Golf R). Πώς θα ήταν μια αναμέτρηση μεταξύ παρελθόντος και παρόντος; Έχουμε την χορταστική απάντηση!

Δείτε ακόμα: Αλησμόνητα hot hatches με τέρμα το γκάζι! (+video)

Όλα τα σημερινά hot hatches, σε μια ματιά στον καθρέπτη των αναμνήσεων και το βλέμμα στους προγόνους της δεκαετίας του 90. Εξυπακούεται πως δεν πρόκειται για απευθείας σύγκριση, καθώς μιλάμε για μοντέλα που χωρίζονται από σχεδόν 3 δεκαετίες. Σκοπός είναι να καταδείξουμε το πού έχουν φτάσει, αλλά και να νοσταλγήσουμε την απλότητα που τα διακατείχε. Δυστυχώς, κάποιες εταιρίες ταυτισμένες με την κατηγορία (βλέπε Peugeot-Citroen) δεν διαθέτουν εκπρόσωπο σήμερα, ενώ άλλες (βλέπε BMW με M135i και Hyundai με I30 N) δεν διέθεταν τότε – οπότε, σε αμφότερες τις περιπτώσεις, δεν αναφέρονται.

Audi S3

Τότε: 1.8 20VT, 210 ίπποι, 280 Nm, 0-100 σε 6,8 δλ., τελική 238 χλμ./ώρα.

Σήμερα: 2.0 TFSI, 300 ίπποι, 400 Nm, 0-100 σε 4,7 δλ., τελική 250 χλμ./ώρα (ηλεκτρονικά περιοριζόμενη).

Με δυο λόγια: Εξέλιξη σε λογικά πλαίσια, καθώς κέρδισε 90 ίππους (75, αν υπολογίσουμε την έκδοση με τα 225) και αξιοποιεί στο έπακρο την πρόοδο του συστήματος τετρακίνησης, των ηλεκτρονικών και του 7τάχυτου DSG για να επιταχύνει με ρυθμό RS 4 1ης γενιάς.

Fiat

Τότε: Punto GT, 1.4 τούρμπο, 136 ίπποι, 208 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 7,9 δλ., τελική 200 χλμ./ώρα

Διαβάστε επίσης: Fiat Punto GT: Το «βρωμόγκαζο» της καρδιάς μας!

Σήμερα: Abarth 595, 1.4 τούρμπο, 145 ίπποι, 206 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 7,8 δλ., τελική 210 χλμ./ώρα.

Με δυο λόγια: Punto μπορεί να μην υπάρχει πλέον, αλλά οι Ιταλοί -με τα σήματα των Αυστριακών της Abarth- διατηρούν εκπροσώπηση. Η μικρότερη διαφοροποίηση σε τεχνικά χαρακτηριστικά και επιδόσεις στη λίστα, με το 595 να είναι σχεδόν ταυτόσημο του GT σε νεύρο.

Ford

Τότε: Escort RS2000, 2.0 λτ. ατμόσφαιρα, 150 ίπποι, 190 Νm, 0-100 χλμ./ώρα σε 8,3 δλ., τελική 211 χλμ./ώρα.

Σήμερα: Focus ST, 2.3 τούρμπο, 280 ίπποι, 420 Nm, 0-100 χλμ.ώρα σε 5,7 δλ., τελική 250 χλμ./ώρα (ηλεκτρονικά περιοριζόμενη).

Με δυο λόγια: Μπορεί να περιμένατε το Cosworth, αλλά τοποθετείται απέναντι στο Focus RS. Το ST170 παρουσιάστηκε μετά το 2000, οπότε το Escort RS2000 ήταν το hot hatch της Ford για τα 90’s. Προφανώς ουδεμία σχέση με το ST, που εμφανίζει τη μεγαλύτερη ροπή της κατηγορίας και κοντράρει σε ρεπρίζ το απερχόμενο RS!

Honda Civic Type R

Τότε: 1.6 ατμόσφαιρα, 185 ίπποι, 160 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 6,7 δλ., τελική 230 χλμ./ώρα

Σήμερα: 2.0 λτ. τούρμπο, 320 ίπποι, 400 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 5,7 δλ., τελική 270 χλμ./ώρα.

Με δυο λόγια: Η μεγαλύτερη αλλαγή και ο ορισμός της «μετάλλαξης» στην κατηγορία. Τυπικά τοποθετείται στα mega hatches και εκ των ιδρυτών της μεγάλης κλίμακας, έχοντας σχεδόν διπλασιάσει την ιπποδύναμη σε σχέση με το πρώτο και τριπλασιάσει την ροπή! Από πλευράς τελικής και δυνατοτήτων, συναγωνίζεται άνετα το NSX 1ης γενιάς.

Renault

Τότε: Clio Williams, 2.0 λτ. ατμόσφαιρα, 150 ίπποι, 175 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 7,8 δλ., τελική 218 χλμ./ώρα.

Δείτε ακόμα: Renault Clio Williams: Το αξεπέραστο «φορμουλάκι»

Σήμερα: Megane R.S., 1.8 τούρμπο, 300 ίπποι, 420 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 5,7 δλ., τελική 250 χλμ./ώρα.

Με δυο λόγια: Clio RS δεν υπάρχει πλέον, ενώ το αντίστοιχο Megane MK1 είχε μεν τον κινητήρα του Williams, αλλά καμία σχέση οδηγικά. Όπως ουδεμία σχέση το χθες με το σήμερα, με το δεύτερο να έχει ακριβώς τα διπλά άλογα και παρά 30 Nm την τριπλή ροπή.

Suzuki

Τότε: Swift GTi, 1.3 λτ. ατμόσφαιρα, 101 ίπποι, 113 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 8,5 δλ., τελική 190 χλμ./ώρα.

Διαβάστε επίσης: Το Suzuki Swift GTi μοίρασε κόφτες στον κόσμο!

Σήμερα: Swift Sport, 1.4 τούρμπο mild hybrid, 129 ίπποι, 235 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 9,1 δλ., τελική 210 χλμ./ώρα.

Με δυο λόγια: Η 1.300άρα «ραπτομηχανή» του ’91 είναι το μοναδικό παλιό που ρίχνει στο καινούργιο, πάνω από μισό δλ. κιόλας. Το Sport πλέον ως ήπιο υβριδικό, έχασε 11 ίππους και 4 δέκατα σε σχέση με το μοντέλο που αντικατέστησε, βλέποντας τα μακρόστενα φανάρια του Swift στο 0-100.

Toyota

Τότε: Starlet Glanza, 1.3 λτ. τούρμπο, 135 ίπποι, 162 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 8,2 δλ., τελική 198 χλμ./ώρα.

Σήμερα: GR Yaris, 1.6 λτ. τούρμπο, 262 ίπποι, 360 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 5,5 δλ., τελική 230 χλμ./ώρα (ηλεκτρονικά περιοριζόμενη).

Διαβάστε επίσης: Πώς στέκεται το Toyota GR Yaris δίπλα στην Celica GT-Four;

Με δυο λόγια: Η ίδια η Toyota αναφέρει το GR Yaris ως συνεχιστή της Celica GT-Four, οπότε ουδεμία σύγκριση τίθεται με το Glanza. Μαζί με το S3, τα μόνα τετρακίνητα της λίστας και δεύτερο ταχύτερο στο 0-100 χλμ./ώρα. Όλα αυτά από ένα Yaris…

VW Golf GTI

Τότε: 2.0 λτ. ατμόσφαιρα, 150 ίπποι, 180 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 8,3 δλ., τελική 215 χλμ./ώρα.

Σήμερα: 2.0 λτ. τούρμπο, 245 ίπποι, 370 Nm, 0-100 χλμ./ώρα σε 6,3 δλ. (εκτιμώμενο), τελική 250 χλμ./ώρα (εκτιμώμενο).

Με δυο λόγια: Συμπεριλάβαμε το MK3, καθώς ήταν αυτό που έκανε πρεμιέρα στη δεκαετία του 90 και ταυτίστηκε με αυτή. Η ισχυρότερη έκδοση ήταν το VR6 των 178 και μετέπειτα 190 ίππων, αλλά τα θρυλικά γράμματα αφορούσαν το 2λιτρο των 150 ίππων. Η VW δεν ανακοινώνει ακόμα επιδόσεις για το νέο GTI, όμως βάσει αυτών του απερχόμενου των 230 ίππων (0-100 σε 6,4 δλ., τελική 250 χλμ./ώρα) δίνουμε τα προγνωστικά.

Δείτε ακόμα: Γνωρίζετε το Nissan Almera 1.6 200 PS; (+video)

Get it on Google Play Download on the App Store